ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 اسفند 1395     |     کد : 176240

ظریف: برای تصمیم‌گیری وابسته به غرب و شرق نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان به اهمیت حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی در جریان انتخابات آتی اشاره کرد و گفت:

وزیر امور خارجه کشورمان به اهمیت حضور باشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی در جریان انتخابات آتی اشاره کرد و گفت: در ایران برخلاف برخی از کشورها‌،اختلافات در پای صندوق‌های رأی پایان می‌یابد و دیدگاهی که از سوی مردم دارای مقبولیت بیشتری است انتخاب و پذیرفته می‌شود.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف ظهر دیروز در مراسم رونمایی از پرتال جدید وزارت امور خارجه در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که «ایران به پشتوانه مردمش در صحنه بین‌المللی با اقتدار حضور دارد»، افزود: شرایط ایران را با هر کشور دیگری مقایسه کنید متوجه می‌شوید که ما شرایط بی‌نظیری داریم ولی این‌که از این ظرفیت به چه میزان استفاده می‌کنیم موضوع جداگانه‌ای است. ما برای استفاده از این ظرفیت باید تلاش بیشتری کنیم، خودباوری‌مان را افزایش دهیم و برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای استفاده بهینه از این موقعیت داشته باشیم‌.
وی با تبریک فرا رسیدن سال جدید شمسی و همچنین در پیش بودن انتخابات در این سال گفت: ان‌شاءالله مردم ایران با حضور باشکوه خود پای صندوق‌های رأی مردمسالاری اسلامی‌را به رخ جهانیان می‌کشند، مردمسالاری که ویژگی‌های آن در سال ۱۳۹۲ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از سوی مقام معظم رهبری بیان شد.
وی با بیان این‌که «مقام معظم رهبری در سخنان خود در آن زمان تأکید کردند که همه مردم به پای صندوق‌های رأی بیایند»، ادامه داد: مقام معظم رهبری آرای مردم را حق‌الناس خواندند و تأکید کردند که مسئولان همه باید از این آرا حفاظت و به آن احترام بگذارند.
وی ادامه داد: مردم با حضور باشکوه خود در انتخابات‌،به حاکمیت و دولت قدرت و اقتدار می‌دهند تا در صحنه بین‌المللی برای دفاع از منافع ملت ایران با اقتدار و شجاعت بیشتری حضور پیدا کنند.اگر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی در سال ۱۳۹۲ نبود هیچ وقت غربی‌ها به پای میز مذاکره نمی‌آمدند.
برخی فکر می‌کنند که ایران بعد از انتخابات ۹۲ به پای میز مذاکره آمد در حالی که ایران همیشه آماده مذاکره بود و این غربی‌ها بودند که با حضور باشکوه در انتخابات مردم متوجه شدند که تحریم‌ها به اهداف خود نرسیده و شکست خورده است و مردم ایران ایستاده‌اند.
ظریف ادامه داد: این حضور باشکوه باعث شد که نمایندگان این ملت بتوانند با اقتدار و شجاعت در مذاکرات دشوار هسته‌ای حضور پیدا کنند و امور را به پیش ببرند‌.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان به برخی از اظهار نظرهای اخیر مقامات برخی از کشورها علیه ایران و نوع صحبت آنها در ارتباط با ملت ایران اشاره کرد و گفت: مردم ایران در انتخابات آتی بار دیگر با حضور باشکوه خود در پای صندوق‌های رأی این پیام را به همه دنیا به ویژه کسانی که سر سازش با ما ندارند خواهند رساند که باید با این مردم با زبان تکریم و احترام سخن گفت نه تهدید و ارعاب.
وی با بیان این‌که «حوزه دیپلماسی عمومی‌یکی از ضروری‌ترین و همزمان دشوارترین حوزه‌های دیپلماسی است گفت:‌این حوزه به شدت در حال تحول است.
وزیرخارجه با بیان این‌که «با توجه به گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی اطلاع رسانی از انحصار خارج شده است» اظهار داشت: این روزها دیگر نمی‌شود از واژه امپراتوری رسانه استفاده کرد؛ چراکه هر فردی حتی در خانه می‌تواند با ابزاری محدود یک پیام را به جهانیان منتقل کند.
امروز دیگر نمی‌شود مانع نشر و انتشار پیامی‌شد و این مزیتی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. اگر قبلا دیگران مانع رسیدن پیام ایران به عرصه بین‌الملل می‌شدند، دیگر این مانع را نداریم‌، البته در همین چارچوب نیازمندیم کار خوبی انجام دهیم و محتوا و بسته‌ای مناسب ارائه کنیم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با بیان این‌که «چالش دیگر در حوزه دیپلماسی عمومی‌و حوزه روابط عمومی‌ناممکن بودن انتخاب مخاطب است» ادامه داد: این چالش و موضوعی است که معمولا در صحبت کردن و اظهارنظرهایمان در نظر نمی‌گیریم.
در دنیای کنونی هر صحبتی که می‌کنیم به یمن رسانه‌ها و همچنین فضای مجازی در فاصله‌ای حتی کمتر از دقیقه و ساعت ابعاد جهانی به خود می‌گیرد‌.
موقعی که در یک جمع محدود دوستانه با حضور تعدادی از همکاران رسانه و وزارت خارجه صحبت می‌کنیم باید به این موضوع توجه داشته باشیم که سخنان ما را حتی آن فردی که در روستای دور دست سکنی دارد با استفاده از کانال‌های مجازی دریافت می‌کند و آنهایی که در عرصه قدرت بین‌المللی هم حضور دارند، این سخنان را دریافت می‌کنند.
وی با بیان این‌که «دشواری و چالش جدید در انتخاب مخاطب واقعیتی است که نظام بین‌الملل را دچار تحول می‌کند» ادامه داد: کشورها در دنیای جدید نمی‌تواند برای خود سیاست‌هایی تعیین کنند فارغ از این‌که این سیاست‌ها می‌تواند در یک مدت کوتاه با عکس العمل‌های جهانی روبرو شود. در دنیای جهانی شده همه چیز از احساس گرفته تا امنیت جهانی شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «یکی از مهمترین ویژگی‌های ایران که بر آن تاکید شده داشتن پیام و الهام بخش بودن است» افزود: این موضوع به یکی از ابعاد قدرت ملی و نفوذ ما تبدیل شده است. ما حرفی برای گفتن از خود درعرصه جهانی داریم.
برای تصمیم‌گیری وابسته به غرب و شرق نیستیم.
البته این به معنای آن نیست که با غرب و شرق مخالفیم. بلکه به این معنا ست که مستقلانه تصمیمی‌می‌گیریم.


نوشته شده در   يکشنبه 22 اسفند 1395  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode