ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 اسفند 1395     |     کد : 175850

در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶‏ ‏رئیس جمهوری:

انتخابات، بزرگترین مانور قدرت در برابر دشمنان نظام است

رئیس جمهوری، انتخابات را بزرگترین قدرت ایران اسلامی در برابر دشمنان دانست و با تاکید بر این که رای مردم، حق الناس است و همه باید از آن مراقبت کنند، گفت: امیدوارم در سال ۹۶، شاهد انتخاباتی رقابتی، باشکوه و خیره کننده برای همه دشمنان و امیدوارکننده برای همه دوستان در سراسر دنیا باشیم.

رئیس جمهوری، انتخابات را بزرگترین قدرت ایران اسلامی در برابر دشمنان دانست و با تاکید بر این که رای مردم، حق الناس است و همه باید از آن مراقبت کنند، گفت: امیدوارم در سال ۹۶، شاهد انتخاباتی رقابتی، باشکوه و خیره کننده برای همه دشمنان و امیدوارکننده برای همه دوستان در سراسر دنیا باشیم.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶با تاکید بر این که نباید بگذاریم انتخابات قطبی شود، از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات خواست مراقب باشند از امکانات دولتی و عمومی، به نفع جناح و فرد استفاده نشود که این کار حرام است.
وی خطاب به مجریان انتخابات سراسر کشور با بیان این که پایان سال گذشته انتخابات باشکوهی با حضور آگاهانه مردم برگزار شد، اظهار داشت: مردم در این انتخابات هوشیاری نشان دادند و اقدام این ملت بزرگ قابل تحسین است و نشان دادند تصمیمی بگیرند و به صحنه بیایند، تمام امور را به پیش می‌برند.
رئیس‌ جمهوری گفت: در پایان سال گذشته انتخابات خوبی با حضور پرشکوه مردم و در دو مرحله برگزار شد. مردم‌، جناح‌ها و احزاب در آن انتخابات، انصافا خیلی خوب صبر و تحمل کردند. یک جناح در آن انتخابات دید که هر چه پیشنهاد داده بود (نامزدی برایش نمانده ) نیست. آنها (نامزدهای خود را ) در قالب سه ردیف مطرح کرده بودند، اما در بعضی حوزه‌های انتخابیه، شما بهتر خبر دارید که تبلیغ از یک کاندیدا توسط یک جناح، تقریبا ۴۸ ساعت قبل از ساعت انتخابات آغاز شد، چرا که این احزاب عملا کسی را دیگر نداشتند و رفتند در میان کسانی که باقی مانده بودند یکی را پیدا و با او صحبت و به مردم معرفی کردند و مردم انصافا چه هشیاری از خود نشان دادند.
روحانی خاطر نشان کرد: واقعا این ملت قابل تحسین است. ملت وقتی تصمیمی را بگیرد و به ‏صحنه بیاید کار را پیش می برد؛ شرایط گاهی سخت و گاهی راحت است و مشکلات هست، اما باید عبور ‏کنیم‌.کار بزرگی انجام گرفت. مردم تحمل، صبر و سکوت کردند‌، حرف نزدند و به خیابان‌ها نیامدند و ‏انتخاباتی با امنیت کامل و با شکوه و حضور حداکثری و سختی‌هایی که رقابت داشت‌، برگزار شد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان این که برای انتخابات سال آینده هم وظیفه سنگینی بر عهده داریم، گفت: اولین وظیفه ومسئولیت این است که مردم را نه با زبان بلکه با عمل خود به حضور در پای صندوق‌های رأی تشویق کنیم، چنانچه احساس کنند که اگر حضور نیابند، مغبون شدند و این حضور برای سرنوشت و عظمت ایران در سطح جهان بسیار مهم است، لذا همه باید تلاش کنیم که مشارکت وسیعی با امنیت و آرامش کامل در پای صندوق‌های آراء صورت بگیرد.
رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: همه باید مراقب باشیم که در جریان انتخابات از امکانات عمومی و دولتی به نفع فرد، گروه و جناح خاصی استفاده نشود، چرا که این حرام و ممنوع است.
روحانی خاطرنشان کرد: امکانات دولتی به معنای عام کلمه، همه قوا، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند را شامل می‌شود و هیچ‌کس حق ندارد از تریبون‌های عمومی و رسانه ملی و روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند، نسبت به تبلیغ فرد یا جناح خاصی استفاده کند و این موضوع ممنوع است و مسئول آن هم وزارت کشور و مسئولان این وزارتخانه هستند.
وی تصریح کرد: در این موضوع نمی‌پذیرم که کسی اعلام کند شورای نگهبان مسئول است. شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد؛ لذا چنانچه یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند باید در مقابل آن بایستیم و اعتراض کنیم.
رئیس‌ جمهوری افزود: هرکس اختیار دارد از اموال شخصی خود در زمینه انتخابات هزینه کند اما از بیت‌المال عمومی نباید استفاده شود.
روحانی پرهیز از قطبی شدن انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: نباید بگذاریم، انتخابات قطبی شود، چرا که این موضوع دردسر ساز است و تجربه آن را هم مشاهده کردیم که وقتی انتخابات قطبی شد، چه گرفتاری‌هایی ایجاد می‌کند.
وی با بیان این که قطبی شدن انتخابات موجب بروزفضای احساسی و شعاری می‌شود، گفت: انتخابات نبایدمحل رقابت جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها باشد، بلکه باید رقابت بین برنامه‌ها باشد و با پرهیز از ایجاد دو قطبی، در فضایی سالم رقابت انجام شود و آنچه انتخاب مردم است را همه روی چشم بگذاریم و بپذیریم.
رئیس‌ جمهوری انتخابات را بزرگترین قدرت کشورمان در برابر دشمنان دانست و گفت: این که کشورمان علی‌رغم همه مشکلات روی پای خود استوار و پابرجا ایستاده، به خاطر انتخابات و حضور مردم پای صندوق آراء است.
وی افزود: انتخابات امید مردم را از نو زنده می‌کند و کل روند انتخابات یک امانت الهی و گوهر گرانبهایی است که به واسطه آن سرنوشت و امنیت کشور بر عهده یک فرد قرار می‌گیرد؛ لذا همه باید تلاش کنیم این فرمان و امانت الهی به خوبی و با دقت برگزار و این امانت بر عهده یک فرد صالح گذاشته شود.
رئیس‌ جمهوری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حق‌الناس دانستن رأی مردم، گفت: همه باید مراقبت و دقت کنیم تا این تأکید رهبر معظم انقلاب رعایت شود.
امنیت پایه اصلی هر حرکت در کشو‌ر
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود امنیت را پایه اصلی برای هر حرکتی در کشور دانست و اظهار داشت: برخی از امور و تلاش‌ها در جامعه فرامادی و از اولویت اول برخوردار هستند که از آن جمله می‌توان به امنیت آب‌، غذا و سلامت مردم اشاره کرد و چنانچه این اولویت رعایت نشود، نشاط سیاسی، مشارکت و انتخابات که در اولویت دوم قرار دارند، هم چندان مورد توجه نخواهد بود.
وی با تقدیر از تلاش‌های همه نیروهای مسلح، امنیتی و مرزبانی در تأمین امنیت کشور، گفت: البته باید توجه کرد که اساس و پایه امنیت، وجود وحدت، انسجام و سرمایه اجتماعی است و چنانچه نیرو و ابزار امنیتی قوی وجود داشته باشد، اما در جامعه بین اقوام و مذاهب شکاف و چند دستگی وجود داشته باشد، امنیتی وجود نخواهد داشت؛ چنانچه در آمریکا و برخی از کشورهای منطقه که از ابزارهای بسیار پیشرفته امنیتی برخوردارند، شاهد ناامنی در این مناطق هستیم.
رئیس‌ جمهوری اقدام کسانی را که در جامعه با سخن و قلم خود بذر کینه می‌افشانند‌، گناه بسیار بزرگی برشمرد و گفت: ایجاد نزاع، اختلاف و شکاف بین قومیت‌ها، ادیان و مذاهب یکی از بزرگترین گناهان است و باید از سرمایه اجتماعی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه صیانت کنیم، چرا که در بخش اقتدار سیاسی، اتکای ما به سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است و بی‌اعتمادی مردم به حکومت و مسئولان، آسیب‌زا ست.
روحانی خاطر نشان کرد: برخی به خاطر انتقاد از دولت، کل اعتماد عمومی را زیر سئوال می‌برند و این خیانت به کشور و نظام است. همه ما برادر و کشتی‌نشینان یک کشتی و عضو یک خانواده هستیم‌؛ چرا باید بین مذاهب و ادیان در حالی که همه مسلمان و مطیع یک خدا هستیم، اختلاف وجود داشته باشد؟
وی اضافه کرد: رقابت و انتقاد به منظور ارائه راه‌حل و رفع نواقص و دلسوزی، نه فقط خوب‌،بلکه لازم است؛ اما نباید موجب کینه و اختلاف شود.
رئیس‌ جمهوری با طرح این سئوال که مگر می‌شود، برای کسب پیروزی یکی از جناح‌ها اصلاً در رقابت حضور نداشته باشد، گفت: بعضی‌ها از آنجا که آمادگی ندارند، به دنبال حذف رقیب هستند تا یکه‌تاز باشند. اصلاً مگر بدون رقابت زندگی معنا دارد؟ باید با محبت و دوستی در کنار هم با یکدیگر به رقابت سالم بپردازیم.
روحانی تصریح کرد: باید در شرایط ویژه و حساس منطقه‌ای و جهانی همه متحد و زیر پرچم اسلام و ولایت دست به دست همه دهیم و از مشکلات عبور کنیم.
عملکرد دولت درسال ۹۵
وی در ادامه سخنان خود لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب روی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید فراوان داشتند و این تأکید بر این معناست که این موضوع یک ضرورت است؛ دشمن هم در ایام تحریم، عمدتاً روی بخش اقتصادی فشار می‌آورد.
رئیس‌ جمهوری در ادامه با بیان این که دولت به وعده‌هایی که به مردم داده با توفیق الهی عمل کرده است، گفت: برای سال ۹۵ رشد اقتصادی ۵ درصد را برنامه‌ریزی و وعده داده بودیم و برخی انتقاد می‌کردند که کار سختی است‌، چرا این رقم را اعلام کردید، اما به فضل الهی و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ‌، سال جاری شاهد رشد بالای ۶ درصد خواهیم بود و این اقدامی بسیار مهم است.
روحانی افزود: در ابتدای سال جاری دستیابی به نرخ تورم تک‌رقمی را وعده داده بودیم و برنامه‌ریزی‌ها بر این بود که در نیمه دوم این وعده عملی شود، اما با لطف خدا از خردادماه نرخ تورم تک‌رقمی شد و امروز همه تلاش خود را باید انجام دهیم که این رقم پایدار بماند. در سال گذشته همچنین به مردم وعده دادیم که در سال ۹۵ در محصول گندم نیاز به خرید از خارج نخواهیم داشت و امروز این وعده هم عملی شد و امسال نه فقط نیاز به خرید نداریم، بلکه می‌توانیم صادرات داشته باشیم.
وی گفت: گام‌های خوبی در رشد صادرات غیرنفتی و در زمینه حمل و نقل و نوسازی ناوگان هوایی برداشته شده است و امروز بعد از ۳۸ سال توانستیم با شرکت‌های اصلی هواپیماسازی، قراردادهایی منعقد کنیم و این کار بسیار پیچیده و سختی بود، اما موفق شدیم و اولین هواپیما وارد کشور شد و چند فروند دیگر هم در راه است، اما نمی‌دانم چرا برخی از هواپیمای نو و جدید بدشان می‌آید؟ آیا این که سالی ۴ میلیارد دلار از پول مردم در جیب شرکت‌های هواپیمایی کشورهای اطراف می‌رود به شرکت‌های هواپیمایی خودمان داده شود، مسأله بی‌اهمیتی است؟
رئیس‌ جمهوری گفت: قدرت فقط در بخش خاصی خلاصه نمی‌شود، بلکه نوسازی ناوگان هوایی هم می‌تواند عامل قدرت باشد و هنر دیپلماسی این است که پیچ‌های سخت را به راحتی باز کند، اما برخی تصور می‌کنند که فقط باید مشت گره کرده و فریاد بزنند که البته این حرف در برخی مواقع لازم است، اما همیشه جواب نمی‌دهد، چرا که اگر این طور بود پس خدا عقل را برای چه به انسان داده است؟
روحانی خاطر نشان کرد: همه ما عضو یک خانواده به نام دولت هستیم و به عنوان دولت یازدهم به مردم وعده دادیم که خدماتی ارائه دهیم و لازم است مردم را به خاطر رأیشان تشویق کنیم، چرا که اگر رأی بدهند و نتایج آن را نبینند، چه بسا در دور بعدی سخت‌تر مشارکت داشته باشند‌. شوراها در سراسر کشور باید با کار و تلاش بیشتر و آبادانی بهتر مردم را به حضور در صحنه انتخابات تشویق کنند.
وی در ادامه سخنان خود منشور حقوق شهروندی را یکی از وعده بسیار مهم دولت دانست و گفت: از همه مسئولان، استانداران و فرمانداران می‌خواهم که حقوق شهروندی را برای اعمال، رفتار و تعامل با مردم به عنوان پایه اصلی اقدامات خود قرار دهند. مردم باید ابتدا حقوق خود را بشناسند، سپس برای اجرا و کسب آن تلاش کنند.
رئیس جمهوری با تأکید بر این که حقوق شهروندی موجب تقویت انسجام و وحدت در جامعه می‌شود، گفت: وحدت با سخن گفتن ایجاد نمی‌شود، بلکه لازمه آن احترام به مذهب، اقوام، لهجه‌ها، چهره‌ها و بزرگان است. اگر به یکدیگر احترام نگذاریم، به جای اتحاد، کینه، نفاق و چند دستگی ایجاد می‌شود.
روحانی با تأکید بر این که در یک جامعه فقط یک تفکر واحد وجود ندارد، بلکه باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم، گفت: این که علما و مراجع از فتاوای مختلفی برخوردار ند و نظریات علمی هم با یکدیگر یکسان نیست، نشاندهنده وجود اختلاف نظر و رسمیت داشتن آن است.
وی تصریح کرد: دولت زمانی می‌تواند عدالت را اجرا کند که در ابتدا مخالف خود را به رسمیت بشناسد. این که در کشوری مخالف وجود نداشته باشد، در دنیای امروز نشانه عظمت یک دولت نیست. نشان عظمت یک دولت این است که مخالف خود را به رسمیت بشناسد. البته مخالف هم باید حقوق‌، مسئولیت‌ها و چارچوب‌های قانونی را رعایت کند.
رئیس‌ جمهوری افزود: امروز حقوق شهروندی ابلاغ شده است و مردم منتظر هستند که در عمل اجرا شود. بدون تردید،اجرای آن به نفع جامعه، امنیت ملی، انسجام و وحدت جامعه است.
برجام؛ اقدام بسیار بزرگ
روحانی در ادامه برجام را اقدامی بسیار بزرگ و مهم ‌دانست و گفت: برخی تصور می‌کنند وقتی با دنیا پای میز مذاکره بنشینیم، پیشرفت هسته‌ای ما حتماً متوقف یا کند خواهد شد، اما افتخار ما این است که بعد از برجام سانتریفیوژ آر.آی.۸ را تکمیل و راه‌اندازی کردیم که توان تولید محصول با آن ۲۰ برابر شده است و در فناوری هسته‌ای به عرصه تجارت هسته‌ای رسیده‌ایم و آنان مواد غنی‌شده را از ایران خریداری می کنند و کیک زرد به ایران می‌دهند و اولین محموله آب سنگین را به آمریکا و دومی را به روسیه صادر کردیم و این چیزی بود که از دیدگاه آنان برای ایران گناه کبیره محسوب می‌شد.
وی خاطر نشان کرد: اگر برجام هیچ کاری نکرده باشد، فقط قطعنامه‌های الزامی فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل را بدون این که حتی یک ساعت آن را اجرا کنیم، برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان لغو کردیم، برای موفقیت‌آمیز خواندن آن کافی است، چرا که هیچ کشوری نبوده است که او را به فصل هفت منشور سازمان ملل بکشانند مگر آن که آن نظام را سرنگون و جنگ را بر آن تحمیل کنند.
رئیس‌ جمهوری افزود: ایران کشوری است که این قطعنامه را به دست همان‌هایی که تصویب کرده بودند، لغو کرد. البته برخی‌ها هم بودند که تصور می‌کردند منقلی وجود دارد و می‌توانند این قطعنامه‌‌ها را روی آن بیندازند و آتش بزنند.
روحانی گفت: پیشتر ایران را به عنوان کشور تهدید‌کننده صلح و امنیت می‌نامیدند اما امروز این عنوان تبدیل شده است به این که ایران کشوری است که باید با آن همکاری کرد.
وی افزود: برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها فکر می‌کنند که اگر از برجام تعریف کنند این موضوع تعریف از دولت محسوب می‌شود‌،در حالی که دولت آن را متعلق به مردم و رهبری عزیز می‌داند و برجام افتخاری برای همه ایران است.
رئیس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از خدمات مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور، گفت: شما مسئولان بار سنگینی را بر دوش گرفته‌اید و تلاش‌های خستگی‌ناپذیری را مخصوصاً در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به واسطه نزول رحمت و برکات الهی و مقابله با آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی، متحمل شده‌اید.
روحانی افزود: در برخی از استان‌ها مشکلاتی در زمینه مسایل محیط زیست به وجود آمده است که در مقابله با آن مسئولین به طور خستگی‌ناپذیر در حال تلاش هستند و به فضل الهی مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف خواهند کرد و مردم فهیم و صبور هم، قدردان این تلاش‌ها می‌باشند.
وی خاطر نشان کرد: بدون تردید مشکلاتی که در طول ۴۰- ۵۰ سال گذشته و به تدریج به وجود آمده است،طی یکی دو سال حل و فصل شدنی نیست. متأسفانه در طول سالیان گذشته برخی با طبیعت جنگیده و خوش‌رفتاری نکرده‌اند و زمانی که به طبیعت ظلم می‌شود و حق‌آبه دریاچه‌ها و تالاب‌ها داده نمی‌شود و همسایگان ما هم در مسیر همکاری نیستند، نتیجه آن همان مشکلاتی است که شاهد آن هستیم.
روحانی مسئولین را به رسیدگی و مهربانی با مردم در ایام مسافرت‌های عید نوروز، توصیه کرد و گفت: امسال مردم غم و غصه و ناراحتی‌های فراوانی را به واسطه حوادثی مانند تصادف قطار، پلاسکو و بلایای طبیعی متحمل شدند و امیدوارم در ایام نوروز که سرآغاز نشاط طبیعی است، مردم هم نشاط و روحیه جدیدی پیدا کنند.
وی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: هر وقت در هر موضوع مهمی به در خانه بی‌بی دو عالم رفته‌ایم، مأیوس برنگشته‌ایم و در ایام دفاع مقدس، زمانی که عملیات با رمز یا فاطمه الزهرا(س) آغاز شد شاهد پیروزی‌های درخشانی بودیم و این خانه، خانه نور، هدایت و رحمت برای همیشه و همه آنهایی است که طالب حق و حقیقت هستند.
وزیر کشور:رئیس جمهوری کمترین فاصله را با رهبری داشته است
وزیر کشور هم در این همایش گفت: برخی دنبال القای حاکمیت دو گانه در کشور هستند و مسائل را به گونه‌ای بیان می کنند که بین رهبر و رئیس جمهوری فاصله است.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: این اقدام یکی از ظلم‌های سنگین است که خداوند آن را نمی بخشد. بیان این مسائل به نفع چه کسی است؛ رئیس جمهوری فردی است که چه پیش از انقلاب چه پس از انقلاب کمترین فاصله را با رهبری داشته است.
وی در ادامه در خطاب به فرمانداران و بخشداران اظهار داشت: شما باید این مسائل را صریحا به مردم منتقل کنید که این دوگانگی وجود ندارد. وظیفه ما تبعیت از ولایت است.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: رسانه‌های خارجی، برخی ناآگاهان و برخی افراد در داخل کشور که تحلیل‌های اشتباه دارند، دنبال تقویت احساس نارضایتی، القای یأس و ناامیدی، ناکارآمد جلوه دادن دولت، القای حاکمیت دوگانه، لطمه زدن به وحدت ملی، تضعیف مشروعیت و مقبولیت دولت، تقسیم مردم به انقلابی و غیرانقلابی و عدم مشارکت فعال مردم هستند.
وزیر کشور ادامه داد: فرمانداران و بخشداران باید ارتباط مستمری با مردم داشته باشند و به آنها پاسخگو باشند تا از این طریق سطح نارضایتی مردم را کاهش دهند. رهبری اشاره کردند که برای دولت‌ها نحوه بیان اقداماتشان مهم است، بنابراین اقدامات دولت باید به مردم معرفی شود تا مردم در جریان تلاش‌های دولت قرار بگیرند، اما متأسفانه انصاف در قضاوت نسبت به عملکرد دولت فراموش می‌شود. آنها که از دولت صد اشکال می‌گیرند لااقل سه کار دولت را هم بگویند. الان یا کارهای خوب گفته نمی‌شود یا به گونه‌ای گفته می‌شود که مسأله دار یا ابهام‌آلود نشان داده می‌شود. این اقدامات مشکلی را حل نمی‌کند.
رحمانی فضلی همچنین خاطرنشان کرد: برخی تحلیل‌ها بیان می‌کند اگر مشارکت کم باشد به نفع آنهاست. چرا ما به انتخابات نگاه جناحی داریم در حالی که انتخابات باید موجب تقویت امنیت ملی و تضمین منافع ملی باشد؟ این تفکر غلط است که اگر مشارکت کم باشد به نفع ماست. رهبری به من فرموده‌اند که برای ایشان امنیت، سلامت انتخابات و رعایت قانون و همچنین مشارکت بالا در انتخابات خیلی مهم است. ایشان فرموده‌اند عملکرد وزارت کشور می‌تواند موجب افزایش مشارکت شود. وقتی رهبری چنین می‌فرمایند هر تحلیلی غیر از این، خلاف نظر ایشان است. وی همچنین تأکید کرد: باید تلاش کنیم موضع بی‌طرفی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی که از بیت‌المال و بودجه عمومی بهره می‌برند را حفظ کنیم.
رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به بحران اخیر استان خوزستان گفت:‌ در مسأله خوزستان مردم خیلی محجوب و منطقی جلو استانداری جمع شدند و شعار دادند. من از مردم خوزستان تشکر می‌کنم که هیچ شعار ساختارشکنانه و توهین‌آمیزی ندادند.
وی با بیان این که دو الگو برای برگزاری انتخابات وجود دارد، گفت: الگوی اولی که وزارت کشور می‌تواند از آن استفاده کند، الگویی رقابتی، ستیزه‌جویانه، پرخاشگرایانه و افشاگرایانه است که ما آن را نمی‌پسندیم، چرا که موجب اختلاف‌، کینه، نفرت و درگیری می‌شود. بعد از اجرای این الگو هر کسی که رئیس جمهوری شود نمی‌تواند همه مردم را در پیگیری اهدافش منسجم کند. زمانی که نفاق و درگیری در جامعه افزایش پیدا کند تا چندین سال بعد باید تبعات آن را در کشور ببینیم. شرع،‌ عرف و هیچ دلسوزی این انتخابات را نمی‌پسندد.
وزیر کشور همچنین گفت: الگوی بعدی که می‌توان از آن پیروی کرد‌‌، برگزاری انتخاباتی توأم با مشارکت و اخلاق است. این همان انتخاباتی است که آن را پیگیری خواهیم کرد. وی در پایان با بیان این که وزارت کشور مانع انتخابات ستیزه‌جویانه خواهد شد، گفت: همه باید کمک کنیم با همراهی، مشورت و مذاکره، انتخاباتی برگزار کنیم تا در مقابل رهبری، رئیس جمهوری، امام (ره) و شهدا و مردم روسفید باشیم.
جهانگیری :نیازمند انتخاباتی با مشارکت حداکثری هستیم
معاون اول رئیس جمهوری هم درجلسه بعد از ظهر این همایش با انتقاد از کسانی که سخنرانی‌های مقامات سیاسی و فعالان حزبی را بر هم می زنند، خطاب به مجریان انتخابات گفت: اجازه ندهید عده ای افراد بی قانون آرامش انتخابات و جلسات سیاسی را برهم بزنند.
اسحاق جهانگیری با بیان این که انتخابات دستاورد بی بدیل نظام است‌، گفت: صندوق رای هم به اعتبار زیادی گویاترین زبان در سخن گفتن با نظام است و نظام نیازمند است اعتماد مردم را به سمت خود جلب کند و بهترین صحنه برای این موضوع صحنه انتخابات است.
وی افزود: نظام می تواند با جلب اعتماد مردم کار آمدی خود را که کار آمدی نظام و مقبولیت و مشروعیت نظام است به نمایش بگذارد و نظامی که کار آمد نباشد مقبولیت لازم خود را از دست داده است‌.
جهانگیری ادامه داد: باید تلاش کنیم نخبگان به صحنه بیایند و حضور آنها و گروه‌های مرجع می تواند به مشارکت انتخابات کمک کند و با مشارکت مردم فرصت‌های جدیدی ایجاد خواهد شد و امنیت وثبات افزایش می یابد و تهدیدات وآسیب‌ها کاهش می یابد‌.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به راهپیمایی مردم در ۲۲ بهمن ماه سال جاری‌، گفت: حضور ملت چقدر فضا را تغییر داد؛ بنابراین با مشارکت در انتخابات چه فرصت‌های طلایی که پیش روی کشور ایجاد نخواهد شد‌.
جهانگیری افزود: باید تلاش کنیم درک مشترک میان مردم و دولت فراهم کنیم و شما مجریان رابطه دولت ومردم هستید و هرچه تعامل شما با ملت بیشتر باشد شانس حضور مردم در انتخابات افزایش خواهد یافت‌.
وی اضافه کرد: وقتی مردم مطمئن شوند که آنها را فقط برای روز انتخابات نمی خواهند و مطالبات آنها مورد توجه قرار می گیرد حضور جدی تری خواهند داشت؛ بنابراین باید سیاست همدلی وهمزبانی که جزء سیاست‌های جدی دولت است مورد توجه قرار گیرد‌.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: باید تلاش کنیم احزاب و گروه‌های سیاسی شناسنامه دار
‌در صحنه حضور فعال داشته باشند و اجازه ندهید عده ای افراد بی قانون آرامش انتخابات و جلسات سیاسی را برهم بزنند.
جهانگیری تصریح کرد: مگر می شود قبول کرد حزبی قانونی در دانشگاهی سخنرانی کند و چند نفر بروند وبگویند برهم می زنیم و گاهی معاون رئیس جمهوری یا وزیر می خواهد برای سخنرانی برود و گفته می شود ما نمی گذاریم؛ شما که هستید که اجازه نمی دهید؟
وی افزود: این قبیل اقدامات جز در اوایل انقلاب توسط گروهک‌ها که اجازه نمی دادند سخنرانی‌ها برگزار شود صورت نمی گرفت؛ بنابراین همه گروه‌ها باید فرصت داشته باشند‌.
معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در این زمینه صحبت‌های مفصلی با مقام معظم رهبری داشته ام و همه جریان‌های سیاسی نزد مقام معظم رهبری مساوی و ایشان به همه آنها علاقه مند هستند‌.
جهانگیری گفت: به عنوان دولت با قانون زندگی می کنیم و هر حزبی که طبق قانون مجوز داشته باشد باید امنیت آن را فراهم کنیم تا به فعالیتش ادامه دهد، چرا که موجب افزایش نشاط سیاسی و مشارک حداکثری در انتخابات خواهد شد‌.
وی افزود: امروز نیازمندیم که انتخاباتی با مشارکت حداکثری برگزار شود چراکه خیلی از تهدیدات را این انتخابات دور می کند و فرصت‌های زیادی را برای کشور فراهم خواهد کرد‌.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: نگذاریم به خاطر چهارنفر که توجهی به منافع ملی ندارند مشارکت مردم کمرنگ شود و دولت تدبیر و امید خود را متعهد به قانون‌، شرع واخلاق می داند تا انتخاباتی قانونمند برگزار کند‌.
جهانگیری افزود: با شناختی که از همه همکاران دارم به فضل الهی با وجود وزیر عالم و دلسوز وباکفایت و همکاران ارجمند آن، قادرهستید چنین انتخاباتی را در تراز نظام برگزار کنید‌.وی اضافه کرد: با برگزاری چنین انتخاباتی هم رهبری و هم مردم خوشحال خواهند شد و لازم می دانم تاکید کنم که همه اقداماتی که در دولت در بخش سیاسی، اقتصادی و اجرایی صورت می گیرد‌، تحت مدیریت رئیس جمهوری است و ایشان برای پیشرفت مسایل کشور وقت کافی می گذارند و مدیریت جدی به خرج می دهند‌.
جهانگیری خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری، هم جایی که موضوعاتی شبیه برجام باشد وارد می شود و هم جاهایی که به بنده محول می کند از ما جواب می خواهد‌.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: به عنوان مثال در موضوع خوزستان به رغم این که بنده برای رسیدگی به این استان رفته بودم ولی خودشان به این استان رفتند تا از نزدیک اقدامات صورت گرفته و پیشرفت‌های حاصله را مشاهده کنند‌.
وی با بیان این که انتخابات آزمونی برای اقتدار جمهوری اسلامی و اعتماد به نظام و کارآمدی دولت است، افزود: کارنامه وزیر و کارکنان و مجریان انتخابات وزارت کشور در برگزاری انتخابات درخشان است، چرا که درانتخابات سال ۹۴ کسی نتوانست کمترین خدشه ای بر عملکرد آن وارد کند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: مهمترین ویژگی انتخابات این است که مشارکت حداکثری مردم و سالم ترین رقابت سیاسی به عنوان مهمترین هدف در نظر گرفته می شود.
جهانگیری با بیان این که مهمترین حق مردم، حق حاکمیت به سرنوشت است اظهار داشت: انقلاب اسلامی چکیده خواسته ملت بود که مردم توانستند با حضور خود حاکمیت خود را بر کشور اعمال کنند و انتخابات بر دوش حاکمیت مردم مهمترین ابزار است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه قانون اساسی کشور به گونه ای تنظیم شده است که از انتخاب رهبری تا دهیاری‌ها با رای مستقیم و با واسطه یا بدون واسطه مردم انتخاب می شوند.


نوشته شده در   يکشنبه 8 اسفند 1395  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode