ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 ارديبهشت 1396     |     کد : 177494

در مراسم گشایش نمایشگاه بین‌‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی لاریجانی:

جامعه بین‌المللی سیاست‌های ایران را پذیرفته است

هرگونه دستکاری در توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵، تبعات بسیار نامطلوبی به همراه دارد.

هرگونه دستکاری در توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵، تبعات بسیار نامطلوبی به همراه دارد.
این مطلب را دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در مراسم گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اعلام کرد و با اشاره به این که در آمریکا در مورد توافق هسته ای حرف‌هایی زده می شود، افزود: توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالباتش برسد. این روزها در حرف‌ها و گفتگوها این موضوع مطرح می شود که در توافق هسته مناقشات زیاد وجود دارد، اما آنچه پذیرفته شده کف خواسته های ما بود.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت دستکاری کردن توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند. البته ایران به این توافق و تعهد پایبند است و این به دلیل روش کار ایران است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه ما، منطقه مهم نفتی و گازی است. این که شرایط ما چگونه باشد بر رفتار دیگر کشورها تاثیر دارد.
وی با یادآوری این که در دهه اخیر موضوع تروریسم در منطقه از نظر کمی و کیفی گسترش یافته است، اظهار داشت: البته در سال های اخیر به دلیل سیاست های جمهوری اسلامی ایران شرایط تغییر کرده و جامعه بین‌الملل سیاست های ایران را پذیرفته است که مسیر درست هم همین است.
نامبرده ادامه داد: به دلیل رفتارهای هوسبازانه برخی کشورها موضوع تروریست ها در منطقه همچنان داغ است و هر چه سرکوب صورت می گیرد، از برخی جهات به آنان کمک می شود.
رئیس مجلس تاکید کرد: نمی توان گفت شرایط تروریست ها افت کرده است، ممکن است مهاجرت‌هایی انجام داده باشند، اما در کل موضوع تروریست ها در منطقه داغ است.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مساله بحرین و یمن است که روی لبه تحمل منطقه واقع شده اند، یک اشتباه کوچک می تواند فضا را به طور کامل تغییر دهد. رفتارهای برخی بازیگران منطقه سوءتفاهم هایی را ایجاد کرده است. از این رو نمی توان پیش بینی روشنی داشته باشیم که مناقشات جنگ افروزانه رو به کاهش است.
لاریجانی تاکید کرد: خوشبختانه ایران از امنیت خوبی در منطقه برخوردار است، این حدس تصادفی من نیست بلکه شرایط این کشور از تسلط اطلاعاتی و دقت نظر راهبردی به گونه ای است که می توان گفت ایران از امنیت خوبی برخوردار است و تصمیمات استراتژیک در کشور با دقت نظر صورت می گیرد. این امر تصادفی نیست و مسیر کاملا روشن است که ایران از امنیت خوبی برخوردار است.
وی در بخش دیگری از سخنانش درمورد برگزاری این نمایشگاه گفت: من از نزدیک اقدامات وزارت نفت را مشاهده و تایید می کنم که در این دوره تلاش های سنجیده و به هنگام در حوزه نفت و گاز صورت گرفته است و از منابع به خوبی استفاده شده؛ این در حالی است که ملاحظات زیادی وجود داشته است.
رئیس مجلس افزود: کسانی که می خواهند امروز برای اقتصاد مقاومتی نگاه عمیقی داشته باشند، بدانند صنعت نفت و گاز در ایران صنعت مادر است. هر تحولی در این بخش بر دیگر بخش ها تاثیر دارد. از این رو ما در قوانین برنامه ششم توسعه و بودجه ۹۶ به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: سیاست های کلی در زمینه انرژی مدون و ابلاغ شده و قابل تغییر نیست؛ چنانکه بر اساس آن قانون برنامه ششم توسعه تدوین شده و رویکرد ایران را در زمینه های مختلف مشخص کرده است.
رئیس قوه مقننه به شرایط امروز ایران برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز اشاره کرد و اظهار داشت: حمایت نظام برای کسانی که می خواهند در این بخش کار کنند، جدی است و موضوع نفت، گاز و پتروشیمی مورد توجه همه بخش های نظام و سیاست پایدار ایران است و ما روی آن پافشاری داریم. ما باید برای ازدیاد بازیافت از مخازنی که موجود است، اولویت قائل شویم و از هدر رفتن ذخایر از نظر استحکام،فناوری و سرمایه گذاری جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم اهتمام جدی بر موضوع مخازن مشترک چه در جنوب و چه در غرب کشور وجود دارد و ما از توازن خوبی برخوردار شدیم که این برای منابع کشور خوب است و جزو اولویت های کشور محسوب می شود، از این رو نباید با بیان مناقشاتی ذهن ها را منحرف کرد.
لاریجانی همچنین درمورد شرایط پتروشیمی در کشور گفت: می دانم در این زمینه مناقشاتی وجود دارد، ولی کمیسیون صنایع و انرژی مجلس با حضور مسئولان وزارت نفت بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری پتروشیمی مورد بررسی قرار دادند که این به آینده کشور کمک می کند. باید تلاش کنیم بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری‌های لازم را انجام دهد.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای درونی کشور در این بخش ها یادآور شد: باید کمک کنیم بخش های مختلف فعال شوند. ممکن است در ابتدای کار مشکلاتی وجود داشته باشد ولی می توانیم از ورزیدگی جوانانی که در این حوزه کار کرده اند، استفاده کنیم. همچنین کمک های بخش خصوصی امیدوار کننده خواهد بود.همچنین ما از صندوق توسعه ملی و منابع دیگر به شرکت هایی که در این بخش فعال هستند، کمک می کنیم تا گشایش حاصل شود.
رئیس مجلس ادامه داد: مجلس نگاه حمایتی به نفت‌، گاز و پتروشیمی دارد و تلاش می کند بسترهای لازم را برای اعطای تسهیلات بهتر به شرکت هایی که در این زمینه گام برمی دارند، فراهم کند و اراده همه بخش ها کمک است.
مهندس “بیژن نامدار زنگنه” وزیر نفت هم در این مراسم اعلام کرد: بهره برداری از ۱۱ فاز جدید پارس جنوبی با لطف خداوند در سه ونیم سال اخیر امکانپذیر شد.چنانکه در پایان سال ۹۱ ظرفیت تولید روزانه ۲۸۵ میلیون مترمکعب بود که این میزان در پایان سال ۹۵ به ۵۷۵ میلیون در روز رسید.
وی افزود: با توجه به ظرفیتی که برای تولید گاز در پارس جنوبی اضافه شد، سهم سوخت مایع در سبد مصرفی نیروگاه‌ها به شدت کاهش یافت و از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به کمی بیش از ۱۰ درصد در سال ۹۵ رسید.
وزیر نفت به گاز تحویلی به نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از ۳۶ میلیارد مترمکعب در سال ۹۲ به بیش از ۶۲ میلیارد مترمکعب در سال ۹۵ افزایش پیدا کرد.
وی با بیان این که ایران از واردکننده نفت گاز در سال ۹۲ به صادرکننده مهم این فرآورده نفتی در سال ۹۵ تبدیل شده است، افزود: در سال گذشته توانستیم ۵۰ میلیون لیتر نفت کوره صادر کنیم.
این عضو کابینه دولت همچنین به گازرسانی به روستا‌ها و شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت: سرعت گازرسانی در این طول سه سال و نیم گذشته به سرعت افزایش یافته، همچنین گازرسانی به شهر زاهدان با هزینه ای بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان به انجام رسید.
وی افزود: میزان گازرسانی به روستا‌ها از ۱۴ هزار روستا در سال ۹۲ به بیش از ۲۳ هزار روستا رسیده است، یعنی نزدیک ۹ هزار روستا که تقریبا شامل روزانه ۱۰ روستا می‌شود. زنگنه تصریح کرد: این میزان گازرسانی بدون اتکا به منابع بودجه عمومی بوده است و فقط با تامین مالی از طریق بند «ق» بودجه سال ۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید بوده است که بسیار کار بزرگی بود که دولت آن را ارائه و مجلس آن را تکمیل و گسترش داد که جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به این که در مقطع سال ۸۹ تا ۹۱ بیشترین گشایش‌های مالی برای صنعت نفت ایجاد شده بود، اظهار کرد: بعید می‌دانم در هیچ دورانی از صنعت نفت، این میزان منابع مالی وارد صنعت نفت شده و به نحوی ناکارآمد هم هزینه شده باشد.
وزیر نفت تصریح کرد: وقتی ما وارد وزارت نفت شدیم چندان منابع مالی وجود نداشت، از عمر تحریم‌ها کمتر از یکسال گذشته بود و سقوط قیمت نفت هم بر مشکلات ما اضافه کرده بود، اما چاره‌ای جز ادامه کار وجود نداشت و با سرسختی و پیگیری و به اصطلاح قطره چکانی منابع بسیار محدود و همت همه همکاران و مجموعه پیمانکاران و سازندگان توانستیم به لطف خداوند متعال به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.
وزیر نفت همچنین در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه اگر برجام نبود، صادرات نفت نداشتیم، گفت: ممکن است برخی از تعطیلی برجام استقبال کرده و ادعا کنند از این طریق اقتصاد غیرنفتی تحقق
می یابد، اما در شرایط حاضر بدون درآمدهای نفتی
نمی توان کشور را اداره کرد.
وی با بیان اینکه قطع صادرات نفت با سیاست های نظام انطباق ندارد، بیان داشت: این ناسپاسی است که از صادرات ۵ر۲ میلیون بشکه نفت در روز استفاده کنند، اما به افرادی که زحمت کشیدند، حرف های بد بزنیم.
زنگنه با اشاره به اینکه شواهد نشان می دهد همه کشورها تمایل به تمدید طرح کاهش تولید نفت هستند، قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را ۵۵ دلار اعلام کرد.
وی در ادامه درباره همکاری با مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس کمک و پشتیبانی زیادی به وزارت نفت کرد. رئیس مجلس جلسه های زیادی (درباره قراردادهای نفتی) برگزار کرد و در نهایت، اجماع شد و بدنه مجلس از ما حمایت کرد.
وزیر نفت با بیان اینکه عده معدودی با قراردادهای جدید نفتی مخالف بودند که امری طبیعی است، بیان داشت: ما وقت زیادی برای اقناع منتقدان صرف کردیم.
وی درباره ارجاع کار به بخش داخلی در قراردادهای جدید نفتی بیان داشت: اگر در قراردادهای جدید نفتی بتوان بیش از ۶۰ درصد قراردادها را به شرکت های ایرانی بدهیم، ظرفیت فعالیت شرکت های داخلی افزایش زیادی می یابد.البته برای تحقق این موضوع، جلسه های زیادی با سازندگان و پیمانکاران ایرانی برگزار کردیم تا کیفیت کار خود را افزایش دهند.
زنگنه با بیان اینکه اختصاص بیش از ۶۰ درصد ظرفیت کار به بخش داخل به معنای ۵۰ میلیارد دلار کار است، افزود: در صورت واگذاری این حجم کار به بخش داخل، شرکت های ایرانی به طور کلی متحول شده و
می توانیم به یک قدرت بی نظیر در منطقه تبدیل شویم.
شایان ذکر است: در این نمایشگاه که تا ۱۹ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست، نمایندگان ۴ هزار شرکت داخلی و خارجی از ۳۷ کشور جهان جدیدترین دستاوردهای صنعتی و خدماتی در حوزه صنعت نفت را به نمایش گذاشته اند.


نوشته شده در   يکشنبه 17 ارديبهشت 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode