ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 فروردين 1396     |     کد : 177045

بهره‌برداری از۱۰ پروژه عظیم نفت،گاز و پتروشیمی در پارس جنوبی

امروز که شاهد افتتاح بزرگترین سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هستیم، روز پر افتخاری برای ما و روز عزت بیشتر ما ایرانیان است.

امروز که شاهد افتتاح بزرگترین سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هستیم، روز پر افتخاری برای ما و روز عزت بیشتر ما ایرانیان است.
حسن روحانی رئیس جمهوری دیروز در مراسم بهره‌برداری از ۶ فاز گازی پارس جنوبی و بهره‌برداری از لایه نفتی پارس جنوبی گفت: این چهارمین نوبتی است که من در دولت یازدهم به منطقه پارس جنوبی آمده‌ام و هر نوبت با افتخار بیشتری به مهندسان، کارگران و مدیران کشور که موجب فخر و افتخار همه ما هستند، نگاه کردم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هر بار که به اینجا آمده‌ام شاهد یک قدم بلند در توسعه و پیشرفت کشور بوده‌ایم، اظهار داشت: یادمان باشد بزرگترین هدف ما ایرانیان، ایران پیشرفته و پیشرو است. بزرگترین هدف ما آن است که ایران را به نقطه اوجی برسانیم که همه ایرانیان در تاریخ در انتظار آن بوده‌اند. ما روزهای بزرگی در تاریخ کشور داشته‌ایم.
وی افزود: ما در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن به فکر پیشرفت صنعت دفاعی کشور و برای قدرت سرزمین مقدس‌مان ایران بوده‌ایم. آن روز که من دیدم اقتصاددانان کشور ما توانستند تورم ۴۵ درصدی را تک رقمی کنند، آن روز، روز افتخار نه فقط برای دولت و اقتصاددانان بلکه ملت ایران بود. آن روز که شاهد بودیم رشد کشور پس از ۱۲ سال انتظار برای اولین بار از هشت درصد عبور کرد، روز افتخار برای ایرانیان بود.
رئیس دولت یازدهم با اشاره به توافق هسته‌ای تصریح کرد: آن زمان که توانستیم در برابر شش قدرت برتر دنیا حرف‌مان را به کرسی بنشانیم که با هدایت‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های ملت و فداکاری دیپلماسی بود؛ آن روز، روز افتحار ایرانیان بود.
وی یادآور شد: آن روز که دیدیم طرح تحول سلامت در ایران به ثمر نشست و مردم در بیمارستان برای پرداخت پول بیماری مجبور نیستند طلای همسران و فرش زیر پایشان را بفروشند و دیدیم همه روستاییان و همه حاشیه‌نشینان زیر پوشش درمانی قرار گرفتند، آن روز، روز فخر برای ما ایرانیان بود.
روحانی با بیان اینکه امروز یک روز پر افتخار دیگر برای ماست، خاطرنشان کرد: امروز، روز تحقق اقتصاد مقاومتی ایران است. صنعت نفت و مدیران نفتی ما در سال ۹۵ و ۹۶ برای ما روزهای پرافتخاری را آفریدند. آن زمان که ظرف چند ماه توانستند قدرت صادرات نفت خام و میعانات را به دو برابر افزایش دهند. آن روزی که مدیران نفتی و وزیر نفت ما در اوپک توانستند حق غصب شده چند ساله ملت ایران را باز پس بگیرند و توانستیم حق خود را بگیریم و تولید نفت را به مرز قبل از تحریم برسانیم، روز افتخار ماست.
وی با بیان اینکه ایران قدرتمند ما در یک سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلار را بهره‌برداری می‌کند، گفت: امروز به عنوان یک روز به یاد ماندنی برای تاریخ و صنعت نفت کشور ما خواهد بود. عزت ما در سایه اقتصاد مقاومتی است که موفقیت ما در صحنه‌های مختلف است. امروز از یک طرف امنیت و آرامش در سراسر کشور وجود دارد و از طرف دیگر صدای بلند آزادی ملت به گوش می‌رسد و در ۲۹ اردیبهشت مشارکت بزرگ ملت ایران را شاهد خواهیم بود.
رئیس جمهوری گفت: امروز می‌بینیم در یک میدان مشترک از همسایه‌مان که از همین میدان استفاده می‌کند، میزان بهره‌برداری ما بیشتر است. در آغاز کار این دولت میزان برداشت ما از این میدان ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز بوده و امروز بعد از سه سال و نیم ظرفیت ما به ۵۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است؛ این یعنی این که ما اگر با هم وحدت داشته باشیم و دست به دست هم دهیم می‌توانیم عزت دوباره، پیشرفت، آرامش و موفقیت دوباره را در سایه باهم بودن داشته باشیم.
وی تاکید کرد: در صورتی می توانیم به سمت قله‌های پیشرفت گام برداریم که همه دست به دست هم داده و دنبال مسائل جزیی و پیش پا افتاده که در شان اخلاق ایرانی نیست،نرویم. دنیا عظمت اخلاقی ملت ایران را دیده است، ملت ما، ملت عشق به قرآن و اهل بیت است، ملت عشق به اخلاق است. نگذاریم فردای ما به دروغ و تهمت و با گفتن سخن خلاف آلوده شود.
رئیس قوه مجریه گفت: افتخار ما راست‌گویی، شفافیت و احترام به حقوق یکدیگر است. باید به بزرگان احترام بگذاریم. دیدیم آن روزی که عده‌ای سال‌ها به شهید بهشتی تهمت زدند، چگونه شرمنده شدند؛ سال‌ها به آیت‌الله هاشمی توهین کردند و امروز بعد از پرواز روح ایشان به آسمان‌ها شرمنده هستند؛ نگذاریم در برابر افتخارات کشورمان شرمنده باشیم، تازه این شرمندگی دنیا است و شرمندگی قیامت بدتر است.
وی بیان کرد: ما می‌خواهیم به همه این اهداف دست یابیم. بنابراین انقلاب نکردیم که رو در روی همدیگر باشیم و یکدیگر را تخریب کنیم. همچنین انقلاب نکردیم که برای مواد غذایی دست‌مان به بیرون دراز باشد و به فکر خودکفایی بودیم. به فکر خودکفایی و صادرات گندم بودیم و همچنین خودکفایی در گاز، نفت و گازوئیل را در نظر داشتیم و به امید خدا در هفته‌های آینده به خودکفایی در بنزین هم خواهیم رسید و همه انتظارات ملت برآورده خواهد شد.
روحانی ادامه داد: یک قانون اساسی، یک دولت، یک رهبر، یک آرمان، یک انقلاب و یک ایران سربلند و عزیز داریم و امروز روزی است که بحمدالله شاهد یک قدم بزرگ در پیشرفت کشور هستیم و روز خوشحالی و افتخار برای ملت و دولت ایران و روز غرور برای ایران و همه دوستداران ایران عزیز خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه باید در همه زمینه‌ها بتوانیم قدم‌های بلند برداریم، گفت:‌در حمل و نقل به فکر نوسازی هستیم و نوسازی را انجام خواهیم داد و در زمینه ارتباط با دنیا ایران به عنوان کریدور شمال – جنوب، شرق و غرب قرار داریم.
رئیس جمهوری با اظهار اینکه تا پایان کار دولت تمام بنادر را به بهره‌برداری می‌رسانیم، افزود: ما در علم و فناوری از لحاظ پیشرفت کمی در میان ۲۵ کشور بزرگ دنیا رشد اول علمی را داشته‌ایم و در همه زمینه‌ها گام‌های بلندی برداشته‌ایم.
وی با بیان اینکه هر کجا که پیشرفتی را شاهد خواهیم بود باید برای میزبانان آن منطقه هم شاهد پیشرفت باشیم، ابراز داشت: اگر در عسلویه و کنگان و استان بوشهر شاهد میزبانی صنعت گاز و میعانات و نفت هستیم باید از محصول این پیشرفت مردم این استان و به ویژه این منطقه بهره‌برداری کنند. باید بیشترین استفاده از مشاغلی که ایجاد می‌شود مردم این منطقه استفاده کنند.
روحانی خطاب به وزیر نفت بیان کرد: ما خواهان توسعه هستیم، اما این توسعه باید پایدار باشد. باید سلامت هوا، زمین ، آب‌های دریا و محیط زیست به عنوان اولین اولویت پیشرفت صنعتی در کشور باشد. مسئله محیط زیست و نیازمندی‌های اولیه مردم برای ما اولویت است. در سابق هر کجا نفت بود، بهترین بیمارستان ها، دانشگاه ها و پارک‌ها، بنادر و تفریحگاه وجود داشت .
وی اضافه کرد: ما نفت و گاز را برای نشاط مردم ایران و برای سرزندگی مردم ایران می‌خواهیم. مردمی که میزبان شما هستند باید در زندگی روزمره شاهد این پیشرفت‌ها و حل مشکلات اجتماعی‌شان باشند.
وزیر نفت هم در این مراسم گفت: باور کردنی نبود ما بتوانیم طی مدت سه سال در زمان تحریم‌ها ۱۱ فاز را به نتیجه برسانیم و ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی را از ۲۴۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۵۷۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۵ برسانیم.
بیژن زنگنه گفت: امروز برای صنعت نفت روزی تاریخی، بی‌نظیر و فراموش نشدنی است و با افتخار می‌گویم که این تحقق واقعی سیاست‌های اقتصادی مقاومتی، درون‌زا ، برون نگر ، دانش بنیان و با تکمیل زنجیره ارزش است.
وی با اشاره به این که بخش اصلی اقدامات در اوج تحریم‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: بیشتر تحریم‌ها در دو سال اول دولت یازدهم بوده و به این ترتیب ما اقتصاد مقاومتی را محقق کردیم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه حرف و شعار ساده است و مالیات ندارد، اما رساندن کار به نتیجه سخت است،گفت: علاوه بر ۱۱ فازی که طی مدت سه سال به نتیجه رسید و کشور صاحب ۲۱ فاز و لایه نفتی پارس جنوبی شد. پتروپارس، شرکت OIECبه عنوان پیمانکار عمومی و تاسیسات دریایی هم ساخته شدند. همچنین ناوگان قوی حفاری دریایی ایجاد شد و ضمن اینکه ظرفیت تولید ماشین‌های دوار را داریم و تمام تاسیسات هم توسط ایرانی‌ها نصب شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فقط به لحاظ بهره‌وری برخی مشکلات را داریم.زمان اجرای پروژه‌ها طولانی و هزینه‌ها بیشتر است. اما مهم بخش مدیریت است و بنده به جرات می‌توانم بگویم که پارس جنوبی با عشق همکاران و تدبیر و امید برای سربلندی ایران ساخته شده است. بنابراین اشتباه است که بگوییم که این میدان گازی با پول توسعه پیدا کرده است، چرا که اگر تدبیر وجود داشته باشد، سرمایه فراهم خواهد شد.
این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه بنده بیشترین سابقه را در پارس جنوبی دارم، اظهار داشت: این مجموعه حاصل کار و فعالیت ظرف مدت کمتر از ۱۹ سال است و به اتکای اراده همکاران ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه ایران را می‌توان بعد از برجام توسعه داد، تصریح کرد: برجام فقط یک موافقت ‌نامه نیست، بلکه نقطه عطف توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
زنگنه با ابراز قدردانی از رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه در سیاست گذاری برجام، تاکید کرد: ما از چاه تحریم به در آمدیم و این امکان فراهم شد که ایران برای توسعه جهش پیدا کند. البته در صورتی که فرصت‌سوزی نشود.
وی یادآور شد: اگر به جای نفرت پراکنی و تشویق خشونت، سازگاری، دوستی و دست به دست هم دادن برای ساخت ایران را تشویق کنیم می‌توانیم شاهد جهش‌های بزرگ در توسعه کشور باشیم که تماما پس از برجام قابل تحقق است.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: افتخار ما گزارش دادن برای طرح‌ها نیست، چرا که آن چه را که انجام شده در معرض نمایش می‌گذاریم و می‌گوییم که پارس جنوبی توسعه ایران را و با برآوردن آرزوی تاریخی در برداشت از میادین مشترک محقق کرده است.
وی ادامه داد: اکنون آینده صنعت نفت و گاز کشور روشن و پرامید است و برای تحقق این آینده روشن باید قراردادهای جدید نفتی اجرایی شود.
نامبرده با اشاره به اینکه در خصوص قراردادهای جدید نفتی به اجماع رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این قراردادها می‌تواند صد هزار شغل زنده و مولد ایجاد کند. همانگونه که عسلویه مایه افتخار ایرانی شد، از مسیر اجرای قراردادها هم صدها کارخانه و واحد تولیدی راه‌اندازی خواهد شد و برداشت از میادین تکمیل می‌شود. همچنین می‌توانیم از هدر رفت و بلااستفاده ماندن نفت در زمین جلوگیری کنیم.
وی خاطرنشان کرد:‌ ما می‌توانیم با داشتن خوراک کافی و همتی که در ملت و شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد، قطب اول این صنعت در منطقه باشیم.
زنگنه اظهار داشت: افتخار امروز ما متعلق به ملت و فراتر از دولت است و این افتخار را به ملت ایران، رهبری، خانواده شهدا و ایثارگران تقدیم می‌کنم؛ چرا که این جا متعلق به همه ملت است و باید نگاه ملی داشته باشیم.
وی همچنین ضمن قدردانی از زحمات وزرای سابق نفت آقایان هامانه، نوذری، میرکاظمی و قاسمی، مدیران سابق شرکت ملی نفت ایران و مدیران شرکت نفت و گاز پارس طی یک دهه گذشته، از ملت به ویژه مردم بوشهر، عسلویه ، نخل تقی، کنگان و دیر هم تشکر و قدردانی کرد و افزود: ما خود را مکلف می‌دانیم که به این ملت خدمت کنیم چرا که آنها میزبان و همراهان ما بودند.
طی سال‌های گذشته برخی می‌خواستند آبروی ما را ببرند اما ما امروز توانستیم کاری که تصور نمی‌شد را به انجام برسانیم.
وزیر نفت در خاتمه تاکید کرد: پارس جنوبی نماد تمام نمای اقتصاد مقاومتی است و هیچ چیز بهتر از آن نمی‌تواند جلوه‌گر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
وی همچنین اعلام کرد: با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز، ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۳ میلیون تن گاز اتان و ۳ میلیون تن گاز ال. پی. جی «گاز مایع » به تولید ایران افزوده می شود.
زنگنه گفت: بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی منجر به افزایش درآمدهای کشور شده است. به گونه ای که هر دو فاز جدید در منطقه پارس جنوبی سالانه ۵ر۳ تا ۴ میلیارد دلار در آمد ارزی ایران را افزایش می دهد، یعنی در کمتر از دوسال آینده تمام سرمایه گذاری ها در این پنج فاز به اقتصاد ملی باز می گردد.
وی یادآور شد: برای آماده سازی این فازها بیش از ۱۸ میلیارد دلار هزینه شده است. پیش از این هم در پارس جنوبی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده بود و در چند سال اخیر حدود ۶ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند که در حال حاضر در پارس جنوبی به پیمانکاران بدهکار هستیم.
وزیر نفت در ادامه بیان کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد قرار است با برداشت حدود ۱۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای دیگرفاز های پارس جنوبی سرمایه گذاری شود. هم اکنون بخشی از این اعتبارات در اختیار وزارت نفت است تا دیگر فازها را آماده سازی کند.
وی با بیان اینکه آورده دولت یازدهم در پارس جنوبی تدبیر بود،گفت: این منطقه را سرمایه نساخت بلکه عشق ،تدبیر ،مدیریت و دلسوزی به نتیجه رساندکه عقل و فداکاری هم به دنبال آن بود.
زنگنه همچنین در جلسه خبری حاشیه این مراسم با اشاره به پایبندی کشور های عضو اوپک به سهمیه های تعیین شده به خبرنگاران گفت: تثبیت قیمت نفت ۵۵ دلاری برای هربشکه نفت نشان می دهد تصمیم اوپک نتیجه خوبی داشته و اکثریت اعضای اوپک به آن پایبند هستند. ایران هم به این سهمیه بندی وفادار است و اگر تمامی کشورهای های عضو آن را رعایت کنند ما هم رعایت خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: ما به دنبال مقابله با هیچ کشوری نیستیم و نگران فروش نفت خود هم نیستیم. زیرا تقاضا برای صادرات نفت ایران بیش از عرضه است و آمادگی داریم با اصول بازرگانی در بازار نفت جهانی رقابت کنیم.
وزیر نفت سپس افزود: ما هرچه پذیرفته ایم به آن پایبند هستیم؛ هر چند که برخی منابع ثانوی اعلام می کنند ایران روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کند، اما تولید نفت ایران بیشتر از این مقدار است.
وی در ادامه با اشاره به فروش نفت به روسیه گفت: ایران در این قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت متعارف به مسکو را آغاز کرده و پول آن را دریافت می کند، اما بانک مرکزی ایران اعلام کرده نیمی از این پول برای خرید خدمات از روسیه استفاده می شود و ایران تاکنون به قرارداد خود عمل کرده است.
زنگنه با اشاره به قراردادهای نفتی ایران با کشورهای خریدار گفت: اجرای تمام قراردادهای نفتی ایران با شرکت ها خارجی و کشورها اجتناب ناپذیر و الزام آور است و به نظر من قراردادهای موجود مدل های مناسب و خوبی هستند.
وی با تاکید براین که تمامی قراردادها الزام‌آور هستند،گفت: با تلاش همکاران در کشور نیاز به واردات گاز نداریم و اگر عملیات سوآپ انجام
می شود، بخاطر منافع درازمدت کشور است.
وزیر نفت در پاسخ به سئوالی پیرامون آلودگی هوای ناشی از سوختن مشعل ها در مناطق نفتی کشور گفت: با برنامه ای که در دست داریم، تمامی مشعل ها ظرف یک تا ۲ سال آینده خاموش می شوند و گاز خروجی آنها به محصولات پر ارزش تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: باید چندین مجتمع ان‎جی‎ال بزرگ مانند ان جی ال ????، ان جی ال ????، ان جی ال ???? تاسیس شود.
به گفته زنگنه، همچنین اعلام آمادگی
کرده ایم که گازهای مشعل را به قیمت‎های خیلی پایین به سرمایه گذارانی که آماده باشند و کار کنند، واگذار کنیم. در واقع مجموعه ای از مشوق‎ها و فعالیت‎ها درنظر گرفته شده تا از میزان سوختن گازهای همراه کاسته شود.
افتتاح ۴ طرح پتروشیمی در عسلویه
همچنین ۴ طرح بزرگ پتروشیمی در فاز دوم منطقه عسلویه با دستور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به
بهره برداری رسید.
واحد اتیلن گلایکول ها پتروشیمی مروارید با ظرفیت تولید سالانه ۵۵۴ هزار تن ، واحد پلی استایرن انبساطی گروه صنعتی انتخاب با ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن و واحد پلی استایرن انبساطی پتروشیمی تخت جمشید پارس با ظرفیت تولید ۵۵ هزار تن محصول و فاز دوم پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن محصول پتروشیمی (اتیلن) از طرح های بزرگ پتروشیمی در فاز دوم منطقه عسلویه هستند که با دستور رئیس جمهوری افتتاح شدند.
دکتر روحانی همچنین در نشستی با حضور وزیر نفت،مدیران و مهندسان اجرای طرح های پتروشیمی در فاز دوم منطقه عسلویه، ضمن استماع گزارش آنان، روند اجرای این طرح ها و چگونگی و میزان تولید محصولات این مجموعه ها و نیز برنامه ریزی ها برای توسعه و ایجاد فازهای جدید در منطقه را مورد بررسی قرار داد.
با افتتاح این ۴ طرح صنعت پتروشیمی در مجموع حدود ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می شود که ارزش این تولیدات بالغ بر ۲ میلیارد دلار پیش بینی می شود.
بیژن زنگنه در مراسم آغاز بهره برداری از این طرح ها ضمن قدردانی از حضور رئیس جمهوری، وزرا و نمایندگان مجلس در مراسم بهره برداری از فازهای پارس جنوبی و طرح های پتروشیمی گفت: طرح‌هایی که مورد بهره برداری قرار گرفتند تا آخرین زنجیره ارزش می‌توانند تولید کنند و نه تنها اتان تبدیل به اتیلن می‌شود، بلکه در پایین‌دست محصولاتی مثل پلی‌استایرن و MEG هم تولید خواهد شد.
زنگنه با اشاره به اینکه در منطقه عسلویه اولین بار حتی قبل از تولید نفت و گاز واحدهای پتروشیمی احداث شده است، گفت: میزان توسعه و تولید محصولات پتروشیمی در حدی است که امروز در عسلویه برای تولید پتروشیمی کمبود زمین داریم و این اتفاق خوبی است.
وزیر نفت تاکید کرد: ما به لحاظ تولید محصولات پتروشیمی می‌توانیم نفر اول منطقه باشیم، یعنی هر چقدر میزان صادرات افزایش یابد نباید ناراحت باشیم، چون می‌توانیم با رقم تولیداتی که در کشور وجود دارد، این رقم را افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه ثبات در تولید نیاز به ثبات سیاست در رفتار و شعار دارد، افزود: اگر اصل در کشور در این باشد که با هم کار کنیم می‌توانیم میزان تولید را افزایش دهیم.
وزیر نفت با بیان اینکه واحدهای جدید گاز طبیعی را می‌توانیم برای تولید پلاستیک استفاده کنیم، خطاب به رئیس‌جمهوری اعلام کرد:‌ امروز علاوه بر طرح‌های صنعت پتروشیمی، دو طرح دیگر هم آماده افتتاح بود اما با سخت‌گیری‌های جنابعالی برنامه افتتاح رسمی و نهایی را به روزهای آتی موکول کردیم.
وزیر نفت تصریح کرد: پتروشیمی پردیس ۳ که واحد ۱ر۵ میلیون تنی آمونیاک بوده و همچنین متانول کاوه که بزرگترین متانول در دنیا است طی یک ماه آینده وارد مدار خواهند شد و از جنابعالی برای افتتاح آنها دعوت به‌عمل خواهیم آورد.


نوشته شده در   دوشنبه 28 فروردين 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode