ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 اسفند 1395     |     کد : 176333

در همایش ملی صبر ‏جهانگیری:

عفو و مدارا باید به گفتمان غالب تبدیل شود

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که هیچ برنامه توسعه ای در کشور بدون توسعه فرهنگی قابل اجرا نیست، گفت: هیچ شخص، گروه و جناح سیاسی در کشور از سوء تفاهم و سوء رفتار و بداخلاقی سود نمی‌برد، بنابراین صبر، مدارا و عفو باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که هیچ برنامه توسعه ای در کشور بدون توسعه فرهنگی قابل اجرا نیست، گفت: هیچ شخص، گروه و جناح سیاسی در کشور از سوء تفاهم و سوء رفتار و بداخلاقی سود نمی‌برد، بنابراین صبر، مدارا و عفو باید به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود.
به گزارش خبرنگارما‌،اسحاق جهانگیری در همایش ملی صبر که دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شدبا اشاره به این که این همایش و موضوع آن، مساله بسیار مهمی‌برای شرایط فعلی جامعه است، گفت: سه فاکتور صلح، بخشش و رضایت اگر در جامعه تحقق پیدا کند، می‌تواند مانع بروز مشکلات جدی در جامعه شود‌.
معاون اول رئیس جمهوری نبودن روحیه بخشش و گذشت را باعث شکل گیری آسیب‌های جدی دانست و گفت: نبود چنین روحیه‌ای می‌تواند خود علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی نگران کننده‌ای باشد و ما به همین دلیل در سال جاری چهار جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی برگزار کردیم. وی گفت: در این جلسات تاکید شد که همه قوا و ارکان نظام باید بسیج شوند که بتوانند جلو این پدیده را با روش‌های علمی‌و دقیق بگیرند که منجر به اتفاق دیگر نشود. جهانگیری بابیان این که هرچه پیش می‌رویم‌، بیشتر به عمق مفاهیم صبر، عفو و لزوم تبدیل آنها به روش‌های غالب و گفتمان مسلط در جامعه پی می‌بریم گفت: برای مقابله با این تنگناها باید توجه داشت که صبر در جامعه باید به یک گفتمان مسلط تبدیل شود.
جهانگیری یادآورشد: به عنوان یک مسئول اجرایی به این جمع بندی رسیده‌ام هیچ برنامه توسعه ای و تحول اقتصادی به دور از فرهنگ مدارا و صبر قابل اجرا نیست. وی با اشاره به نقش بالای سرمایه اجتماعی در پیشبرد برنامه‌های کشور، گفت: هر جا سرمایه اجتماعی کم شود همبستگی، اعتماد، مشارکت و امید به آینده در میان شهروندان و میان نهادهای مدنی کاهش پیدا می‌کندو منابع انسانی و حتی سرمایه گذاری در زمینه مادی دچار اختلال می‌شود. بنابراین افزایش سرمایه اجتماعی هم می‌تواند منجر به افزایش سرمایه‌های مختلف شو‌د و هم در توسعه کشور تاثیر تعیین کننده‌ای داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: باید به سمتی برویم که نه فقط در فرهنگ آشکار کشور حتی در فرهنگ پنهان به جای خشونت، تحمل به جای کینه، محبت و به جای انتقام، بخشش جایگزین شود که این کار به طور قطع بزرگ و پردامنه است وفقط از حکومت، دولت، قوه قضائیه و رسانه‌های رسمی‌بر نمی‌آید و تحقق آن نیازمند مشارکت و همراهی همه افراد در همه سطوح است.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: عده ای تصور می‌کنند که وقتی گفته می‌شود اقتصاد مقاومتی یعنی یک اقتصاد انزوا ست که می‌خواهد به دور خود دیوار بکشد، اما اقتصاد مقاومتی ایجاد فرصت‌های بهتر و گشایش‌های جدید با تکیه بر ظرفیت‌های درونی جامعه است که زمینه توسعه بهتر و بهبود زندگی و رفاه، آسایش و امنیت مردم را مهیا سازد.
وی گفت: همان گونه که برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند گفتمان سازی هستیم، صبر و بخشش هم زمانی در جامعه محقق می‌شود که به گفتمان غالب در کشور تبدیل شود.امیدوارم دانشگاه‌ها، نخبگان، صاحب نظران و حوزه‌های علمیه به صحنه بیایند تا فرهنگ صبر و بخشش در کشور ترویج پیدا کند و دولت هم از قوه قضائیه در این زمینه همکاری لازم را انجام خواهد داد.
گفته‌های معاون اول قوه قضائیه
معاون اول قوه قضائیه هم مساله صلح و سازش را مورد توجه و تاکید همه مذاهب و ادیان خواند و گفت: در سال ۹۵ تا آخر بهمن ماه برای ۳۰۰نفر حکم قصاص و سلب حیات صادر شده بود که از این تعداد نزدیک به ۲۳۰ نفر از حق قصاص خود به طور کامل صرفنظر کردند و تعداد باقیمانده هم در حال طی کردن مراحل اداری است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: صلح که بیاید، زمینه برای شکوفایی و تعالی یک فرد، جامعه و خانواده فراهم می‌شود و با قهر بودن، تبادل افکار و کمک به یکدیگر محدود و جلوی رشد به همان میزان گرفته می‌شود و وقت صرف نزاع خواهد شد.
معاون اول قوه قضائیه صلح را گاهی یکطرفه دانست و اظهارنظر کرد: صلح گاهی حقی است که فردی بر گردن دیگری دارد و بی هیچ توقعی می‌بخشد، اما گاهی اجتماعی است و اینجا صلح معنا پیدا نمی‌کند‌،بلکه ضابطین و متولیان امر باید به صورت جدی این حق جمعی و عمومی‌را از ظالم بستانند. وی گفت: اگر صلح بین مردم رواج یابد و پرونده قضایی تشکیل نشود از حجم کار قوه قضائیه کاسته می‌شود و این قوه می‌تواند به وظیفه اصلی خود بپردازد و به پرونده‌هایی که حق شخصی مردم است رسیدگی کند که این امر اجر بزرگی دارد.
اخلاق و مهرورزی در انتخابات لحاظ شود
حجت الاسلام و المسلمین صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه هم همزمانی این همایش با نزدیک شدن به ایام انتخابات را اتفاقی مبارک قلمداد کرد و گفت: امیدواریم صبر، گذشت و بردباری در تبلیغات انتخاباتی گنجانده شود و انتظار این است که در عمل صبر و مدارا را شاهد باشیم‌.
وی با اشاره به فرهنگ غنی کشور در حوزه‌های صلح، بخشایش و رضایت چه در دوران پیش از اسلام و چه پس از آن گفت: مطالعه تاریخ و منابع فرهنگی کشور این مهم را به خوبی اثبات می‌کند و در شرایط امروز نیز بیش از گذشته نیاز به صبر و گذشت داریم. صادقی در ادامه به مسئولیت سنگین سیاستمداران و مسئولان کشور اشاره کرد و گفت: هر چه صبر و بخشایش در مسئولان بویژه سیاستمدارانی که در چشم مردم قرار دارند، بیشتر دیده شود، آثار بسیار خوبی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.
همایش ملی صبر(صلح، بخشایش و رضایت) برای ترویج روحیه گذشت و مصالحه در جامعه، برپا و در آن از اصلاح کنندگان امور بین مردم، افراد بخشایش گر و کسانی که به طور داوطلبانه در این امر خیر مشارکت دارند، تجلیل شد. رونمایی از کتاب مجموعه مقالات ستاد ملی صبر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 اسفند 1395  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode