ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 خرداد 1396     |     کد : 177835

ریشه‌های حادثه تروریستی منچستر را بررسی می‌کند

بازگشت تروریست‌ها به خانه

آتش تروریسم که سال‌هاست در منطقه غرب آسیا شعله‌ می‌کشد و مدتی است زبانه‌های آن به فراتر از منطقه نیز رسیده، دوشنبه شب بار دیگر دامن یکی از کشورهای اروپایی را گرفت.

 
آتش تروریسم که سال‌هاست در منطقه غرب آسیا شعله‌ می‌کشد و مدتی است زبانه‌های آن به فراتر از منطقه نیز رسیده، دوشنبه شب بار دیگر دامن یکی از کشورهای اروپایی را گرفت.

در این حادثه تروریستی در منچستر انگلیس درحالی بیش از 20 نفر از شهروندان انگلیسی کشته شدند که با وجود هشدارهای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته نسبت به حمایت از تروریست‌ها، دولت انگلیس یکی از حامیان اصلی تروریسم بوده است.

از چند سال قبل که موج جدید تروریسم در منطقه غرب آسیا با عنوان داعش شکل گرفت، برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه و برخی کشورهای فرامنطقه‌ای به رهبری آمریکا و انگلیس تصور کردند می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی این موج به اهداف منطقه‌ای خود که عمدتا تضعیف محور مقاومت است، برسند.

اما نه‌تنها به اهداف خود نرسیدند، بلکه اکنون، بحران تروریسم دامن خودشان را نیز گرفته است و مدتی است که کشور ترکیه و حامیان فرامنطقه‌ای تروریسم از جمله کشورهای اروپایی مانند فرانسه و انگلیس نیز به معضل خودساخته تروریسم گرفتار شده‌اند.

جالب اینجاست اکنون که حامیان تروریسم نسبت به تبعات آن برای کشور خود نگران شده‌اند، به فکر مبارزه با آن افتاده‌اند که البته از این مساله نیز بیشتر به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی هستند و تلاش می‌کنند با نمایش‌های سیاسی نظیر آنچه در روزهای اخیر با حضور رئیس‌جمهور آمریکا در ریاض شاهد بودیم، به پروژه‌ ایران‌هراسی دامن بزنند.

ائتلاف ضدتروریستی حامیان تروریسم!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر به عربستان سعودی و سپس به سرزمین‌های اشغالی رفته و در میان مقامات دولت‌هایی که خودشان حامیان اصلی تروریسم هستند، مطالب طنزگونه‌ای درباره مقابله با تروریسم بیان کرده ‌است.

اما ناگفته پیداست که ریشه اصلی تروریسم به اقدامات مقامات رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی و حمایت‌های آمریکا از آنها برمی‌گردد و همان‌طور که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به انفجار تروریستی انگلیس در توئیترش نوشت، انفجار تروریستی در منچستر انگلیس حاصل رقص شمشیر ترامپ با رئیس تروریست‌هاست.

ضرورت بازنگری اروپا و آمریکا

در مقابل چنین ائتلاف‌های صوری در منطقه، جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که در مقابل تروریسم ایستاده و بارها راه‌حل اصلی مقابله واقعی مبارزه با تروریسم‌ را به دیگران نیز متذکر شده که عبارت است از قطع حمایت از تروریست‌ها در مرحله اول، مبارزه با تروریست‌ها با محوریت مردم منطقه و رسیدگی به امور آوارگان ناشی از تروریسم و جلوگیری از جذب آوارگان به گرو‌ه‌های تروریستی و مهم‌تر از همه این موارد مقابله با تفکر تروریسم‌پرور است که منشأ آن وهابیت و جریان تکفیری رشد یافته در عربستان است.

دکتر مصطفی مصلح‌زاده، استاد دانشگاه و سفیر پیشین ایران در اردن در همین زمینه به جام‌جم گفت: ایران از دو جهت نشان داده که با قدرت با تروریسم بین‌المللی و مافیایی داعش می‌تواند مبارزه کند؛ اول این‌که جامعه ما کاملا در مقابل اقدام‌های تروریستی مقاوم است و گروه‌های تروریستی در جامعه ایرانی هیچ پایگاهی ندارند و بسرعت کنترل می‌شوند و نمی‌توانند رشد کنند.

وی افزود: در بحث دیگر، ایران در نبرد نظامی و مبارزه کلاسیک با گروه‌های تروریستی نشان داده قدرت بالایی در نبرد موثر و دقیق با این گروه‌ها و سرکوبشان دارد، به‌طوری که تاکنون هیچ کشوری حتی ارتش روسیه نتوانسته است چنین مبارزه‌ای داشته باشد. به همین دلیل موفق‌ترین دولت در مبارزه با تروریسم چه در وجه نظامی و چه در بحث اجتماعی دولت ایران است و امروز هیج دولتی تا این اندازه در مبارزه با تروریسم موفق نبوده است.

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس‌مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که دکترین مبارزه با تروریسم چه به لحاظ تاکتیک، آموزش و سازماندهی در اختیار ایران است، افزود:‌ اروپایی‌ها در رفاه وآسایش اقدام به تولید جریانات تروریستی کردند، اما راه مبارزه با این گرو‌ه‌ها را نمی‌دانند یا نمی‌خواهند که با آنها مبارزه کنند. وی گفت: کشورهایی که خود اقدام به ایجاد گروه‌های تروریستی کردند، هیچ صداقتی برای مبارزه با این پدیده ندارند و بمبگذاری‌ها و اقدامات اخیر در غرب نیز حاصل خدماتی است که این کشور‌ها در طول سال‌های گذشته به جریان‌های تروریستی مثل منافقین، القاعده، داعش و جبهه النصره انجام دادند و امروز هم چوب آن‌را می‌خورند.

عربستان، مرکز صدور تروریسم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که عربستان مرکز صدور تروریسم است، گفت: از عجایب روزگار این است که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها علمدار مبارزه با تروریسم شده‌اند؛ از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق تا به امروز که انواع و اقسام جریان‌های تروریستی ایجاد شده است، در کدام یک سعودی‌ها در پشت صحنه یا روی صحنه آن نبودند.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود ادامه داد: در مورد طالبان فقط کافی است به مصاحبه خانم «بی‌نظیر بوتو» نخست‌وزیر فقید پاکستان توجه کنیم که در جواب خبرنگاری را که پرسیده بود چرا پاکستان طالبان را ایجاد کرد، گفت این‌قدر پاکستان را سرزنش نکنید، طالبان از یک مثلث همکاری به وجود آمد که طراحی و هدایت آن با آمریکا و انگلیس بود و پول آن را سعودی و امارات دادند که تنها اجرای آن توسط پاکستان بود.

لاریجانی ادامه داد: هم‌اکنون سعودی‌ها ادعا می‌کنند ایران محور تروریسم در منطقه است و بعد از انقلاب اسلامی، منطقه با تروریسم مواجه شده است، این مطلب روشنی از نظر تاریخی است که حکومت عربستان از آغاز کار همیشه درگیر جنگ و ترور بوده و آن هم فقط برای جنگ با مسلمانان عرب چرا که سعودی‌ها حتی یک تیر هم به سوی صهیونیست‌ها شلیک نکردند.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 3 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode