ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 19 اسفند 1389     |     کد : 16516

پنج شنبه 19 اسفند 5 ربيع الثاني 10 مارس

انتشار نخستين شماره روزنامه فارسي زبان وقايع اتفاقيه در سال 1267 هجري قمري...

انتشار نخستين شماره روزنامه فارسي زبان وقايع اتفاقيه در سال 1267 هجري قمري
نخستين شماره روزنامه فارسي زبان وقايع اتفاقيه در سال 1267 هجري قمري منتشر شد. چاپ اين روزنامه در سومين سال سلطنت ناصرالدين شاه و به دستور ميرزا تقي خان اميركبير نخست وزير باكفايت آن دوره آغاز گرديد. مديريت و سردبير اين روزنامه بر عهده حاج ميرزا تذكره چي بود و اخبار آن هم تحت نظارت امير گردآوري مي شد. بهاي تك شماره روزنامه وقايع اتفاقيه در سراسر ايران 500 دينار و وجه اشتراك ساليانه آن 24 قرآن بود. مطالبي كه دراين روزنامه درج مي شد اخباري از دارُالخلافه اعم از شكارشاه و ديد و بازديدهاي او، اعطاي القاب و عناوين و صدور فرامين بود. همچنين اخبار جهان و ترجمه مقالات علمي از مطبوعات متعدد اروپا در اين روزنامه انتشار مي يافت. قابل توجه است كه خصوصي درآن درج گرديد. 41 شماره از اين روزنامه در عصر صدارت اميركبير منتشر شده وچهل و نهمين شماره آن حاوي خبر درگذشت اين وزير با كفايت و ميهن پرست بود. وقايع اتفاقيه از شماره 472 با نام روزنامه دولت عليه ايران منتشر شد و از آن پس تابع وزارت علوم و تحت نظر اين وزارتخانه درآمد. گفتني است نخستين شماره اين روزنامه با عنوان روزنامچه اخبار دارُالخلافه تهران چاپ و منتشر گرديد كه در صفحه نخستين آن عبارت يا اسدُ الله الغالب به چشم مي خورد. تعداد صفحات اين روزنامه از 4 تا 8 صفحه متغير بود .

ورود پیروزمندانه ستارخان و باقرخان از سرداران مشروطه به تهران در سال 1328 هجري قمري
ستارخان و باقرخان از سرداران مشروطه كه از تبريز به سوي تهران حركت كرده بودند در سال 1328 هجري قمري با شكوهي بسيار و پيروزمندانه به تهران وارد شدند. پس از ورود به پايتخت، ستارخان و يارانش در پارك اتابك و باقرخان با همراهان خود در عشرت آباد ساكن شدند. اين 2 مبارز خستگي ناپذير ا درخشانترين چهره هاي جنبش مشروطيت و از قهرمانان ملي اين مرز و بوم بشمار مي روند. اين مبارزين آزادي و آزاديخواهي به هنگام محاصره تبريز در زمان محمد عليشاه با كمك مردم شهر به مدت 11 ماه با مقاومتي كم نظير از شهر دفاع كرده حملات قشون دولتي را خنثي نمودند. ستارخان ملقب به سردارملي و باقرخان مشهور به سالار ملي در سايه غيرتمندي، دليري و رشادت خود در نهضت مشروطه مجاهدتهاي بسيار كردند نام خود را براي هميشه در برگي زرين ازتاريخ اين سرزمين ثبت نمودند .

آغاز عمليات بدر
در 19/12/1363، ساعت 23:00 عمليات آغاز شد و نيروهاي سپاه و ارتش، تهاجم خود را به محورهاي شمالي و جنوبي به منظور تصرف و تأمين تمامي هورالهويزه و كنترل جاده العماره آغاز كردند. بطور كلي، عمليات بدر پس از 8 روز جنگ با آزادسازي روستاي ترابه، لحوك، نهروان، فجره و نيز تصرف بيش از 800 كيلومتر مربع از اراضي هور و تصرف جاده خندق(الحجرده) به طول 13 كيلومتر- واقع در 6 كيلومتري جاده عماره بصره- به پايان رسيد.

درگذشت آيت الله حاج شيخ عبدالرّحيم ربّاني شيرازي در سال1360هجري شمسي
آيت الله حاج شيخ عبدالرّحيم ربّاني شيرازي فقيه برجسته و مبارز خستگي ناپذير شيعه در سال1360هجري شمسي درگذشت. آيت الله شيرازي مبارزات سياسي خود را ازسال1342شمسي آغازكرد و تا پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي بارها زنداني يا به مناطق گوناگون تبعيد شد. آيت الله شيرازي نماينده شيرازدرمجلس خبرگان بود و سرانجام دراين روز هنگاميكه عازم شركت درجلسه شوراي نگهبان درتهران بود درحادثه رانندگي درگذشت.

شهادت حاج حبيب الله افتخاريان فرمانده سپاه مريوان در سال1363هجري شمسي
حاج حبيب الله افتخاريان فرمانده سپاه مريوان در سال1363هجري شمسي به شهادت رسيد. وي درزمان ورود حضرت امام به ايران ازمحافظان ايران بود و سپس همراه شهيد چمران درجنگهاي نامنظم و پاكسازي جنگهاي گيلان و مازندران ازشرمنافقان حضوري فعال داشت. معاونت قرارگاه حمزه سيّد الشّهدا درجنوب و فرماندهي لشكر25كربلا ازجمله مسئوليتهاي اين شهيد بزرگواربود. آخرين مأموريت شهيد افتخاريان فرماندهي سپاه مريوان بود و درهمين مأموريت به هنگام هدايت مردم به پناهگاهها به فيض شهادت نائل آمد.

درگذشت دكترعباس رياضي كرماني منجّم و رياضيدان معاصر در سال1367هجري شمسي
دكترعباس رياضي كرماني منجّم و رياضيدان معاصر ايراني در سال1367هجري شمسي درگذشت. دكتررياضي كرماني ازاستادان برجسته دانشكده علوم دانشگاه تهران بود. ايشان درسال1345هجري شمسي به تهيه تقويم رسمي ايران پرداخت و تاسال1369روزشمارايران را محاسبه كرد. ازتأليفات ايشان «هيئت و نجوم و مثلثات كروي » را مي‎توان نام برد.

اختراع تلفن در سال1876ميلادي
تلفن اين وسيله مهم ارتباطي را الكساندرگراهام بِل اِمريكايي در سال1876ميلادي اختراع كرد. بل دراين روزنخستين آزمايش و گفتگوي تلفني خود را با دستيارش واتسون با موفّقيت انجام داد. بل براي اختراع تلفن ازنتايج آزمايشهاي ديگرمخترعان و محققان سود جست. تلفنهاي امروزي صورت تكامل يافته تلفن الكساندرگراهام بِل است.

شكست سپاهيان ايتاليايي در تصرف حبشه يا اتيوپي در سال1986ميلادي
سپاهيان ايتاليايي در سال1986ميلادي كه به قصد تصرف حبشه يا اتيوپي به اين سرزمين حمله كرده بودند در ناحيه‎اي بنام آدوآ شكست خوردند. ايتاليا در نظر داشت كه پس ازتصرف حبشه، ارتيره و سومالي را به هم متصل كند. در اين جنگ ايتاليا با وجود برخورداري ازسلاحهاي مجهز درمقابل مدافعان حبشي با شكست مواجه شد. در منابع شماركشته شدگان ايتاليا را بيش از 10000تن ذكركرده‎اند.

نخستین پرواز یک هواپیما از آلمان غربی به آلمان شرقی بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1990 میلادی
نخستين بار پس ازجنگ جهاني دوم در سال 1990 میلادی يك هواپيماي متعلق به شركت هواپيمايي آلمان غربي «لوفت هانزا» بطورمستقيم به آلمان شرقي پروازكرد. تا قبل ازاين تاريخ هواپيماهاي آلمان غربي مجبوربودند براي پروازبه آلمان شرقي ازآسمان چك و اسلواكي استفاده كنند؛ و پرواز ازخط مستقيم بين دو آلمان درانحصارشركتهاي هواپيمايي اِمريكا، فرانسه و انگلستان بوده؛ اين پروازمستقيم ازشهرفرانكفورت به لايپزيك انجام گرفت.

تولد بيسمارك معروف به صدراعظم آهنين آلمان در سال1815ميلادي
بيسمارك معروف به صدراعظم آهنين آلمان در سال1815ميلادي بدنيا آمد. بيسمارك درخانواده‎اي آشنا به امورسياسي بزرگ شد و درزمان ويلهلم اول به نخست وزيري آلمان رسيد. او با تسلط برامورداخلي و جنگهاي متعدد با اتريش، فرانسه و انگلستان؛ آلمان را بااتريش و سپس ايتاليا متحد كرد. بيسمارك بدين ترتيب دراروپا نقش داوري را پيش گرفت و آلماني قوي و مقتدررا بنيان گذاشت. بيسمارك با اقدامات اقتصادي مؤثرنفوذ تجارت آلمان را درمستعمرات سرعت بخشيد.


نوشته شده در   پنجشنبه 19 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode