ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 بهمن 1395     |     کد : 175548

کشف ذخایر بزرگ نفت و گاز در جنوب و غرب کشور

کارشناسان صنعت نفت در حفاری های جدید خود موفق به کشف ۱۳ میدان نفت و گاز با ذخایر قابل توجه منابع هیدروکربوری شدند.

کارشناسان صنعت نفت در حفاری های جدید خود موفق به کشف ۱۳ میدان نفت و گاز با ذخایر قابل توجه منابع هیدروکربوری شدند.
با اکتشافات جدید ۸۰ درصد از منابع نفتی و ۱۹۰ درصد از گاز مصرفی کشور در سالهای اخیر جایگزین می شود.
مهندس سید صالح هندی مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دیروز در جمع خبرنگاران از کشف ۹ میدان گازی، ۴ میدان نفتی و یک مخزن نفتی جدید در دوره مدیریت دولت یازدهم خبر داد، گفت: میزان نفت درجای این میادین ۶ر۵ میلیارد بشکه و گاز درجای آنها ۶۲ر۵ تریلیون فوت مکعب است.
وی گفت: البته برخی از این ۱۳ میدان جدید کوچک هستند، ولی از میان آنها ۳ میدان گازی و ۲ میدان نفتی دارای ذخایر قابل توجهی هستند که ثروت عظیمی برای ملت ایران محسوب می شوند.
مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در معرفی این ۵ میدان بزرگ گفت: یکی از این میادین، میدان گازی “پازن” نام دارد که در سال ۱۳۹۴ کشف شد و به نتیجه رسید. این میدان در جنوب استان فارس و در شمال شهرستان جم قرار دارد و حجم درجای ذخایر گاز این میدان ۱۹ر۵ (TCF) تریلیون فوت مکعب و حجم درجای میعانات گازی این میدان ۴۳۶ میلیون بشکه برآورد می شود.
وی ادامه داد: میدان گازی دیگر میدان گازی “خارتنگ” نام دارد که در محدوده استان بوشهر در ۶۰ کیلومتری شرق خورموج واقع شده است و حفاری آن در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید. حجم درجای ذخیره گاز این میدان ۱۶ر۴ تریلیون فوت مکعب و میزان میعانات گازی درجای آن ۲۶۱ میلیون بشکه برآورد شده است.
نامبرده ادامه داد: میدان گازی دیگر “چارک ” نام دارد که در استان هرمزگان و در شمال بندر “چارک” واقع است. این میدان در اواخر سال ۱۳۹۳ حفاری شد و در اوایل سال ۱۳۹۵ حفاری آن به اتمام رسید. حجم درجای ذخیره گاز این میدان ۱۷ر۴تریلیون فوت مکعب و حجم درجای میعانات گازی آن ۱۷۴ میلیون بشکه برآورد شده است. علاوه بر این اخیراً دو میدان بزرگ نفتی هم در جنوب غربی کشورکشف شده که یکی از میادین نفتی جدید “یادمان” نام دارد که جزو میادین مرزی با کشورعراق است، اما منابع آن مشترک نیست و در دشت آبادان قرار دارد. این میدان یک تله چینه‌ای است که در ۶۵ کیلومتری غرب اهواز، ۲۲ کیلومتری جنوب غرب هویزه و در دشت آبادان واقع شده است. این میدان ۸ر۲ میلیارد بشکه نفت درجا دارد.
وی افزود: در کنار این میدان تازه کشف شده ، میدان نفتی دیگری به نام “سپهر” در دشت آبادان واقع شده که در ۳۶ کیلومتری غرب هویزه قرار گرفته است. این میدان در سال ۱۳۹۴ کشف شد و جزو تله‌های چینه‌ای است و مجموع نفت درجای این میدان ۲ میلیاردو ۱۹۱ میلیون بشکه برآورد شده است.
هندی با بیان این‌که ضریب موفقیت اکتشاف در ایران حدود ۶۰ درصد است،یعنی از هر سه چاه حفاری شده ،دو چاه به نتیجه می رسد. ادامه داد: در برنامه پنج‌ ساله پنجم، اکتشاف موفق شد ۸۰ درصد نفتی که تولید شده را جایگزین کند.
وی با بیان این‌که این رقم در گاز وضع بهتری دارد، اظهار داشت: اکتشاف ۱۹۰ درصد گازی که تولید شده را جایگزین کرد در واقع توانست بیشتر از میزانی که گاز تولید شده، گاز اضافه کند. همچنین در آینده شانس اکتشاف گاز بیشتر از نفت است، اما سایز میادینی که در سال‌های اخیر کشف شده نشان می‌دهد باید با میادین بزرگی مانند آزادگان و یادآوران خداحافظی کنیم.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با ارائه گزارشی از عملکرد اکتشافی ظرف برنامه پنجم توسعه، از کشف ۱۱ میدان گازی و ۱۰ میدان نفتی خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر این میدان‌ها دو مخزن گازی و دو مخزن نفتی جدید هم کشف شده است. همچنین در چهار میدان نفتی که قبلا کشف شده بودند با حفر چاه‌های تحدیدی، موفق شده ایم حجم نفت و میعانات تجمیعی را به میزان ۳۰ میلیارد بشکه درجا و ۷ر۵ میلیارد بشکه قابل استحصال افزایش دهیم . میزان گاز در جای این میادین هم ۱۲۸ تریلیون فوت مکعب افزایش یافت که ۸۳ر۸ درصد از آن قابل استحصال است.
وی در ادامه با اشاره به بلوک‌های اکتشافی جدید افزود: به‌طور کلی قرارداد ۱۴ بلوک اکتشافی بسته شده که قرارداد ۱۱ بلوک به پایان رسیده و قرارداد سه بلوک نیمه‌تمام مانده است. در این راستا کشور توانست ۱ر۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. البته از ۱۱ قرارداد بسته شده برخی از قراردادها موفق نبودند، ولی از آنجایی که این بلوک‌ها با ریسک سرمایه‌گذار انجام شد، برای ما موفق بود. مجموع کشفیات گاز از طریق این بلوک‌ها ۱۶ر۶ تریلیون فوت مکعب است.
این مقام مسئول تصریح کرد: قرار است در برنامه پنج ساله ششم، ۶ دکل خشکی و ۴ دکل دریایی اضافه شود. همچنین ۳۵ حلقه چاه خشکی و پنج حلقه چاه دریایی در خلیج فارس حفاری خواهد شد.
وی در ادامه با بیان این‌که مدیریت اکتشاف حوزه‌های رسوبی در کشور را اولویت‌بندی کرده و در حال حاضر پنج طرح اولویت‌دار برای اکتشاف تعریف شده است، ادامه داد: طرح خلیج فارس برای کشف نفت، طرح اکتشافی دشت آبادان، طرح دزفول شمالی، طرح دزفول جنوبی و حوزه رسوبی کپه‌داغ برای کشف گاز طرح‌های اولویت‌دار اکتشاف هستند. هندی گفت: در برنامه پنج ساله ششم هم متعهد شده ایم ۳۰ میلیارد بشکه نفت درجا و ۷۰ تریلیون فوت مکعب گاز درجا از میادین جدید کشف کنیم.
وی گفت: علاوه بر حفر چاه‌هایی که توسط اکتشاف انجام می‌شود در قالب الگوی قراردادهای جدیدصنعت نفت، بلوک‌هایی تعریف شده که واگذاری مطالعه بلوک نفتی “دانان” به شرکت “پتروویتنام”، بلوک “دیر” به شرکت “ادیسون” و بلوک “موغام” به شرکت “اینا کروواسی” در حال انجام است.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از برگزاری مناقصه برای ۱۴ بلوک اکتشافی که به تصویب رسیده‌اند خبر داد و گفت: قرار است پروژه‌هایی که صرفا توسعه‌ و تولیدی هستند (E&P) به مناقصه بروند که در این راستا با وزیر صحبت شده تا این مناقصه‌ها توسط اکتشاف انجام شود. قرار است این مناقصه‌ها توسط اکتشاف و در قالب قراردادهای قبلی یعنی بیع متقابل انجام شود.
وی با بیان این‌که فرآیند معرفی بلوک‌ها انجام شده و مناقصات برگزار خواهد شد، اظهار کرد: همچنین دو مطالعه به مطالعات قدیمی اضافه و نهایی شده است که یکی از آنها مطالعه با شرکت پتروناس مالزی و دیگری یک شرکت اروپایی است که درخواست کرده تا زمانی که قرارداد نهایی نشده نام آن اعلام نشود.
وی درباره وضع اکتشاف در میدان های دریایی و مشترک هم گفت: ۲ میدان جدید فرزاد الف (مشترک با عربستان) و سپند (مشترک با قطر) هم در خلیج فارس کشف شده است. هندی ادامه داد: همچنین در میدان های مشترک خشکی اکتشاف های جدید منجر به افزایش حجم ذخایر نفتی میدان مشترک یادآوران در منطقه مرزی با عراق شد. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: در این مدت اکتشاف هایی هم در میدان هایی مانند دهلران، سومار، سامان، بیستون و خسرو انجام شده که مرزی هستند، اما مشترک نیستند.
وی درباره اکتشاف منابع نفت و گاز شیل گفت: فاز نخست اکتشاف هیدرات های گازی دریای عمان انجام شده و قرار است قرارداد فاز دوم این طرح در آینده انجام می شود.
هندی ادامه داد: طرح اکتشاف شیل های گازی در منطقه لرستان هم ۸۰ درصد پیشرفت دارد.


نوشته شده در   سه شنبه 26 بهمن 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode