ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 اسفند 1389     |     کد : 16421

بتن سبک تحولي نو در صنعت ساختمان

گروهي از متخصصان کشورمان براي نخستين بار در جهان موفق به ابداع نوعي بتن سبک شدند که کارشناسان، آن را بهترين جايگزين براي آجر سنتي در صنعت ساختمان مي دانند.

 
جام جم آنلاين: گروهي از متخصصان کشورمان براي نخستين بار در جهان موفق به ابداع نوعي بتن سبک شدند که کارشناسان، آن را بهترين جايگزين براي آجر سنتي در صنعت ساختمان مي دانند.
به گزارش مهر ، گروهي از محققان داخلي پس از سه سال تلاش توانستند به تکنولوژي ايجاد کارخانه اي دست يابند که محصول نهايي آن بتن هوادار سلولي، موسوم به سي اي سي(C.A.C) است که علاوه بر خودکفايي کشور، زمينه را براي جايگزيني محصولات سنتي و غيربهينه فراهم مي کند.

ويژگي بي نظير توليد اين نوع بتن، بي نيازي به استفاده از دستگاه هاي اتوکلاو و مصرف تنها 2.5 ليتر سوخت در فرايند توليد يک مترمکعب آن است که اين تکنولوژي را به بهينه ترين جايگزين براي صنعت آجر تبديل کرده و حتي کارشناسان، اين محصول را زمينه ساز «خداحافظي با آجر» عنوان کرده اند.

صرفه جويي ميلياردي در ساخت و سازها، تحقق الگوي توسعه پايدار و افزايش بهره وري در صنعت ساختمان سازي ، افزايش عمر ساختمان، صرفه جويي چشمگير در مصرف انرژي، انطباق با استانداردهاي زيست محيطي به ويژه نقش آفريني در کاهش آلودگي هوا، کاهش تلفات به هنگام بروز حوادث غيرمترقبه، ايجاد هزاران فرصت شغلي و نيز افزايش رفاه و آسايش زندگي مردم به خاطر کارکرد عايق صوتي، برودتي و حرارتي از جمله مزيت هاي اين ابداع منحصربفرد توسط محققان کشورمان است.

«تيم تحقيقاتي شرکت صنايع بتن سبک ارسباران براي توليد اين نوع از بتن، حدود سه سال زمان و هزينه اي افزون بر 32 ميليارد ريال صرف کرده است» اينها را حسين خرم رئيس هيئت مديره اين شرکت مي گويد و به خبرنگار مهر مي افزايد: براي دستيابي به محصول C.A.C بيش از پنج هزار بار آزمايش مختلف صورت گرفته و نتيجه آزمون و خطاهاي متعدد، محصول فعلي است.

وي با تاکيد بر اينکه «بتن سبک هوادار سلولي، مشابه خارجي ندارد» اظهار داشت: بتن سبک توليد کشورهاي غربي از نوع A.A.C بوده و علاوه بر بکارگيري دستگاه هاي اتوکلاو، از سيليس و آهک در ترکيب آن نيز استفاده مي شود اما در بتن C.A.C محصولي توليد شده که فاقد سيليس و آهک بوده و در فرايند توليد آن نيازي به استفاده از دستگاه هاي اتوکلاو که با مصرف زياد انرژي، فشار و حرارت را تا 12 اتمسفر بار افزايش مي دهد، نيست.

اين فعال صنعت ساختمان با اشاره به اينکه تامين سيليس جهت تهيه بتن هزينه بر است، افزود: استفاده از هر متر مکعب سيليس، 40 تا 45 هزار تومان هزينه تحميل مي کند ضمن اينکه در بتن هاي سبک توليد کشورهاي غربي از آهکي استفاده مي شود که به اصطلاح خورنده است و هرگز بکارگيري آن در مصالح ساختماني توصيه نمي شود.

خرم، گفت: در بتن C.A.C به جاي سيليس از ماسه بادي استفاده مي شود که هزينه محصول تمام شده را تا 50 درصد کاهش مي دهد و از سوي ديگر در توليد اين نوع بتن هرگز از آهک که قيمتش بالاتر ازسيمان بوده و معادن آن نيز محدود است، استفاده نمي شود.

وي بي نيازي فرايند توليد بتن C.A.C به دستگاه هاي اتوکلاو را يکي از مزيت هاي عمده تکنولوژي جديد دانست و اظهار داشت: تهيه و بکارگيري اين دستگاه ها که مصرف انرژي بسيار بالايي دارد، هزينه سرسام آوري را تحميل مي کند که به طور مثال در يک کارخانه 450 مترمکعبي توليد بتن اين هزينه در حدود 45 ميليارد ريال است.

صنعت بتن سبک ؛ صنعت سبز

رئيس هيئت مديره شرکت بتن سبک ارسباران اهر همچنين از اين صنعت به عنوان صنعت سبز ياد کرد و گفت: راه اندازي خطوط توليد بتن C.A.C مانع از وارد شدن خسارات جبران ناپذير بر محيط زيست مي شود.

خرم، توضيح داد: استفاده از خاک رس براي توليد آجر به تخريب حدود شش هزار و 830 هکتار از زمين هاي حاصلخيز کشاورزي و نيز افزايش قابل توجه آلودگي هوا منجر مي شود در حاليکه در توليد و استفاده از مصالح ساختماني نوين از جمله بتن سبک هوادار سلولي هيچ يک از اين خطرات متصور نيست.

وي همچنين با بيان اينکه استفاده از اين نوع بتن مانع پرت 80 درصد انرژي ساختمان مي شود، افزود: بتن C.A.C به عنوان عايق برودتي و حرارتي عمل کرده و از هدررفت حدود 4.4 ميليارد ليتر سوخت که براي سرمايش و يا گرمايش 20 ميليون واحد مسکوني جلوگيري خواهد کرد.

به گفته رئيس هيئت مديره شرکت بتن سبک ارسباران اهر، کارکرد بتن C.A.C به عنوان عايق صوتي نيز عامل ايجاد رفاه، آسايش و زندگي بهتر براي مردم است.

خرم اضافه کرد: حمل و نقل بتن سبک به مراتب به صرفه تر از مصالح سنتي است زيرا در هر نوبت بارگيري يک تريلر 18 چرخ، 32 مترمکعب بتن سبک قابل حمل است اما همين وسيله نقليه در هر نوبت بارگيري تنها 12مترمکعب آجر را مي تواند جابجا کند که به اين ترتيب علاوه بر صرفه جويي در سوخت، آلودگي هوا نيز کاهش مي يابد.

کاهش تلفات زلزله

رئيس هيئت مديره شرکت بتن سبک ارسباران ، کاهش تلفات حوادث غيرمترقبه به ويژه زلزله را از ديگر دستاوردهاي تکنولوژي جديد دانست و افزود: بتن سبک هوادار سلولي، خاصيتي الاستيک داشته و با انتقال انرژي زلزله به ستون هاي ساختمان تلفات احتمالي اين پديده را به کمترين حد ممکن مي رساند.

وي همچنين با بيان اينکه بيشترين تلفات ناشي از زلزله مربوط به سقوط آوار مي شود، اظهار داشت:استفاده از بتن C.A.C بار مرده ساختمان را به شدت کاهش داده و از اين طريق به کاهش تلفات منجر مي شود.

اين فعال صنعت ساختمان اضافه کرد: بکارگيري بتن سبک، استفاده از فولاد را کاهش داده و علاوه بر تاثير مثبت بر کاهش تلفات ناشي از زلزله به کاهش استفاده از فولاد در صنعت ساختمان مي انجامد و از اين رهگذر مي توان فولادي که با مصرف هنگفت انرژي در داخل توليد مي شود را صادر کرد.

وي مقاومت بتن C.A.C در مقابل آتش سوزي را يکي ديگر از مزيت هاي اين نوع بتن بيان کرد و گفت:به خاطر اينکه جايگزيني براي بلوک هاي سقفي پلي استايرن(يونوليت) که محصولاتي ارزان، سبک و حجيم هستند وجود نداشت اغلب کارفرمايان و البته کارگران ساختماني اين ماده شيمايي قابل اشتعال را بر سيمان و آهن ترجيح مي دادند اما امروزه با توليد بتن سبک هوادار سلولي اين خلاء پر شده است.

صرفه جويي26ميليارد دلاري و افزايش عمر ساخت وسازها

رئيس هيئت مديره شرکت توليد بتن سبک ارسباران اهر افزود: اختراع بتن هاي هوادار سلولي نه تنها در طول 10 سال صرفه جويي 26 ميليارد دلاري براي کشور به ارمغان مي آورد، بلکه افزايش عمربناي ساختمان از 25 سال به 100 سال را سبب مي شود.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر ارزان سازي، سريع سازي، مقاوم سازي و جلوگيري از هدرروي انرژي با توجه به ضروت توليد مسکن در حجم انبوه از جمله مولفه هاي مهم است، گفت : در توليد اين محصول کاهش مصرف مصالح تا ميزان 30درصد، افزايش عمربناي ساختمان از 25 سال به 100 سال، عايق حرارتي و برودتي 30برابر بيشتر از سفال و آجر و بين سه تا هفت برابر بيشتر از مصالح نوين خارجي موجود، مورد توجه قرار گرفته است.
خرم، اظهار داشت: با توجه به عزم دولت براي حل مشکل مسکن به صورت گسترده از يک سو و سرعت گرفتن ساخت وسازهاي مسکن مهر از سوي ديگر حمايت گسترده مسئولان براي زمينه سازي به منظور ورود اين فناوري به عرصه توليد مسکن امري ضروري است چرا که اين محصول در نهايت تمامي مولفه هاي صنعتي سازي را داراست.

نتايج تحقيقات فني و اقتصادي بيانگر آن است که بکارگيري مصالح سنتي ساختماني باعث از بين رفتن منابع و سرمايه هاي ملي مي شود و در نهايت به غير اقتصادي بودن چرخه توليد منجر مي شود، اين در شرايطي است که با توجه به نياز ميليوني کشورمان به واحدهاي مسکوني در سال و اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها، ايجاد تحول در توليد و به کارگيري مصالح ساختماني ضرورتي غير قابل انکار است.

با توجه به آزاد سازي حامل هاي انرژي و تدوين الگوي جديد ساخت وساز از سوي مسئولان، توجه به صنايع نوين ساختماني و مصالح بهينه امري اجتناب ناپذير است که بتن هاي هوادار سلولي مي تواند فرصت هاي خوبي دراين خصوص ايجاد کرده و زمينه ساز ايجاد جايگزيني اين محصول با مصالح سنتي،غير بهينه و همچنين مصالح وارداتي با معايب و هزينه هاي بالا باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 16 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode