ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1396     |     کد : 177154

رقابت 6 ضلعی برای پاستور

شورای نگهبان، پنجشنبه‌شب در پایان وقت پنج روزه رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، اسامی نامزدهای تائید شده را به وزارت کشور ارسال کرد و با اعلام این اسامی در اطلاعیه‌ای از سوی وزارت کشور، رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری به صورت رسمی آغاز شد.

شورای نگهبان، پنجشنبه‌شب در پایان وقت پنج روزه رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، اسامی نامزدهای تائید شده را به وزارت کشور ارسال کرد و با اعلام این اسامی در اطلاعیه‌ای از سوی وزارت کشور، رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری به صورت رسمی آغاز شد.

براساس اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم و سیدمصطفی هاشمی‌طبا، شش نامزدی هستند که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان تائید شده است. براساس قانون انتخابات این افراد تا 8 صبح روز 28 اردیبهشت فرصت دارند با تبلیغات انتخاباتی، برنامه‌ و دیدگاه‌های خود را اعلام کنند.

رقابت چندضلعی

براساس ترکیب نامزدهایی که از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت ‌شده‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد که رقابت‌هایی چندقطبی را پیش‌رو خواهیم داشت.

البته شاید خیلی‌ها همچنان بر این عقیده باشند که رقابت اصلی میان حسن روحانی و سیدابراهیم رئیسی خواهد بود، اما وجود سایر نامزدها از جمله محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری و وزن و جایگاهی که میان گروه‌های سیاسی دارند، نشان می‌دهد هیچ‌یک از دیگر نامزدها نیز برای شکست به میدان نیامده‌اند و قطعا حضور فعالی در انتخابات خواهند داشت.

قالیباف، یکی از نامزدهای اصولگراست که در کنار سیدابراهیم رئیسی، مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب قرار دارد و هنوز معلوم نیست که جبهه مردمی نیروهای انقلاب از میان این دو چهره کدام‌یک را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کند. از همین‌رو می‌توان پیش‌بینی کرد که قالیباف و حامیانش با تمام قدرت پا در عرصه رقابت‌های انتخاباتی بگذارند.

از سوی دیگر در جناح اصلاح‌طلب هم که حسن روحانی را به عنوان نامزد اصلی خود معرفی کرده است، شاهد حضور اسحاق جهانگیری هستیم. جهانگیری حمایت بخشی از بدنه اصلاحات را دارد و برخی اصلاح‌طلبان تاکید دارند که در صورت مناسب بودن اوضاع جهانگیری در نظرسنجی‌ها، او باید تا پایان رقابت انتخاباتی باقی بماند و اصلاح‌طلبان آرای خود را به نفع این چهره به صندوق بریزند. علاوه بر اینها، دو نامزد دیگر یعنی هاشمی‌طبا با سابقه‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان و میرسلیم که از اصولگرایان هستند، قرار دارند که هریک با آرای خود، می‌توانند بر نتیجه نهایی انتخابات تاثیر گذاشته و با جذب آرای خاکستری، حتی انتخابات را دومرحله‌ای کنند.

واکنش نامزدهای ردصلاحیت شده

اسامی شش نامزد تائید صلاحیت شده درحالی اعلام شده است که در این انتخابات، 1636 نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند. گرچه از ابتدا مشخص بود صلاحیت بسیاری از این افراد، تائید نخواهد شد، اما در میان ردصلاحیت‌شدگان، برخی اسامی معروف هم دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به محمود احمدی‌نژاد، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد هاشمی و... اشاره کرد.

برخی از این چهره‌ها پس از آگاهی از ردصلاحیت خود از سوی شورای نگهبان با انتشار مطالبی به رای شورای نگهبان تمکین کردند. به عنوان مثال، محمد هاشمی برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به صورت مستقل نامزد ریاست جمهوری شده بود، پس از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، تاکید کرد به رای این شورا تمکین می‌کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی هم با انتشار پیامی تبعیت خود را از این تصمیم شورای نگهبان اعلام و تاکید کرد تبعیت از قانون را وظیفه خود می‌داند. علی‌اکبر جوانفکر، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد نیز در یادداشت خود نوشت: شورای نگهبان با تصمیم خود، تکلیف را از دوش دکتر احمدی نژاد و آقای بقایی برداشته است. علیرضا زاکانی، دیگر چهره سیاسی پس از ردصلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد به تصمیم شورای نگهبان کاملا احترام می‌گذارد و از سایر نامزدها نیز می‌خواهد شورای نگهبان را طبق قانون اساسی فصل‌الخطاب بدانند.

 


نوشته شده در   شنبه 2 ارديبهشت 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode