ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 27 فروردين 1396     |     کد : 177020

پرونده 1636 داوطلب پاستور امروز به شورای نگهبان می‌رود

کنکـور صـلاحیت

دیروز آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود و از امروز کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان که آمار آنها به 1636نفر رسید آغاز می‌شود.

دیروز آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود و از امروز کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان که آمار آنها به 1636نفر رسید آغاز می‌شود. براساس اعلام رسمی وزارت کشور از میان نامزدهایی که طی 5 روز ثبت‌نام کرده‌اند 137نفر زن و بقیه مرد هستند. همچنین براساس آنچه اعلام شده جوان‌ترین نامزد 18 سال و مسن‌ترین هم 92 سال دارد.

اما دیروز با حضور چند چهره شاخص از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در ساعات پایانی ثبت‌نام، روز پرهیجانی در ستاد انتخابات وزارت کشور رقم خورد.

از آغازین دقایق شروع ثبت‌نام، حضور پرتردد داوطلبان در ستاد انتخابات کشور شروع شد. این حضور از چنان حجمی برخوردار بود که برابر با آمار، رکورد ثبت‌نام به نسبت سال گذشته شکسته شد و تا قبل از بستن درهای ستاد انتخابات کشور، صف طویلی از داوطلبان تشکیل شده بود تا خود را در معرض ارزیابی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت جهت شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری قرار دهند. گرچه در روزهای پیشین بسیاری از چهره‌های اصلی رقابت‌های این دوره ثبت‌نام کرده بودند، اما دیروز هم بسیاری از کارگزاران اجرایی دولت‌های سابق و نمایندگان فعلی و پیشین مجلس نیز در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شدند.

عوض حیدرپور، نماینده مجلس در دوره هفتم و هشتم و نهم از شهرضا در میان این چهره‌ها، جزو اولین کسانی بود که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری، وارد وزارت ستاد انتخابات وزارت کشور شد. او پیش از ثبت‌نام در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد به صورت مستقل وارد انتخابات شده و شعار او «ایران آباد و آزاد» است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشین آموزش و پرورش در دولت دهم احمدی‌نژاد از دیگر چهره‌هایی بود که در انتخابات ثبت‌نام کرد. وی در نشست خبری با بیان این‌که با شعار «دولت مردمی و کارآمد» وارد عرصه انتخابات شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری، اشتغال، مبارزه با مفاسد و جلوگیری از ویژه خواری از جمله اهداف من است.

محمدمهدی زاهدی، دیگر عضو کابینه احمدی‌نژاد از دیگر شخصیت‌هایی بود که خود را در مرحله آزمون شورای نگهبان برای تصدی انتخابات ریاست جمهوری قرار داد.

وی به خبرنگارانی که در نشست خبری حضور داشتند، اعلام کرد در پی آن است تا در صورت پیروزی، دولت تغییر و تحول را تشکیل دهد.

زاهدی در پاسخ به این سوال که شما در مراحل اولیه جزو نامزدهای جمنا بودید و الان چه نظری دارید، گفت: من در انتخابات مرحله دوم جمنا شرکت داده نشده ام و در این زمینه گلایه دارم.

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم نیز دیروز داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد و به خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط کشور که از نظر اقتصادی در شرایط نامطلوبی هستیم و اولویت داشتن اشتغال و تولید و همچنین تجاربی را که در سمت اجرایی و دانشگاهی داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که نام‌نویسی کنم. وی همچنین تاکید کرد برای انجام ثبت‌نام با احمدی‌نژاد مشورت نکرده است.

محمدهاشمی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما هم از دیگر شخصیت‌ها بود که پس از ثبت‌نام در انتخابات اعلام کرد وی به توصیه آیت الله اکبر هاشمی داوطلب نامزدی شده است. وی گفته اگر شرایط مهیا باشد تا آخر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌ماند و رقابت می‌کند.

حسن بیادی، عضو سابق شورای شهر تهران، علیرضا منادی‌سفیدان، نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان و هرمزگان و محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب از دیگر چهره‌های شاخصی بودند که ثبت‌نام کردند.

نامزدهای ساعت پایانی

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که از ظهر زمزمه‌ها مبنی بر حضورش در ستاد انتخابات وزارت کشور قوت گرفته بود، درنهایت حدود ساعت 17 و 20 دقیقه برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفت.

قالیباف پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران بشدت از عملکرد دولت فعلی انتقاد کرد. وی گفت: وضع موجود، نتیجه حاکم شدن مدیریتی است که برداشت دقیقی از واقعیت‌های اجرایی کشور نداشته و ندارد.

قالیباف با بیان این‌که فقط 4 درصد مردم از وضعیت موجود راضی هستند، افزود: قالیباف هیچ‌گاه از پشت میزها مدیریت نکرده و همیشه با لباس کار میان مردم و در وسط میدان بوده است. من با انقلاب اقتصادی درآمد کشور را 5/2 برابر و در طول چهار سال، پنج میلیون شغل ایجاد می‌کنم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم که از او به عنوان کاندیدای پوششی اصلاح‌طلبان در کنار حسن روحانی نام برده می‌شد، در آخرین لحظات ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و ثبت‌نام کرد.

جهانگیری در جمع خبرنگاران درباره چگونگی هماهنگی‌اش با روحانی برای حضور در انتخابات گفت: روحانی جایگاه خود را در انتخابات خواهد داشت و من از برنامه‌هایم دفاع می‌کنم. من با آقای روحانی در کنار هم و مکمل هم هستیم و برای بنده، شخصیتی عزیز و بزرگوار است.

وی افزود: شخصیت‌های اصلاح‌طلب عامل مهم ثبت‌نام‌ من در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این که تفاوت آنچه دولت یازدهم تحویل گرفت و آنچه امروز در اختیار ملت ایران قرار داده، از زمین تا آسمان است، تصریح کرد: بیکاری ابر چالش پیش روی جمهوری اسلامی است.

از نکات جالب توجه لحظات پایانی ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور مهرداد بذرپاش، یکی از پنج گزینه جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات بود. پس از آن که اعلام شد وی به دلیل دیر آمدن، پشت در ستاد انتخابات مانده و با رایزنی‌های فراوان توانسته به داخل ستاد برود، بذرپاش اعلام کرد در حمایت از نامزد اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا نمی‌شود. به این ترتیب، روند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از پنج روز پایان یافت و از امروز شورای نگهبان، بررسی صلاحیت‌ها را آغاز می‌کند.

فتاح غلامی

سیاسی

 


نوشته شده در   يکشنبه 27 فروردين 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode