ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 ارديبهشت 1396     |     کد : 177589

مناظره سوم، زنگ معیشت

کارشناسان اولویت‌های مناظره اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری را ارزیابی می‌کنند


کارشناسان اولویت‌های مناظره اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری را ارزیابی می‌کنند
مناظره سوم، زنگ معیشت
 
درحالی روز جمعه مناظره اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری برگزار می‌شود که با توجه به تجربه دو مناظره اجتماعی و سیاسی فرهنگی که کمتر با ارائه برنامه از سوی نامزدها همراه بود، مردم انتظار دارند در مناظره سوم که مناظره اقتصادی است نامزدها بیشتر برنامه‌های خود را تشریح کنند.

نکته قابل تأمل و پراهمیت این است که موضوع سومین و آخرین مناظره انتخابات دوازدهم مسائل اقتصادی تعیین شده که مردم نسبت به آن توجه بیشتری دارند.

از این‌رو کارشناسان بر این باورند که در آخرین مناظره انتخاباتی، رقبا به جای این‌که به دنبال تخریب یکدیگر باشند، بهتر است برنامه مشخص خود را درباره معضلات اقتصادی کشور از جمله تولید و اشتغال ارائه کنند.

نظام پولی و بانکی

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برنامه‌ها و محورهایی که باید در مناظره آخر مدنظر نامزدها قرار بگیرد، به خبرنگار ما گفت: مهم‌ترین مشکلات اقتصاد کشور و چالش‌های اساسی در اقتصاد ایران در یک تقسیم‌بندی کلی در دو بخش واقعی و پولی در اقتصاد است که هر کدام به تفکیک آسیب‌های خود را دارد.

وی افزود: در بخش واقعی مشکلات کشور خیلی جدی است، چون ما کالاها را گران و بی‌کیفیت تولید می‌کنیم و از این نظر در بخش واقعی اقتصاد ایران، به بیان فنی با بهره‌وری بسیار پایینی روبه‌رو است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: براین اساس باید مشخص شود که آیا نامزدهای انتخاباتی درک درستی از واقعیت‌های اقتصادی دارند و اگر دارند آیا تیم آنها تدبیر یا برنامه مناسبی برای مشکلات دارد؟

حسین‌زاده بحرینی تصریح کرد: در بخش پولی اقتصاد، مهم‌ترین مشکل این است که کشور با یک نظام پولی و بانکی مواجه است که در خدمت بخش واقعی اقتصاد نیست و به تعبیر ساده‌تر، بخش پولی کشور از بخش اقتصادی ایران بیگانه است و نمی‌تواند مأموریت‌هایی را که بخش پولی و بانکی در اقتصاد‌های موفق اجرا می‌کند، عملیاتی کند.

وی افزود:‌ بر این اساس بهتر است نامزدها در مناظره آخر حتما اعلام کنند که درخصوص نظام پولی و بانکی کشور چه برنامه یا تدبیری را خواهند اندیشید.

برنامه حمایت از تولید

از سوی دیگر، علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که بهتر است در مناظره آخر با موضوع اقتصاد، نامزدها در کنار نقد دیگری، برنامه‌های خود را نیز ارائه دهند، به جام‌جم گفت: بهتر است نامزدها پیشنهادات خود را در قالب برنامه به ملت ارائه دهند تا رأی‌دهندگان بتوانند با تجزیه ‌و تحلیل درست، دست به انتخاب اصلح بزنند.شاعری افزود: مشکلات اصلی کشور در بخش اقتصاد، رکود، نرخ بالای بیکاری، عدم مشارکت بخش خصوصی در تولید و افزایش شدید نقدینگی در جامعه است.

وی گفت: اگر نامزدها چالش‌های هر یک از بخش‌هایی را که گفته شد بتوانند تحلیل و راه‌حل برای رفع آن بدهند قطعا مردم صحیح‌تر می‌توانند رئیس‌جمهور آینده را انتخاب کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که نامزدها باید شیوه‌های حمایت از تولید داخل را بیان و اعلام کنند که به چه نحوی قصد دارند از تولید داخلی حمایت کنند، گفت: نامزدها نباید صرفا یک نقاد باشند و باید پیشنهادات سازنده‌ای را برای جامعه ارائه بدهند تا در کنار این گفت‌وگوها مردم بتوانند با تشخیص مناسب پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

توجه به اشتغال

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی درباره مناظره سوم نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز به خبرنگار ما گفت: رئیس دولت دوازدهم وظیفه دارد براساس دو سند مشخص سخن بگوید که یکی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی موردنظر مقام معظم رهبری است و دیگری برنامه توسعه ششم اقتصادی که براساس همان سیاست‌ها تدوین‌شده است. بنابراین، اینکه نامزدها بخواهند خارج از این موارد اظهارنظر کرده یا این‌که شعار بدهند منطقی نیست و باید از آن بپرهیزند، چون مسائل اقتصادی تبعات گسترده‌ای در کشور به دنبال خواهد داشت.

وی عنوان کرد: این شیوه دردی از مشکلات مردم درمان نمی‌کند. همه می‌دانند اشتغال دغدغه اصلی مردم است یا این‌که به رونق پیش‌بینی‌شده نرسیده‌ایم، اما این‌که چه کار کنیم این موارد برطرف شوند، مهم بود که هیچ یک از نامزدها تاکنون به آن نپرداخته‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: تا امروز نامزدها برنامه‌ای مشخص و مبتنی بر علم اقتصاد مطرح نکرده‌اند و رأی‌دهندگان به عنوان ذی‌نفعان اصلی انتظار دارند در این مناظره برنامه دقیق و مشخص رئیس دولت بعدی را شنیده و براساس آن نسبت به انتخابشان تصمیم‌گیری کنند.

3 نکته‌ای که باید رعایت شود

در همین حال، دکتر ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان نیز به جام‌جم گفت: اقتصاد ما امروز در سه سطح دچار چالش است که اگر نامزدها پاسخ مناسبی برای این چالش‌ها ارائه نکنند، قطعا رأی‌دهندگان نسبت به انتخاب فرد مناسب دچار سردرگمی و اشتباه خواهند شد، چون اطلاعات دقیق به آنها داده نشده است.

شاه‌ویسی درباره اولین نکته مهم در این مناظرات افزود: اولین چالش بنیادی این است که مبانی نظری حاکم بر اقتصاد امروز ایران با اقتصاد اسلامی و سیاست‌های کلی نظام که فرمایش مقام معظم رهبری است، متفاوت است. پس دولت آینده باید متوجه باشد حالا که قرار است خدمتگزار این نظام باشد، باید برنامه‌هایی متناسب با اصول یادشده ارائه کند.

به گفته این اقتصاددان، نکته دوم این‌که نامزدها باید در مناظره آخر در نظر داشته باشند، مربوط به راهبردها و روش‌های مدیریت است. به‌ این ‌ترتیب که بالاخره باید در نظر بگیرند راهبردها در خدمت سیاست‌هاست یا در خدمت مردم است؟ یا این‌که به صورت گزینشی در اختیار بخشی از ذی‌نفعان اقتصاد قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر دسته‌بندی راهبردها و توزیع منافع، چالش بزرگی است که نامزدها باید به آن پاسخ دهند. وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر مربوط به نقش مردم در اقتصاد است. به این دلیل که طی چهار سال گذشته نقش خاصی را برای مردم ندیده‌ایم.

مقابله با فساد اقتصادی

از سوی دیگر دکتر مهدی پازوکی، استاد دانشگاه درباره مناظره اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری به خبرنگار ما گفت: درواقع نامزدها باید گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور را در شرایط فعلی داشته باشند و براساس آن بگویند خودشان برای بهتر شدن این اوضاع چه برنامه‌ای دارند؟ بنابراین باید برنامه‌ای مشخص داشته باشند و موانعی را هم که باید برطرف شود بیان کنند.

پازوکی افزود: باید دیدگاه این افراد نسبت به فساد اقتصادی کاملا مشخص باشد تا جایی که بتوانند در این مناظره بگویند فساد اقتصادی را چگونه می‌خواهند برطرف کنند و برای بهبود شرایط و استفاده عموم از امکانات موجود چکار می‌کنند؟

پازوکی تاکید کرد سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران مهم است و راهکارهای دولت آینده باید مطرح شود، چون در غیر این صورت مشکلات اشتغال و رونق اقتصادی، ادامه‌دار خواهد شد. گرچه پیش‌نیاز آنها بهبود فضای کسب‌وکار برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی جهت تولید است.

مطالبات فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم

گفتمان اقتصادی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، به گفتمان غالب نامزدهای این دوره تبدیل شده است؛ رویکردی که گویای واقعیت‌های روز جامعه است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فارغ از این‌که کدام یک از نامزدهای انتخابات وارد پاستور شود توجه به همگام‌سازی وعده‌ها و برنامه‌ها با واقعیت‌ها و مطالبات واقعی فعالان اقتصادی است که می‌تواند زمینه تحقق وعده‌ها و اجرای برنامه‌ها را فراهم کند.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است تورم، قیمت پول در ایران و چند نرخی بودن ارز شاخصه‌هایی است که بلاتکلیف بودن آنها، سد راهی برای تولید و سرمایه‌گذاری است.

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران نیز شبکه بانکی کشور را فاقد چابکی لازم می‌داند و معتقد است به واسطه نبود این چابکی در نظام بانکی، هنوز هم بخش خصوصی در نقل و انتقالات و در جذب اعتبارات اسنادی بین‌المللی توانایی لازم را ندارد. تاکید بر ارتقای نقش مردم و فعالان بخش خصوصی در اقتصاد، رویکرد محوری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ ضرورتی که حرکت به سوی آن راهکار اجتناب‌ناپذیر اقتصاد ایران است.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران امیدوار است برون‌رفت دولت از تصدیگری‌ها بیش از پیش فراهم شود و از این نظر دولت هم کوچک‌تر و هم چابک‌تر شود تا نقش مردم در اقتصاد کشور برازنده و اثرگذار شود.

به گفته وی، اشتغال‌زایی، شفاف‌سازی اقتصاد، مبارزه جدی با فساد، توجه به اقشار آسیب‌پذیر، برقراری عدالت مالیاتی و توجه به توسعه همه‌جانبه کشور از جمله رویکردهای اقتصادی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری است.

علاوه بر فعالان بخش اقتصادی یا به تعبیری نیروهای خط اول جنگ اقتصادی، مردم هم به سهم خود مطالبات و مشکلات اقتصادی دارند.

حالا همه منتظرند شش کاندیدای ریاست‌جمهوری در مناظره سوم که مناظره‌ای اقتصادی است از راهکارهای عملی خود برای حل مشکلات اقتصادی بگویند.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 21 ارديبهشت 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode