ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 اسفند 1389     |     کد : 16791

ماهي که از عصر دايناسورها مي‌آيد

گروهي از غواصان موفق شدند در اعماق آبهاي آفريقاي جنوبي از گونه اي ماهي بسيار نادر عکسبرداري کنند که تا پيش از 1938 تصور مي شد همراه با دايناسورها منقرض شده است.

جام جم آنلاين: گروهي از غواصان موفق شدند در اعماق آبهاي آفريقاي جنوبي از گونه اي ماهي بسيار نادر عکسبرداري کنند که تا پيش از 1938 تصور مي شد همراه با دايناسورها منقرض شده است.
به گزارش مهر، اين گونه ماهي که سلاکانت نام دارد نخستين بار در سال 1938 توسط «مارژوري کارتني- لاتيمه» ، يک دانشمند اهل آفريقاي جنوبي در ميان گروهي از ماهي هاي معمولي کشف شد.

تا پيش از اين کشف ، تصور مي شد که اين گونه ميليونها سال قبل همراه با دايناسورها در پايان دوره کرتاسه منقرض شده است ، اما اين ماهي هنوز زنده بود و خود را در ميان اعماق آب هاي اقيانوس پنهان کرده بود.

از آن زمان اين ماهي با نام علمي Latimeria chalumnae شناخته شد. پس از آن در سال 1997 گونه اي ديگر از اين خانواده به نام Latimeria menadoensis در آبهاي اندونزي توسط يک زيست شناس آمريکايي کشف شد.

اين ماهي به حدي اسرارآميز است که هيچ کس دقيقا نمي داند چه تعداد از آن وجود دارد اما به نظر مي رسد که حدود 300 نمونه از اين ماهي در درياچه جزاير کومور زندگي مي کنند.

پرتره اي از جد بزرگ

از آنجا که «سلاکانت» در آبهاي عميق زندگي مي کند به سختي قابل رصد و عکسبرداري است. به همين منظور بين ماههاي ژانويه و فوريه 2010 تيمي متشکل از غواصان به منظور عکاسي از يک کلوني بسيار کوچک از «سلاکانت»ها در خليج «سودوانا» واقع در آفريقاي جنوبي به عمق اين آبها رفتند و عکاس به همراه دستيارانش در مجموع 81 دقيقه در کنار چهار «سلاکانت» شنا کرد.

لبخند لطفاً!

سلاکانت در بين تمام ماهي ها به يک سبک منحصر به خود شنا مي کند. به طوريکه اين ماهي به طور همزمان باله سينه اي چپ و باله شکمي راست و بعد باله سينه اي راست و باله شکمي چپ را حرکت مي دهد. اين گام آهسته و شيک تقريبا شبيه به حرکت يورتمه در چهارپايان است. غواصان اين تيم تحقيقاتي تقريبا هميشه خود را از ديد سلاکانتها پنهان مي کردند و تنها در اين عکس، ماهي با عکاس شوخي مي کند. اين عکاس در اين خصوص گفت:«سعي کرد مرا بخنداند!»

ماموريت در عمق

اين تيم در مدت 4 هفته 21 بار به زير آب رفتند اما تنها در شش موقعيت موفق شدند سلاکانت ها را مشاهده کنند. اين ماهي ها شبگرد هستند. در منطقه خليج «سوندوانا» اين موجودات در غارهاي زيردريايي در عمق 100 متري پنهان مي شوند و تنها شبها براي تغذيه از ماهي هاي کوچک بيرون مي آيند.

براي بهتر ديدن تو!

يک لايه کريستالي در پشت شبکيه چشم سلاکانت ها وجود دارد که نور را همانند آينه منعکس مي کند. اين ويژگي به بهبود قدرت بينايي ماهي کمک مي کند.

خطوط بدون اشتباه

اولين باله پشتي اين ماهي همانند يک بادبان است که موجب حداکثر تعادل و ثبات در سلاکانت مي شود. يک ويژگي ديگر که تنها منحصر به اين گونه است و حتي در فسيلهاي اين ماهي با قدمت ميليونها سال نيز ديده مي شود داشتن يک دم محکم مجهز به يک نرمه اضافي است.

آناتومي قديمي

نام «سلاکانت» را نخستين بار يک طبيعت شناس قرن نوزدهم بر روي اين ماهي گذاشت که در زبان يوناني به معني «حفره تيره پشتي» است. اين ويژگي بارز در باله هاي اين ماهي ديده مي شود. اين فسيل زنده مي تواند تقريبا دو متر رشد کند و حداکثر 100 کيلو وزن داشته باشد.


نوشته شده در   سه شنبه 24 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode