ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 اسفند 1395     |     کد : 175681

روحانی: دولت تا رفع کامل مشکلات همراه مردم خوزستان است

رئیس جمهوری با ارائه دستوراتی برای حل آنی بحران اخیر هوا در خوزستان، گفت: دولت همدل و همراه مردم خوزستان تا رفع کامل مشکلات است.

رئیس جمهوری با ارائه دستوراتی برای حل آنی بحران اخیر هوا در خوزستان، گفت: دولت همدل و همراه مردم خوزستان تا رفع کامل مشکلات است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در پی برگزاری جلسه فوق العاده مدیریت بحران درباره استان خوزستان، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و استاندار خوزستان گزارشی در این زمینه به رئیس جمهوری ارائه دادند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این رابطه با اشاره به این‌که صبر و مقاومت بی بدیل مردم خوزستان، زبانزد تاریخ ملت ما است و دولت همدل و همراه آنها تا رفع کامل مشکلات است ، دستورات ویژه ای در این راستا خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و همچنین استاندار خوزستان صادر کرد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: درهفته‌های اخیر، ‌خوزستان عزیز ما شرایط مناسبی نداشته است و مردم عزیزمان در پی تشدید پدیده ریزگردها از قطع برق و نارسائی‌ در شبکه آب و ارتباطات تلفنی، به ویژه در شهر مقاوم اهواز رنج برده‌اند. در عین حال، ‌رئیس جمهوری و همه همکاران دولت نیز همدل و همراه شما برای حل این مشکلات بوده و هستند.
روحانی ادامه داد: صبر و مقاومت بی بدیل مردم خوزستان، زبانزد تاریخ ملت ماست، ‌لیکن شایسته نیست که این مردم صبور، در هرگونه حوادث از جمله حوادث طبیعی و غیرمترقبه، چنین دچار رنج و مشکلات شوند؛ اینگونه اتفاقات باید با پیش‌بینی های فنی و تدارکات مدیریتی کمترین آسیب را وارد کند و در کمترین زمان ممکن نیز ساماندهی شود. وی گفت: پدیده ریزگردها اگرچه اقدامات گسترده فراسرزمینی می طلبد و برای مقابله با آن باید از سالها پیش برنامه ریزی و اقدام می شد، لیکن نباید با از کار افتادن شبکه توزیع برق، موجب قطع مکرر و طولانی برق در اهواز و به دنبال آن،‌ اختلال در آبرسانی و دسترسی‌های ارتباطاتی مردم می شد.
روحانی به برگزاری جلسه فوق العاده روز شنبه برای رسیدگی به مشکلات استان خوزستان به ریاست معاون اول اشاره و تصریح کرد و گفت: به محض بروز این نارسائی ها،‌ دولت با اعزام وزرای مسئول به استان و بسیج همه امکانات موجود تلاش کرد همه اقدامات ممکن را برای کاهش صدمات و مدیریت بحران انجام دهد و از معاون اول محترم نیز خواسته شد که هماهنگی همه دستگاه ها برای نتیجه گیری هرچه سریعتر، ‌ساماندهی شود.رئیس جمهوری ضمن ابراز همدردی با همه رنجدیدگان حوادث و سپاسگزاری از تحمل صبورانه مردم در این شرایط ناگوار، افزود: به مردم عزیز خوزستان ‌اطمینان می دهم که دولت با همه امکانات خود،‌ در حل ریشه‌ای مشکلات به ویژه آسیب های ریزگردها جدی بوده و ساماندهی مسائل زیست محیطی را جزو اولویت برنامه‌ها قرار داده است؛ همچنین اقدامات فوری دولت در جبران خسارات،‌ تامین امکانات لازم و مراقبت مستمر خطوط و تجهیزات تا حصول نتیجه اطمینان بخش، ادامه خواهد یافت.
روحانی در پایان این جلسه دستورات ویژه ای را برای رسیدگی آنی به مشکلات مردم خوزستان صادر کرد.
جهانگیری: همه امکانات کشور باید برای حل مشکلات خوزستان بسیج شود
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به مسائل ۲ هفته اخیر استان خوزستان و قطع شدن آب و برق ناشی از شرایط جوی، گفت: کل امکانات کشور باید برای حل مسائل استان خوزستان بسیج شود‎.
‎اسحاق جهانگیری درجلسه بررسی مسائل و مشکلات خوزستان با اشاره به این‌که ریزگردها و گرد و خاک که همراه با رطوبت و بارندگی شد، اختلالات و اشکالاتی در شبکه توزیع برق استان خوزستان ایجاد کرد، اظهار داشت: مردم این استان در برابر مسائل و مشکلات ناشی از ریزگردها صبوری و تحمل همراه با بزرگواری کردند و باید از صبر و متانت این مردم قدردانی شود‎.
‎وی همچنین با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و نیز مدیران استان خوزستان، افزود: در جریان حوادث اخیر اقداماتی ضربتی و خارج از روال معمول کارها انجام گرفت تا هرچه سریعتر مشکلات مردم استان رفع شود‎.
‎او با یادآوری این‌که بخشی از علت تشکیل ریزگردها داخلی و بخشی منشاء خارجی دارد، گفت: در دیدارهای مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات کشور عراق موضوع ریزگردها بارها مطرح شده و یکی از محورهای اصلی مذاکرات بوده است اما متاسفانه دولت عراق با مسائل و مشکلات متعددی روبرو است که البته وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست با طرف مقابل مذاکره و موضوع را تا حل و فصل نهایی پیگیری خواهند کرد‎.
‎ جهانگیری با اعلام این که مسائل استان خوزستان اخیراً در ۲جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: نگاه دولت به استان خوزستان نگاهی ویژه است و رئیس‌جمهوری در این جلسات تاکید ویژه داشتند که شخصاً پیگیر مسائل استان خوزستان باشم و دکتر روحانی بر لزوم به‌کارگیری همه امکانات برای حل مشکلات تاکید کردند‎.
‎معاون اول رئیس‌جمهوری استان خوزستان را از مهمترین استان‌های کشور برشمرد و گفت: استان خوزستان قلب تپنده توسعه ایران است و اگر خللی در فعالیت این استان ایجاد شود، کل کشور دچار مشکل خواهد شد‎.
‎وی با اشاره به اقدامات شبانه روزی و تلاش‌های بی وقفه وزارت نیرو در روزهای اخیر، گفت: وزارت نیرو اقدامات خوبی در استان خوزستان انجام داده و براساس گزارش وزیر نیرو، پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از قطع آب و برق انجام شده است و در صورت وقوع پدیده‌های ناگهانی و قطع برق، شبکه آبرسانی استان دیگر با مشکل مواجه نخواهد شد. او همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته توسط وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با ریزگردها و بیابان زدایی در کانون‌های تشکیل ریز گردهای استان خوزستان، گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور باید تامین اعتبار برای طرح مقابله با ریزگردها در استان خوزستان را به عنوان یکی از موضوعات و اولویت‌های اصلی مدنظر قرار دهد و برای تامین اعتبارات مورد نیاز اجرای این برنامه به صورت ویژه تلاش کنند‎.
‎نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز هم در این نشست با قدردانی از اقدمات جهادی دولت و به خصوص وزارت نیرو، گفت: در چند روز اخیر وزارت نیرو به صورت ضربتی و جهادی وارد عمل شد و اقدامات شبانه روزی و مهمی را انجام داد و نیروهای متخصص این وزارتخانه از سراسر کشور به استان خوزستان اعزام شدند‎.
‎آیت‌الله جزایری همچنین از وزارت جهاد کشاورزی برای برنامه‌ریزی در جهت رفع یکی از مشکلات اصلی استان یعنی ریزگردها قدردانی کرد و گفت: مطالعات و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و امیدوارم ردیف بودجه مناسبی برای حل مشکلات استان خوزستان در بودجه سالانه لحاظ شود‎.
‎وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی استاندار خوزستان و نیز با تشکر از سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین حق آبه تالاب‌های استان به ویژه تالاب هورالعظیم و شادگان، گفت: باید از مردم استان خوزستان به خاطر صبوری در برابر مشکلات نیز قدردانی شود. مردم استان با متانت و صبوری اجازه ندادند که برخی جریانات سوء استفاده‌گر از شرایط به وجود آمده بهره‌برداری کنند‎.
‎در این جلسه وزیر کشور با اشاره به مصوبه ۲ سال پیش طرح توسعه پایدار استان خوزستان، این مصوبه را کارساز و موثر در حل مشکلات استان خوزستان دانست و گفت: البته اجرای این مصوبه مستلزم تامین منابع مالی است که باید در قالب طرح‌های میان مدت و دراز مدت و با اولویت‌بندی اجرا شود‎.
‎رحمانی فضلی خوزستان را استانی مهم و تاثیرگذار در کشور توصیف کرد و خواستار توجه ویژه برای حل مشکلات استان توسط مسئولین شد‎.‎مهندس چیت‌چیان وزیر نیرو نیز در این نشست گزارشی از دلایل ایجاد مشکل قطعی برق و آب در استان خوزستان ارائه کرد.‏
* ‏۴۰هزار هکتار کانون بحران
‏‎ ‎وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به حضور و بازدید خود از کانون‌های گرد و خاک در منطقه از اتخاذ تدابیر اجرایی و ساختاری برای حل بحران خبر داد و گفت: در کوتاه مدت برای ۴۰ هزار هکتاری که کانون اصلی بحران است راهکار بیولوژیکی اندیشیده شده و تا آخر امسال با غرس صدها هزار نهال و مرطوب سازی منطقه از شدت ریزگردها کاسته خواهد شد‎.
‎رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم به مصوبه سال ۱۳۹۳ دولت درخصوص خوزستان نظیر ارائه تسهیلات برای عایق‌بندی ساختمان‌ها و مراکز اداری و نیز تامین حق آبه تالاب‌های هورالعظیم و شادگان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز با پافشاری بر این مصوبه تالاب‌ها دوباره زنده شده‌اند و توجه به محیط زیست استان در صدر اولویت‌ها قرار گرفته است‎.‎دکتر ابتکار همچنین با بیان این که برای مقابله و مهار کانون ریزگردها در خارج از کشور تلاش‌های بسیاری انجام شده و امروز مسأله ریزگردهای استان خوزستان به عنوان یک مسأله بین‌المللی در قطعنامه‌های بین‌المللی مد نظر قرار گرفته است، وزیر اطلاعات نیز در این جلسه از هوشمندی مردم خوزستان در جریان اتفاقات اخیر که باعث ناامیدی دشمنان انقلاب و نظام برای سوءاستفاده از احساسات مردم انقلابی استان شدند و دغدغه‌های خود را با متانت و صبوری بیان کردند، قدردانی کرد‎.
‎استاندار خوزستان هم با قدردانی از پیگیری‌های مستمر معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر کشور و نیز حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان خوزستان برای رسیدگی به مشکلات استان، گفت: امام جمعه و نمایندگی ولی فقیه در استان خوزستان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز همراهی خوبی در این زمینه داشتند و در کمک به آرامش استان دریغ نکردند‎.
‎سردار باقری رئیس کل ستاد مشترک نیروهای مسلح هم با اشاره به بسیج نیروهای مسلح در استان خوزستان و در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات برای حل مشکلات استان، گفت: نیروهای مسلح و بسیج در اجرای طرح‌های میان مدت و بلند مدت آماده همکاری هستند‎.‎در این جلسه که وزرای دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح، اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشتند مسائل اخیر استان خوزستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم برای حل این مشکلات اتخاذ شد‎.
* رسیدگی فوری به وضع سیلزدگان
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین آخرین وضع حوادث ناشی از سیل و میزان خسارت‌های وارد شده در استان‌های فارس و بوشهر را پیگیری کرد.
اسحاق جهانگیری، بلافاصله پس از اطلاع از وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور، در گفتگوی تلفنی با وزیر نیرو و همچنین پیگیری از استانداران فارس و بوشهر، از آخرین وضع حوادث و آسیب‌های ناشی از جاری‌شدن سیل در این ۲ استان مطلع و خواستار رسیدگی فوری به سیلزدگان شد. ‏وی در پیگیری از استانداران این استان‌ها، دستورهای لازم را برای به کارگیری همه امکانات در جهت کمک به سیلزدگان صادر کرد.‏
به گزارش خبرنگاران ما از سراسر کشور، بارش برف و برودت هوا، کولاک و جاری شدن سیل سبب تخریب منازل مسکونی و عشایری، پل‌ها ، گرفتار شدن خودروها درجاده‌ها، بسته‌شدن راه‌های روستایی و بین شهری و تعطیلی مدارس در چند استان کشور شد. ‏
سرپرست معاونت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: با آغاز بارش برف از جمعه شب ۳۱۲۰ کیلومتر از راه‌های ارتباطی اصلی این استان برفروبی و پاکسازی شد. شهرستان‌های شازند و بخش غرق‌آباد بیشترین بارش برف را به خود اختصاص دادند. ‏
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: گرد و غبارکه از صبح دیروز بار دیگر خوزستان را فرا گرفت، شعاع دید را در شادگان در جنوب این استان به ۴۰۰ متر کاهش داد.کوروش بهادری افزود: گرد و غبار با منشاء کشور عراق، تا عصر دیروز ادامه داشت.‏
او گفت: دهدز و ارتفاعات چلو جمعه شب و بامداد دیروز شاهد بارش برف بودند و جاده مسجد سلیمان به کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری به دلیل بارش برف بسته شد. ‏ بر اساس اطلاعیه ستاد بحران استانداری خوزستان، مدارس و مراکز آموزشی ۱۲ شهرستان استان دیروز به دلیل وقوع گردو غبار تعطیل بود. ‏
بارش برف در مناطق کوهستانی شرق استان گلستان از رامیان تا مراوه تپه را سفیدپوش کرد و مدارس مناطق کوهستانی شهرستان‌های این منطقه را به تعطیلی کشاند. ‏فرماندار کهنوج استان کرمان گفت: ۵ خانوار عشایر این شهرستان بعد از ۲ روز محاصره در سیل با کمک اعضای ستاد بحران کهنوج نجات یافتند. این ۵ خانوار با جمعیت ۳۲ نفر، ۲ روز در اطراف روستای کوتک کهنوج در محاصره سیل قرار داشتند. همچنین ۱۷ خانوار در روستای سهران سفلای کهنوج که خانه‌های آنها دچار آسیب‌ شده بود، اسکان یافتند و وسایل ضروری به آن تحویل داده شد. ‏
‏* اردبیل ۱۹ درجه زیر صفر ‏
اغلب شهرستان‌های استان اردبیل با پایان بارش‌های دو روزه برف و صاف شدن هوا؛ شب و صبح سردی را پشت سر گذاشتند و دمای هوای صبح دیروز شهر اردبیل به ۱۹ درجه زیر صفر رسید.
به‌خاطر برودت هوا، شروع کار ادارات دیروز در شهرستان‌های مختلف استان به جز چند شهر شمالی با ۲ ساعت تاخیر بود. فرمانداری اردبیل نیز اعلام کرد تمامی دانشگاه‌ها و مدارس این شهرستان تعطیل است.‏
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی از مسدود شدن دو جاده خواف ـ رشتخوار و تایباد به پایانه مرزی دوغارون در جنوب و شرق این استان خبر داد.
راهداران تلاش می‌کنند به محض فروکش‌کردن سیلاب دوباره مسیر را بازگشایی کنند. ۳۰۸ خودرو که در جاده‌ها به دلیل نداشتن زنجیرچرخ و تجهیزات ایمنی لازم در کولاک و برف گرفتار بودند امدادرسانی شدند و ۱۰۴ نفر هم اسکان یافتند. ‏
کارشناس اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته کمینه دمای هوای استان از شهرستان ورزقان با ۲۹ درجه سانتی‌گراد زیر صفر گزارش شده است.‏
‏*تخت جمشید سالم است
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اعلام این‌که کانال‌ها و آبراهه‌های تخت جمشید هنگام وقوع سیل به خوبی آب را تخلیه کردند گفت: بارندگی سیل‌آسای اخیر هیچ زیانی به مجموعه‌های کهن و سنگی تخت جمشید، نقش رستم و یادمان‌های پارسه وارد نکرده است.
مسعود رضایی منفرد، افزود:تصاویری که از جمع‌شدن آب در مجموعه تاریخی تخت جمشید منتشر شده مقطعی و گذراست و جمع‌شدن آب یکی ۲ ساعت بیشتر طول نکشید، تخت جمشید دارای سامانه تخلیه آب است و به‌خوبی در مواقع وقوع سیلاب آب را تخلیه می‌کند. او همچنین با اشاره به تشکیل آبشار در کنار آثار تاریخی نقش رستم گفت: این آبشار نیز حاصل تجمع آب در کانال‌های بالا دست موقتی بود، با پر شدن کانال‌ها به علت حجم بارندگی آبشار از این ناحیه سرازیر می‌شود، همه راه آب‌ها در نقش رستم نیز باز و آب‌ها تخلیه شده است، بارندگی به این آثار باستانی نیز آسیبی وارد نکرد.
بخشدار بخش سرحد شیروان گفت: بارش برف و کولاک شدید جمعه شب موجب بسته‌شدن گردنه شیخ‌حسن در بخش سرحد این شهرستان خراسان‌شمالی شد. با بسته‌شدن این گردنه، راه دهستان جیرستان که شامل ۱۷ روستای بخش سرحد است، بسته شد. ‏
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: تیم‌های امدادی این جمعیت از جمعه شب تا دیروز به ۱۲۰۲ مسافر گرفتار در برف و سرما امدادرسانی کردند. ‏
‏* مهار سیل در پاسارگاد ‏
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد فارس از مهار ۵ر۸ میلیون متر مکعب سیل بر اثر اجرای پروژه‌ها و طرح‌های آبخیزداری اخیر در این شهرستان خبر داد و گفت: این میزان سیل به تدریج جذب سفره‌های زیر زمینی شده است.‏
علیرضا شکرخدایی مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت: تیم‌های عملیاتی شرکت برق در نخستین روز اجرای طرح ضربتی پاکسازی تجهیزات برق ۳۸۰ ترانسفورماتور برق را در اهواز پاکسازی و شستشو کردند. ‏
ورود پدیده گرد و غبار به آسمان شهرستان‌های مرزی مهران و دهلران در جنوب استان ایلام، کمیته اضطرار آلودگی هوای استان را بر آن داشت تا ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و بانک‌های این ۲ شهرستان را دیروز تعطیل اعلام کند.‏ ‏ شهرام میرزایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: نجاتگران جمعیت هلال‌احمر این استان در ۲۴ ساعت اخیر به ۳۳۴۵ راننده و مسافر گرفتار در برف و کولاک یاری‌رسانی کردند. ‏رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اندیکا از توابع استان خوزستان گفت: در پی بارش شدید برف در منطقه تاراز ۷۰۰ مسافر و گردشگر در پایگاه جمعیت هلال احمر و مدرسه شبانه‌روزی بخش چلو اسکان داده شدند. ‏
مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور مازندران گفت: واحدهای دانشگاه پیام نور زیراب، رینه آمل، نکا و پل سفید دیروز تعطیل بود.‏
مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: به دلیل اتصالی پست‌های ۲۳۰ کیلو ولت ناشی از نشست برف سنگین، برق چند روستا در جاده نظامی قائمشهر و جنوب بابل قطع شد.‏
قاسم شهابی اضافه کرد: به دلیل برف سنگین،راه دسترسی به پست برق در جاده نظامی قائمشهر سخت و مسیر مسدود است و ماموران برق نتوانستند به محل خرابی تاسیسات برق برسند. به جز این ۲منطقه، برق تمامی شهروندان و روستائیان مازندران وصل است.
* سد بردول پارسیان سرریز شد ‏
فرماندار پارسیان استان هرمزگان گفت: براثر بارندگی‌های هفته گذشته، سد بردول این شهرستان سرریز شد و ساکنان مسکن مهر شهرستان در پایین‌دست این سد درمحاصره سیل قرار گرفتند. محمد رادمهر اضافه کرد: طغیان رودخانه زاخر منجر به مسدود‌شدن راه ارتباطی این شهرستان به عسلویه و تخریب خانه‌های عشایر شد.
فرماندار ویژه جهرم استان فارس گفت:‌ سیل جمعه‌شب خطوط لوله اصلی گاز طبیعی و آب شهر جهرم را با خود برد و موجب قطعی گاز در این شهرستان شد. علیرضا صحرائیان افزود:‌ این خط لوله گاز در نزدیکی دانشکده پزشکی جهرم قرار دارد که بر اثر سیل آسیب جدی به آن وارد شد.
وی اظهار داشت: گاز طبیعی شهر جهرم قطع است و تلاش متخصصان شرکت گاز برای ترمیم خط لوله اصلی گاز و وصل‌شدن مجدد گاز در کوتاه‌ترین زمان ادامه دارد.
فرماندار ویژه شهرستان جهرم گفت: ‌با توجه به ذخایر مناسب آب در شهر جهرم، آسیب به خط لوله اصلی آب این شهر سبب قطعی آب نشده است.صحرائیان با اشاره به تخلیه آب بند محمدآباد جهرم به دنبال شکستگی ۳ حوضچه از ۹ حوضچه آن گفت:‌ حرکت آب آزاد شده از این بند،‌ سبب تخریب یک پل در شهر جهرم و آبگرفتگی منازل در بخشی از این شهر شد و برخی واحدهای مسکونی نیز آسیب دیدند.
فرماندار ویژه جهرم بند محمدآباد را یک بند تغذیه مصنوعی دانست و افزود: این طرح در اصطلاح مردم محلی به عنوان «سد محمدآباد» شناخته می‌شود. فرماندار ویژه جهرم اظهارداشت: ساکنان ۵ روستا به طور کامل به مناطق اسکان اضطراری منتقل شده اند. به گفته وی، تا عصر جمعه ۲۷۵۰ واحد مسکونی در این شهرستان آسیب دید که از این تعداد، ۷۰۰ مورد تخریب کامل و نیازمند بازسازی است، ۱۰۰۰ واحد مسکونی نیز بین ۳۰ تا ۴۵درصد آسیب‌دیده و ۱۱۰۰ واحد مسکونی نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت ناشی از سیلاب داشته است. ‏مدیرکل بحران استان کرمان گفت: در شهرستان جیرفت یک نفر در رودخانه جان خود را از دست داد و به ۵ تا ۷ هزار ساختمان مسکونی خسارت وارد شد. ‏به گفته صالحی، تمام سدهای روستایی استان سرریز شده است و مشغول هدایت آب سدها هستیم. ‏
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: مسیر ارتباطی زاهدان ـ کرمان به دلیل تخریب پل‌هاناشی از سیل در استان کرمان از صبح دیروز بسته شد.‏منصور ملاشاهی اظهار داشت: با توجه به گزارش اداره کل مدیریت بحران استان کرمان در پی بارندگی‌های اخیرمسیر کرمان به بم به صورت کامل بر اثر تخریب ۳ دهانه پل بسته شده و هیچگونه مسیر جایگزینی برای آن وجود ندارد که در نتیجه ارتباط این استان با سیستان و بلوچستان به طور کامل قطع شده است.
‏‏*۲متربرف در ارتفاعات گیلان ‏
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: در ارتفاعات استان بارش ۲ متری برف و در مناطق جلگه‌ای، میزان بارش ۱۱۰ سانتیمتر گزارش شده است.
حجت شعبانپور با بیان این‌که تمامی راه‌های اصلی گیلان باز است، افزود: محورهای اصلی از جمله آزادراه رشت ـ قزوین و مسیر رشت ـ لاهیجان باز شده و تردد در راه‌های فرعی نیز برقرار اما به سختی همراه با زنجیرچرخ امکانپذیر است.
معاون استاندار گیلان با اشاره به از مدار خارج‌شدن ۶ پست فوق توزیع برق و قطعی طولانی مدت برق شهرهای آستانه اشرفیه، کوچصفهان، لشت نشاء، کیاشهر و خشکبیجار گفت: عوامل امدادی و اکیپ‌های برق‌رسانی، در تلاش برای رفع مشکل قطعی برق ناشی از بارش برف سنگین هستند.‏
‏*سراب روانسرجان گرفت
سراب روانسر استان کرمانشاه که به علت کمی بارش‌ها و خشکسالی به کمترین میزان آبدهی خود رسیده بود، با بارش‌های روزهای اخیر دوباره خروشید و جان تازه‌ای گرفت.
مسئول روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد گفت: در پی بارش سنگین برف، سقوط درختان در چند منطقه از این کلانشهر بر روی شبکه برق منجر به قطع کابل فشار ضعیف شبکه هوایی و قطع برق برخی مشترکان به صورت تک مشترک شد.‏‏ سیلی که در دو دهه گذشته کم سابقه توصیف شده خسارت‌های زیادی در مناطق مختلف استان کرمان برجا گذاشته است.
معاون عمرانی استانداری کرمان گفت: سد نسا در بم با گنجایش ۱۵۰ میلیون مترمکعب با سرریز ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه عمل می‌کند که این امر، ۴ شهرستان بم، نرماشیر، فهرج و ریگان را تحت تاثیر قرار داده است با توجه به این شرایط از جمعه شب روستاهای اطراف سد تخلیه شد و ساکنان این روستاها در مساجد و مدارس ۱۴ شهرستان فوق اسکان داده شدند.
سیف الهی افزود: تردد تریلر، اتوبوس و کامیون در جاده کرمان به بردسیر ـ سیرجان به سمت استان هرمزگان و فارس به علت آسیب دیدن ۴ دهنه پل ممنوع اعلام شد و جاده جیرفت ـ فاریاب هم به سبب طغیان رودخانه مسدود است.وی گفت: سد جیرفت تا ۲۰ ساعت آینده ظرفیتش تکمیل است و ۳۴۶ میلیون متر مکعب گنجایش ورودی به سد است که با ورود ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه، دریچه‌های سد جیرفت از ساعت ۸ صبح باز شد و با دبی ۱۳۰ متر مکعب برثانیه در حال تخلیه است. وی از امداد رسانی به ۱۶۵ شهر و روستا در شهرستان‌های ارزوئیه، بافت، بردسیر، جیرفت، رابر ، کرمان، رفسنجان، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، قلعه گنج ، کهنوج و منوجان خبر داد.
توفان شدید در برخی مناطق استان به دلیل اختلاف درجه حرارت، مسیر ایرانشهر ـ ریگان، فهرج ـ زاهدان را مسدود کرد.‏ رئیس جمعیت هلال احمر کهنوج گفت: بر اثر بارندگی‌های شدید در چند روز گذشته و ادامه فعالیت سامانه بارشی، سقف ۸ منزل مسکونی در شهرستان‌های کهنوج و فاریاب تخریب شد، ولی خسارت جانی نداشت. ‏
‏*خروج اضطراری ‏
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از خروج اضطراری مردم شهر «مشهد ریزه» از توابع شهرستان تایباد به دلیل خطر تخریب بند خاکی این شهر خبر داد.
حجت علی شایانفر افزود: با توجه به حجم بالای آبی که در این منطقه وجود دارد تمام نیروهای امدادی و انتظامی بسیج شده‌اند تا مردم این شهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن از منطقه خارج شوند.
بر اثر بارش برف و باران بند خاکی شهر مشهد‌ریزه در معرض تخریب قرار گرفته که در صورت بروز این مهم، ۴۵۰۰ نفر از ساکنین این شهر را خطر سیل تهدید می‌کند. ‏
فرماندار تایباد از توابع استان خراسان رضوی گفت: بر اثر جاری‌شدن سیل در جمعه‌شب، ۲ نفر از اهالی روستای کرات این شهرستان مفقود شدند. حسین شرافتی راد افزود: بارش برف و باران در تایباد منجر به جاری‌شدن سیل و مسدود‌شدن محورهای ارتباطی این شهرستان با شهرهای باخرز، تربت‌جام و بخش میان ولایت شد.
‏* نجات با بالگرد
فرماندار دشتی استان بوشهر گفت: عملیات نجات سیلزدگان که در حاشیه رودخانه مند این شهرستان گرفتار شده بودند دیروز با یک فروند بالگرد امدادی انجام شد.
غلامرضا مهرجو افزود: شماری از دامداران روستاهای مسیله‌ها، هلالی و گزک، برمصاد و کلبیا از توابع بخش کاکی با طغیان رودخانه مند در محاصره سیل گرفتار شده بودند.
* کمک‌رسانی به ۱۰۰ هزار نفر
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌‌احمر کشور گفت: امدادگران در ۸ روز در استان‌های درگیر و برفگیر و سیل به ۱۱۹ هزار و ۱۰۰ تن از خدمت‌رسانی کرده و ۲۱ هزار و ۳۰۰ تن را اسکان اضطراری داده‌اند.
مرتضی سلیمی با اعلام گزارش عملیات برف و کولاک از ۲۳ تا ۳۰ بهمن (تا ساعت ۶ صبح دیروز)، اظهار داشت: در ۲۶ استان (به‌جز ۵ استان ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان) خدمات امدادی لازم به هموطنان متاثر از برف و کولاک در ۲۷۵ شهر، روستا و محور برفگیر ارائه شده است. وی با بیان امدادرسانی به ۳۲ هزار و ۴۰۰ متاثر از برف و کولاک، افزود: در این ارتباط ۷۵۰۰ تن از خدمات اسکان اضطراری استفاده کرده و ۴۶ مصدوم و ۲۹ زن باردار به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به خدمات درمان سرپایی به ۶۵ تن و نجات ۴ محصور در بهمن در روستای مورستان خلخال، گفت: عملیات رهاسازی ۳ هزار و ۸۹۰خودرو از برف نیز انجام شده است.
* کشف جسد قربانی سقوط بهمن در آبعلی
جسد فرد مفقود شده در حادثه سقوط بهمن در محدوده گردنه مبارک‌آباد آبعلی (محور هراز) با کمک عوامل امدادی، آتش‌نشانی و اهالی منطقه آبعلی شهرستان دماوند پس از ۲هفته کشف شد.
جعفر نورمحمدی مسئول ستاد بحران شهرستان دماوند، با اعلام این‌خبر، افزود: پیکر «سیدمحمد ضیاء» که ۲ هفته پیش در حادثه سقوط بهمن محور هراز مفقود شده بود، صبح دیروز با کمک نیروهای امدادی و اهالی منطقه در اطراف محل حادثه کشف شد.


نوشته شده در   يکشنبه 1 اسفند 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode