ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 اسفند 1389     |     کد : 16884

سونامي ژاپن هر هزار سال يکبار تکرار مي‌شود

لرزه شناس مشهوري اعلام کرده است سونامي عظيمي که هفته گذشته شمال شرق ژاپن را در هم کوبيد هر هزار سال يکبار در اين منطقه تکرار مي شود.

 
جام جم آنلاين: لرزه شناس مشهوري اعلام کرده است سونامي عظيمي که هفته گذشته شمال شرق ژاپن را در هم کوبيد هر هزار سال يکبار در اين منطقه تکرار مي شود.
به گزارش مهر، «راجر موسان» رئيس بخش آسيبهاي لرزه اي مرکز مطالعات جغرافيايي بريتانيا مي گويد شباهتهايي ميان پديده هفته گذشته و امواج عظيمي که در سال 869 پس از ميلاد سواحل سنداي را زير و رو کرد، وجود دارد.

شکل گيري امواج سونامي بر اثر وقوع زمين لرزه هاي زير دريايي در اين بخش از ژاپن پديده اي رايج نيست با اين همه زمين لرزه هاي زير دريايي در قرنهاي 19 و 20 نيز در اين بخش از خطوط ساحلي ژاپن ديوارهايي عظيم از آب را به وجود آورده اند.

اما مطالعات پيشين که توسط گروهي از دانشمندان ژاپني انجام گرفته نشان مي دهد در سال 869 و در فاجعه «ژوگان» امواج سونامي تا چهار کيلومتر به داخل خشکي نفوذ کرده و سيل عظيمي را خلق کرده است. به گفته اين محققان چنين سونامي هاي عظيم الجثه اي هر هزار سال يکبار در اين منطقه رخ مي دهند و ماسون معتقد است آنچه در هفته گذشته در ژاپن رخ داده با فاجعه سال 869 قابل مقايسه است.

ارتفاع امواج سونامي اخير به 10 متر نيز رسيده اما هنوز مشخص نيست ميزان نفوذ اين امواج در خشکي به چه اندازه بوده است، تنها تخمين زده شده که سونامي تا چند کيلومتري خشکي را در نورديده است.

«موسان» معتقد است پيش از اين نيز زمين لرزه هاي قابل توجهي در اين منطقه رخ داده است اما بايد حقيقتي را به ياد داشت، اگر بدانيد که زمين لرزه هاي 9 ريشتري تا چه اندازه رايج هستند، بايد ميزان وقوع زمين لرزه هاي 8 ريشتري را 10 برابر و ميزان وقوع زمين لرزه هاي 7 ريشتري را صد برابر رايجتر از زمين لرزه هاي 9 ريشتري بدانيد. در اين صورت مي توان نتيجه گرفت که لرزه هايي مشابه آنچه هفته گذشته در ژاپن رخ داد، مي تواند هر هزار سال يکبار تکرار شود.

بر اساس گزارش بي بي سي، با اين همه برخي از لرزه شناسان با اعلام اينکه اين منطقه تا چه حد از نظر لرزه شناسي فعال به شمار مي رود، معتقدند بايد درباره فرضيه تکرار اين پديده در دوره هايي منظم دقت بيشتري به خرج داد.


نوشته شده در   پنجشنبه 26 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode