ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 اسفند 1395     |     کد : 176275

در کنگره بزرگداشت مولانا کریم صافی تبریزی عنوان شد؛

موزه دفاع مقدس تبریز تا اواخر فروردین ماه به بهره برداری می رسد

شهردار تبریز گفت: موزه دفاع مقدس تبریز تا اواخر فروردین ماه به بهره برداری می رسد.

شهردار تبریز گفت: موزه دفاع مقدس تبریز تا اواخر فروردین ماه به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، کنگره بزرگداشت مولانا صافی تبریزی در حالی عصر امروز یک شنبه با حضور مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، رییس حوزه هنری استان، شهردار تبریز و شاعران و عارفان دینی در راستای معرفی هنر دینی و اعتقادی برگزار شد. همچنین رونمایی از تولیدات فرهنگی در حوزه هنری آذربایجان شرقی از مهمترین اقدامات طرح شده در این کنگره بود.

شهردار تبریز در این کنگره ضمن ابراز خوشحالی اظهار کرد: خوشحالم خادم شهری هستم که چنین انسان های بزرگی را در خود پرورانده است که ما امروز از فرهنگ و بزرگی آن ها به جایی رسیده ایم که تبریز پایتخت گردشگری جهان ثبت شده است.

وی تصریح کرد: کنگره بزرگداشت مولانا صافی تبریزی گام مهمی برای تبیین وجهه ادبی و پژوهشی است به امید آن این محفل فرهنگی، در معرفی شخصیت فاخر و شعر نافذ به نسل جدید مداحان و نوحه سرایان موثر واقع شود.

نجفی با بیان اینکه این هویت فرهنگی را باید به فرزندانمان منتقل شود، ادامه داد: تکریم و تجلیل از این شخصیت های بزرگوار از وظایف ما است

وی به لزوم برگزاری چنین کنگره ها برای شاعران و عالمانی که در قید حیات هستند و کسانی که در قید حیات نیستند تاکید کرد و گفت: هرساله باید این کنگره ها برگزار شود تا چنین پیشوانه تاریخی وفرهنگی سینه به سینه به نسل امروز برسد.

شهردار تبریز در سخنان خود از برپایی موزه دفاع مقدس تا اواخر فروردین سال آینده خبرداد و گفت: موزه دفاع مقدس به منظور گرامیداشت شهدا برپا خواهد شد و در این راستا حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

اقدامات فرهنگی و پژوهشی در تبریز غیر قابل انکار است

حسن میلانی رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز در این کنگره با اشاره به  استقبال شاهران و پژوهشگران از کنگره صافی، اظهار کرد: از تعداد ۲۳۰ اثر ارسالی به دبیرخانه ۱۸۵ اثر در قالب شعر ارسال شده است که از این تعداد ۱۱۴ قطعه شعر به داوری نهایی راه رفته و ۱۰ قطعه شعر منتخب شدند که تعداد ۵ قطعه شعر به زبان ترکی و ۵ قطعه شعر در بخش شعر فارسی است.

وی افزود: طی سال جاری برنامه ریزی و رایزنی های فراوان با هدف بهره مندی از ظرفیت مساجد، مدارس و هیات های مذهبی برای معرفی ادبیات فاخر و خلاقه دینی و مذهبی به قشر جوان است که امیدواریم در سال های آتی شاهد بهره وری خواهیم بود.

رییس حوزه هنری با بیان اینکه غنای فرهنگی و ادبی تبریز در کنار عالمانش پرورش یافته است، تصریح کرد: اقدامات فرهنگی و پژوهشی در تبریز قابل انکار نیست که با تکیه بر این آثار جامعه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشور های اسلامی شده است.

دبیر کنگره بزرگداشت مولانا صافی تبریزی اظهار کرد: تندیس پیام های اخلاقی و تحول فرهنگی در قالب این تندیس به تمامی زوایای استان است تا بتوانیم ذره ای از فرهنگ اهل بیت را ایفا کنیم.

ضرورت شناخت عارفان و بزرگان شهر تبریز

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در این کنگره اظهار کرد: ۴۰۰عارف پاک نهاد در این دیار آرمیده و هر جای تبریز سرشار از یاد و خاطره این بزرگان است.

وی ادامه داد: اگربخواهیم پیشینه فرهنگی و دینی خود را احیا کنیم نیازمند شناخت چنین بزرگواران هستیم

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی افزود: با این نکوداشت ها باید مقام علمی عرفانی و ارزشی این مفاخر را به همه بشناسانیم.

گفتنی است کریم آقا مولانا صافی یکی از سرآمد ترین شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان و تبریز است که در سال ۱۲۸۴ قمری در تبریز متولد و در سال ۱۳۰۸ شمسی به دلیل بیماری تیفوس به دیدار حق شتافت.

وی علاوه بر شاعری در مراسم عزاداری بازار تبریز به مداحی می پرداخت.


نوشته شده در   دوشنبه 23 اسفند 1395  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode