جام جم آنلاين: خودروهايي كه در رقابتهاي اتومبيلراني سرعت به كار گرفته ميشوند، از هر نظر با خودروهاي معمولي و لوكسي كه در خيابانها تردد ميكنند، فرق ميكنند. اين خودروها به اصطلاح تقويت شده هستند؛ به طوري كه درون آنها، تنها جاي نشستن يك نفر يعني راننده است.
باقيمانده فضاي دروني خودرو صرفا براي نصب و تقويتسازي اسكلتهاي مستحكم به كار گرفته ميشود؛ اسكلتي كه حتي در صورت واژگوني خودرو در پيچها و در لحظاتي كه سرعت آنها به بيش از يكصد كيلومتر بر ساعت ميرسد، جان راننده را از مرگ حتمي نجات ميدهد. Focus تازهترين محصول شركت خودروسازي فورد در كلاس اين خودروهاست.
براي نخستين بار خودروي تقويت شده Ford Focus Touring Car در نمايشگاه بينالمللي خودروي ژنو رونمايي شد و اين در حالي است كه تنها چند هفته ديگر در رقابتهاي اتومبيلراني سرعت انگليس در برندز هيچ شركت خواهد كرد. Ford Focus TouringCar نتيجه تفكر خلاقانه محققان و مهندسان شركت Arena International Motorsport در انگليس است كه البته از حمايتهاي فني شركت فورد نيز بيبهره نبودهاند. اين نخستين خودروي طراحي شده به نام فورد در ابعاد جهاني است كه از آن براي تامين نياز تيمهاي خصوصي كه در رقابتهاي اتومبيلراني سرعت شركت ميكنند، استفاده خواهد شد. اين رقابتها همهساله و در گوشه و كنار جهان برگزار ميشوند و طي آن شركتهاي مطرح خودروساز، تازهترين دستاوردهاي فني خود را در معرض نمايش عموم قرار ميدهند. در حقيقت اين شركتها، تنها به نمايشگاههاي خودرو كه در نقاط مختلف جهان برگزار ميشود، بسنده نكرده و ميادين مسابقه را بهترين مجال براي رخنمايي در نظر ميگيرند.
پس از مسابقات سرعت انگليس، مرحله فروش تجاري Ford Focus Touring Car آغاز خواهد شد كه پيشبيني ميشود خريداران خصوصي زيادي براي خريد اين خودرو لحظهشماري ميكنند. اروپا و آمريكاي شمالي 2 بازار هدف عمدهاي است كه براي فروش اين خودروي خاص در نظر گرفته شده است. معمولا در مسابقات سرعتي كه در پيستهاي مخصوص كشورهاي مختلف جهان برگزار ميشود، بسياري از خودروها بنا به دلايل مختلف فني و همچنين سرعت بالا از دور رقابتها خارج ميشوند؛ اما پيشبيني كارشناسان بر اين است كه Ford Focus Touring Car از جمله خودروهايي باشد كه تمامي دورهاي رقابت را با بالاترين ضريب اطمينان ممكن طي نمايد. رقابتهاي اتومبيلراني سرعت انگليس داراي 10 دور است و از هماكنون اين خودرو، يكي از شانسهاي اصلي اين مسابقه در نظر گرفته ميشود. فورد پيش از اين چندين نسخه از خودروي Focus را ارائه كرده است، با اين حال Ford Focus Touring Car تنها نسخه مخصوص رقابتهاي اتومبيلراني سرعت به شمار ميآيد. اين خودرو حاصل نخستين همكاري فورد با تيمهاي حرفهاي شركتكننده در رقابتهاي اتومبيلراني سرعت به شمار ميآيد و با توجه به موفقيت به دست آمده، پيشبيني ميشود در چند سال آينده نسخههاي ديگري نيز از اين محصول ارائه شود. اين خودرو از يك موتور توربوجت با گنجايش 2 ليتري برخوردار است. اين استانداردي است كه براي رقابتهاي مورد نظر در انگليس و چند مسابقه ديگر در گوشه و كنار جهان در نظر گرفته شده است. نكته قابل توجه اين كه رقابتهاي اتومبيلراني سرعت در كلاسهاي مختلفي برگزار ميشود و Ford Focus Touring Car نيز صرفا براي رقابتهاي كلاس خودروهاي داراي موتورهاي توربوجت 2 ليتري طراحي شده است.
Ford Focus Touring Car همچون بسياري از خودروهاي توليد فورد در سالهاي اخير براساس فلسفهاي موسوم به يك فورد طراحي و ساخته شده است. قرار است اين خودرو در سالهاي آتي در 122 بازار پررونق و شناخته شده جهان به فروش برسد و اين در حالي است كه در كارخانجاتي واقع در اروپا، آسيا و آمريكاي شمالي توليد خواهد شد.
براساس قوانين موجود صندلي خودروهاي ويژه اتومبيلراني سرعت در قسمت راست قرار دارد. مقايسهاي با نسخه معمولي خودروي Focus بخوبي نشان ميدهد كه درون اين دو خودرو كه ظاهري يكسان دارند، تا چه حد با يكديگر متفاوت هستند. صندلي اين خودرو از سوي مهندسان شركتCorbeau طراحي و ساخته شده است. اين شركت صرفا به طراحي و ساخت صندليهاي خاص مشغول است. در ساخت اين صندليها كه براي سازههاي خاصي نظير خودروهاي سرعت ارائه ميشوند، از پيشرفتهترين فناوريهاي موجود در زمينه توليد اليافهاي هوشمند بهره گرفته ميشود.
رانندگاني كه در اين مسابقات شركت ميكنند، فشارهاي رواني قابل توجهي را تحمل ميكنند و از اين رو نوع صندلي، زاويه قرار گرفتن بالاتنه و پايينتنه و همچنين بافت به كار گرفته شده در آنها تاثير چشمگيري بر سطح كنترل و تمركز راننده دارد. گرچه رانندگاني كه سوار بر خودروهايي همچونFord Focus Touring Car ميشوند، بايد از كلاههاي ايمني مخصوصي نيز استفاده كنند؛ اما طراحان شركت Corbeau ابتكار عمل ديگري نيز به خرج داده و در قسمت فوقاني اين صندليها 2 لايه كناري نيز در نظر گرفتهاند كه سر راننده را در مواقع اضطراري از خطرات مختلف مصون نگاه ميدارد. فضاي دروني Ford Focus Touring Car دست كمي از يك قفس فشرده ندارد. در حقيقت راننده در ميان انبوهي از لولههاي ساخته شده از نوعي فولاد سبك قرار ميگيرد. اين لولههاي مستحكم در نقش ضربهگيرهايي عمل ميكنند كه حتي در صورت واژگوني خودرو در سرعتهاي بالا، ساختار اوليه خود را حفظ ميكنند. البته نحوه اتصالات اين لولهها نيز بر مبناي محاسبات خاصي صورت ميگيرد. مهندسان فورد و شركت Arena International Motorsport از يكسري مدلسازيها و محاسبات رايانهاي براي نحوه قرار گرفتن اين اسكلتها درون خودرو استفاده كردهاند. در Ford Focus Touring Car راننده عملا دسترسي به كنسول مركزي ندارد و در عوض ميتواند از يك صفحه كوچك كه شامل چندين شاسي است، براي كنترل بخشي از سيستم ناوبري خودرو استفاده كند. اين در حالي است كه نسخه عادي Focus به كنسول مركزي مجهز است كه در آن صفحه نمايشگر بزرگي تعبيه شده است و راننده در هر لحظه در جريان وضعيت ناوبري خودرو قرار دارد. فورد و تيم محققان Arena International Motorsport خوابهاي زيادي براي آينده فروش اين خودرو ديدهاند.
هماكنون چند برند سرشناس خودروساز جهان از جمله كياموتورز، ميتسوبيشي و فراري خودروهاي جديدي در كلاس خودروهاي رقابتهاي سرعت ارائه كردهاند و با ورود Ford Focus Touring Car به اين مجموعه، رقابت داغتر از گذشته دنبال خواهد شد.
تيمهاي خصوصي زيادي در سراسر جهان در رقابتهاي اتومبيلهاي سرعت شركت ميكنند و در نقطه مقابل، تنوع خودروهايي كه در اين رقابتها به كار گرفته ميشوند نيز قابل توجه است. از اين رو فورد براي باقي ماندن در اين كورس نفسگير، كار دشواري پيش روي دارد.
Ford Focus Touring Car در چند زاويه
اين خودرو حاصل نخستين همكاري فورد با تيمهاي حرفهاي شركتكننده در رقابتهاي اتومبيلراني سرعت به شمار ميآيد و پيشبيني ميشود در چند سال آينده نسخههاي ديگري نيز از اين محصول ارائه شود.
رانندگاني كه در اين مسابقات شركت ميكنند، فشارهاي رواني قابل توجهي را تحمل ميكنند و از اين رو نوع صندلي، زاويه و همچنين بافت به كارگرفته شده در آنها تاثير چشمگيري بر كنترل و تمركز راننده دارد .
مهدي پيرگزي / جام جم