ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 اسفند 1389     |     کد : 16836

ژاپن چهار متر جابجا شد

خطوط ساحلي ژاپن در پي وقوع زمين لرزه روز جمعه که شدت آن به تازگي 9 ريشتر اعلام شده به اندازه 4 متر به سمت شرق جابجا شده است.

جام جم آنلاين: خطوط ساحلي ژاپن در پي وقوع زمين لرزه روز جمعه که شدت آن به تازگي 9 ريشتر اعلام شده به اندازه 4 متر به سمت شرق جابجا شده است.
به گزارش مهر، اطلاعات به دست آمده از شبکه زمين شناسي ژاپن که از کنترل وضعيت زمين با استفاده از هزار و 200 پايگاه GPS به دست مي آيد اين ميزان جابجايي را در خطوط ساحلي ژاپن اعلام کرده است.

راجر ماسون از محققان مرکز مطالعات زمين شناسي بريتانيا اين ميزان جابجايي را نتيجه وقوع چنين زمين لرزه عظيمي مي داند. احتمال مي رود اين زمين لرزه محور زمين را به اندازه 16.5 سانتيمتر تغيير داده و منجر به چرخش سريعتر سياره زمين و کوتاهتر شدن روزها به اندازه 1.8 ميليونيوم ثانيه شده باشد.

اين در حالي است که در مطالعه اي ديگر که توسط موسسه ژئوفيزيک و آتشفشان شناسي ايتاليا انجام گرفته، ميزان تغيير محور چرخش زمين 10 سانتيمتر اعلام شده است.

ژاپن در ميان منطقه اي که به حلقه آتش شهرت دارد قرار گرفته است، خطي که وقوع زمين لرزه و فوران هاي آتشفشاني در آن رواج دارد. اکنون صفحه سنگي که در زير کشور ژاپن بستر اقيانوس آرام را تشکيل داده با حرکت به سوي غرب و به سوي اروپا - آسيا جمع شده و ابعاد آن در هم فشرده شده است.

محققان مي گويند اين زمين لرزه با نزديک شدن دو صفحه تکتونيکي پاسيفيک در شرق و صفحه اي ديگر در غرب به وجود آمده است. با نزديک شدن صفحه پاسيفيک به سمت غرب، صفحه ديگر که امتداد آن به صفحه آمريکاي شمالي ختم مي شود را به سمت غرب و پايين کشانده است.

با وقوع زمين لرزه، لايه رويي به سمت بالا و شرق حرکت کرده و با حرکت دو صفحه در مسير متضاد يکديگر، فشار زيادي به وجود مي آيد که اين فشار نيز منجر به جابجا شدن حجم زيادي از آب دريا و وقوع سونامي مي شود.

به گفته محققان صفحه پاسيفيک در اين رويداد در حدود 20 متر به سمت غرب حرکت کرده اما ميزان حرکات صفحه ها درون گسل متفاوت خواهند بود. اين به آن معني نيست که کل کشور به اندازه 20 متر به سمت غرب کشيده شده است. اطلاعات به دست آمده از شبکه زمين شناسي ژاپن نشان مي دهد خطوط ساحلي اين کشور در حدود 4 متر جابجايي داشته اند.

محققان معتقدند اين تغيير کوچک به اندازه اي تاثيرگذار است که منجر به تغيير يافتن تنظيمات GPS، نقشه ها، مسيرهاي رانندگي و مرزهاي زميني شود.

در پي اين زمين لرزه ژاپني ها بايد تمامي نقشه هاي کشور خود را از دريايي تا زميني، تغيير دهند و در مورد مرزهاي زمينهاي شخصي و تجاري نيز تجديد نظرهايي انجام دهند.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode