ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 4 خرداد 1396     |     کد : 177854

روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی گزارش می‌دهد

نبض بازار رمضان چگونه می‌زند؟

روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی که از ابتدای سال جاری آغاز شده با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان سرعت گرفته است.

روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی که از ابتدای سال جاری آغاز شده با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان سرعت گرفته است.

امسال برخلاف سال‌های قبل، در اکثر شهرها خبری از برگزاری نمایشگاه‌های ضیافت برای عرضه مستقیم مواد غذایی و مایحتاج ضروری مردم در ماه مبارک رمضان نیست.

واسطه‌ها عامل گرانی

علی‌ وقف‌چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که واسطه‌ها نرخ محصولات غذایی را 30 تا 40 درصد افزایش می‌دهند، اظهار کرد: نرخ مواد غذایی تطابقی با درآمد اقشار کم درآمد جامعه ندارد.

وقف‌چی درباره وضعیت گرانی موادغذایی در بازار به خانه ملت گفت: واسطه‌ها، نرخ تولید را با ترفندهای اقتصادی با افزایش چند برابری به‌دست مصرف‌کننده می‌رسانند، بنابراین بدیهی است که بازار نمی‌تواند رنگ آرامش اقتصادی به خود بگیرد.

نماینده مردم زنجان وطارم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نرخ مواد غذایی باید منطبق با درآمد دهک پایین جامعه تعیین شود، تصریح کرد: دولت باید به عنوان حامی تولیدکننده و مصرف‌کننده نرخی برای محصولات غذایی تعیین کند که علاوه بر مصرف‌کننده، اقتصاد تولیدکننده نیز تحت‌الشعاع فشارهای اقتصادی قرار نگیرد.

سیدراضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم در این زمینه معتقد است کنترل نرخ بازار مواد غذایی نباید تنها در مناسبت‌ها با تزریق کالاهای ذخیره شده توسط دولت عملیاتی شود بلکه باید برای تنظیم بازار مواد غذایی یک برنامه یکساله تنظیم شود.

بازار گوشت قرمز، آرام نشد

بدون تردید، گوشت قرمز در میان سایر اقلام ضروری، بیشترین گرانی را در ماه رمضان امسال می‌بیند.

در همین زمینه، عنایت‌الله بیابانی قائم‌مقام خانه کشاورز درباره حضور دلال‌ها در بازار کالاهای اساسی گفت: تنظیم بازار کار آسانی است، اما بازار در دست عده‌ای خاص افتاده که باید برای حذف این گروه از بازار تصمیم‌گیری جدی و اصولی انجام شود. به عنوان مثال عدم انجام تعهدات برای تحویل گوشت به بازار باعث شده در بازار شاهد نابسامانی‌هایی باشیم که برای مصرف‌کنندگان اشکالاتی را ایجاد کرده است.

بیابانی در گفت‌وگو با نسیم آنلاین افزود: مافیا و بازار سیاه در رابطه با بازار گوشت ایجاد شده که منجر به گرانی بیش از حد گوشت شده است.

بیابانی اظهار کرد: قطعا می‌توان با تنظیم بازار مناسب جلوی این گرانی را گرفت، با حفظ اشتغال از داخل و آوردن منابع از خارج می‌توان کشتارگاه‌های مرزی را فعال و بازار گوشت را تنظیم کرد. محمدرضا سلیمی، مدیرکل دفتر بررسی قیمت‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره قیمت‌گذاری گوشت تصریح کرد: گوشت شامل کالاهای قیمت‌گذاری شده نیست برای آن‌که تابع قیمت دام زنده است، وقتی قیمت دام زنده بالا و پایین برود روی قیمت گوشت هم تأثیر می‌گذارد.

زولبیا و بامیه رمضان امسال 12هزار تومان شد

علی‌ بهرمند، رئیس دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران درباره قیمت مصوب فروش زولبیا و بامیه به خبرنگار ما گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید زولبیا و بامیه به‌دلیل افزایش قیمت برخی مواد اولیه در بازار نرخ مصوب سال‌جاری برای هر کیلوگرم زولبیا و بامیه با 8 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته 12 هزار تومان تعیین شده است. بهرمند درباره تخلف‌های احتمالی نیز تاکید کرد: هرساله با توجه به سودجویی برخی افراد از بازار پرتقاضای رمضان شاهد تولید محصولات خوراکی در کارگاه‌های زیرزمینی و غیراستاندارد هستیم به همین دلیل امسال سیاست‌های سختگیرانه‌تر و بازرسی‌های بیشتری خواهیم داشت تا با متخلفان برخورد قاطعانه‌ای داشته باشیم.این مقام صنفی تصریح کرد: با هماهنگی انجام شده در این زمینه با نهادهای مرتبط قرار براین شده تا گشت‌های محسوس و نامحسوس بیشتری در رمضان امسال داشته باشیم تا در صورت مشاهده تخلف نسبت به صدور حکم در محل اقدام و اعمال قانون شود

عرضه گوشت و مرغ دولتی

علیرضا ولی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از عرضه 20 هزار تن گوشت مرغ منجمد و روزانه 2000 تا 3000 لاشه گوشت گوسفندی جهت تنظیم بازار در ماه رمضان خبر داد.

علیرضا ولی با اشاره به این‌که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده به‌ صورت عمده درب سردخانه 5300 تومان است، افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده با احتساب هزینه حمل و نقل 5700 تومان است. وی به خبرگزاری صداوسیما گفت: گوشت گرم مرغ نیز در میدان بهمن تهران هر کیلو 6100 تا 6200 تومان و در مغازه‌های سطح شهر به‌صورت خرده‌فروشی به‌طور میانگین با هزار تومان افزایش در حدود 7500 تومان توزیع می‌شود. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اظهار کرد: گوشت مرغ منجمد به‌صورت شبانه‌روزی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین و نمایشگاه‌های طرح ضیافت توزیع می‌شود.

علیرضا ولی درباره قیمت و چگونگی توزیع گوشت قرمز تصریح کرد: گوشت قرمز منجمد وارداتی به قیمت هر کیلوگرم 21 هزار تومان و گوشت قرمز منجمد تولید داخل نیز با قیمت 20 هزار تومان توزیع می‌شود. وی خاطرنشان کرد: از آنجا که ذائقه مصرف‌کنندگان بیشتر به مصرف گوشت قرمز گرم تمایل دارد، بخشی از واردات به صورت گوشت گرم انجام شده است.

رمضان امسال سفره‌ها رنگین است

علی‌اکبر مهرفرد، معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سیاست‌های تنظیم بازار در ایام رمضان گفت: با سیاست‌های تنظیم بازار وزارت جهاد و همکاری با دیگر دستگاه‌ها و همچنین توزیع کالاهای اساسی با قیمت‌های مصوب، سفره رمضانی امسال روزه‌داران رنگین‌تر از هر سال خواهد بود.مهرفرد افزود: کالاهای اساسی موردنیاز هر استان بر اساس سهمیه آنها تعیین و گوشت مرغ، برنج، روغن و شکر برای توزیع ارسال شده است.

لبنیات با تخفیف 15 درصدی سر سفره رمضان

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره قیمت انواع لبنیات در رمضان امسال به خبرنگار ما گفت: با توجه به حجم تولید انواع محصولات لبنی به اندازه کافی در کارخانه‌ها هیچ کمبودی در زمینه تأمین نیازهای بازار نداریم و برای رفاه حال روزه‌داران امسال محصولات لبنی با 15 درصد تخفیف عرضه خواهد شد.

باکری درباره محل عرضه این محصولات افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با جهاد کشاورزی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت اقلام تخفیف‌دار در فروشگاه‌های منتخب این نهادها عرضه خواهد شد درحالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم با ارائه تخفیف‌های ویژه در این طرح مشارکت دارند. این مقام صنفی تاکید کرد: رمضان امسال هیچ افزایش قیمتی در محصولات لبنی نخواهیم داشت و با در نظر گرفتن کشش بازار، پیش‌بینی می‌شود حداقل تا نیمه دوم سال شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار نباشیم.

روغن بعد از رمضان گران می‌شود

داریوش محمودیان، دبیر انجمن روغن نباتی ایران گفت: به‌دنبال افزایش قیمت روغن نباتی بعد از پایان ماه رمضان با اخذ مجوزهای قانونی هستیم، زیرا هزینه‌های تولید این محصول افزایش‌ یافته است.

محمودیان افزود: در ماه رمضان قیمت روغن را افزایش نمی‌دهیم، اما افزایش هزینه‌ها در بخش‌های خرید دانه‌های روغنی (داخلی) به‌ قیمت 200 تومان گران‌تر از قیمت واقعی در هر کیلوگرم، بالا رفتن میزان دستمزد و انرژی به ما تحمیل شده است.

آش و حلیم 9 درصد گران شد

حسین محمدی، رئیس اتحادیه غذاهای سنتی درباره قیمت آش و حلیم در ایام رمضان به خبرنگار ما گفت: نسبت به سال گذشته قیمت غذاهای این اتحادیه تقریبا 9 درصد افزایش داشته به این دلیل که قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی همراه با هزینه دستمزد کارگر افزایش داشته است.

محمدی افزود: قیمت‌های مصوب برای رمضان سال جاری عبارت است از حلیم معجون با گوشت با مخلفات کیلویی 15 هزار تومان، حلیم با گوشت بدون مخلفات 14 هزار تومان، آش شله‌قلمکار با مخلفات پیاز، نعناع، سیرداغ 15 هزار تومان، آش شله‌قلمکار بدون مخلفات 13هزار تومان، آش رشته با مخلفات کامل 13هزار تومان، بدون مخلفات 12 هزار تومان. این مقام صنفی درباره پرس خوراک‌ عرضه شده در واحدهای صنفی نیز گفت: هر پرس آش و حلیم در واحدهای صنفی مجاز با مخلفات کامل 8000 تومان تعیین قیمت شده‌ است.وی تصریح کرد: به هموطنان گرامی توصیه می‌کنم تنها از واحدهای مجاز که دارای بنرهای خاص و متحدالشکل هستند، خرید کنند به این دلیل که سودجویان با طبخ خوراکی‌ها در محیط‌های غیربهداشتی در واقع سلامتی خریداران را نشانه رفته‌اند.

خرمای مضافتی کیلویی 10 هزار تومان

محمدحسین اکبری، عضو هیات مدیره انجمن ملی خرمای ایران در رابطه با افزایش قیمت خرما در روزهای اخیر گفت: برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت خرما در ماه رمضان منتشر شده که مورد تائید انجمن نیست.

وی با اشاره به این‌که خرما به اندازه کافی در انبارها موجود است، اظهار کرد: این محصول تا به مراکز عمده‌فروشی تهران برسد چیزی در حدود 500 تا هزار تومان روی قیمت آن اضافه می‌شود بنابراین قیمت هر کیلو خرمای مضافتی در عمده فروشی تهران باید بین 7500 تا 8000 تومان باشد. عضو هیات مدیره انجمن ملی خرمای ایران عنوان کرد: خرده‌فروشی‌ها هم حدود 20 درصد روی قیمت می‌کشند بنابراین قیمت واقعی هر کیلو خرمای مضافتی در دست مصرف‌کننده نباید بیش از ده هزار تومان باشد. وی در رابطه با جعبه‌های خرمای مضافتی تصریح کرد: این جعبه‌ها 700 گرم است بنابراین قیمت هر جعبه 7000 و نهایتا 8000 تومان است و نباید هیچ مغازه‌داری قیمتی بیش از این را در نظر بگیرد.

نان سنگک در ماه رمضان گران نمی‌شود

محمدرضا نظرنژاد، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اعلام کرد: قیمت نان سنگک در ماه رمضان در راستای همکاری با دولت افزایش نمی‌یابد اما اگر نانوایان درخواست داشته باشند باید بررسی شود.

نظرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: برخلاف برخی اخبار منتشرشده در راستای افزایش قیمت نان سنگک باید گفت نرخ‌های نانوایی‌های دولتی و آزادپز مربوط به سه سال گذشته بوده و هنوز تغییری نکرده است و در راستای افزایش همکاری با دولت قیمت آن در ماه مبارک رمضان تغییر نخواهد کرد. وی تاکید کرد: قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما در همان سه سال گذشته نرخی برای آنها نیز در نظر گرفته شد که البته تاکنون نیز در همان دامنه عرضه شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار کرد: براساس نرخ‌ نامه‌ای که سه سال گذشته برای نان سنگک در نظر گرفته شده بود در ماه مبارک رمضان امسال نیز قیمت نان دولتی با وزن 400 گرم 800 تومان، در صورتی که یک رو کنجد باشد با 200 تومان افزایش قیمت فروخته می‌شود و اگر دو رو کنجد باشد با قیمت 1500 تومان به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

عماد عزتی

اقتصاد

 


نوشته شده در   پنجشنبه 4 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode