ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 اسفند 1389     |     کد : 16376

يوزپلنگ آمريکايي منقرض شد

دانشمندان رسما اعلام کردند يوزپلنگ آمريکايي از دهه 30 تاکنون ديده نشده و بنابراين اين حيوان منقرض شده است.

جام جم آنلاين: دانشمندان رسما اعلام کردند يوزپلنگ آمريکايي از دهه 30 تاکنون ديده نشده و بنابراين اين حيوان منقرض شده است.
به گزارش مهر، محققان «سرويس ماهيان و حيات وحش آمريکا» رسما اعلام کردند که يوزپلنگ آمريکايي، گربه اي بزرگ به وزن 100 پوند (حدود 45 کيلوگرم) است که بين قرن هاي 18 و 19 مورد شکار بي رويه قرار گرفت و از دهه 30 هرگز ديده نشد.

اين گربه بزرگ به مدت قرن ها در 21 ايالت آمريکا زندگي مي کرد و منبع الهام نسل هاي مختلف نويسندگان و دوستداران طبيعت بود.اما اکنون کارشناسان اعلام کردند که اين يوزپلنگ شرق آمريکا رسما منقرض شده است. اين گربه با اسامي چون شير کوهستان ، يوزپلنگ آمريکايي و گربه وحشي پشمالو شناخته مي شد.

هر چند که اين حيوان از دهه 30 ديده نشده بود با وجود اين، کارشناسان اميد خود را براي پيدا کردن وي از دست نداده بودند و به همين علت از 1973 نام اين جانور را وارد ليست حيوانات تهديد شده قرار دادند.

اکنون اين آژانس فدرال تصميم گرفت تازه ترين گزارش خود را درباره يوزپلنگ آمريکايي اعلام کند. مارتين ميلر مسئول اين سرويس در اين خصوص گفت:«در طول سالها رصد و مطالعه در سرزمينهاي زيستگاه يوزپلنگ آمريکايي ما حتي يک نمونه هم از اين گربه بزرگ را پيدا نکرديم. متاسفانه ما هيچ تائيدي درباره وجود آن در اختيار نداريم».

يوزپلنگ هاي در معرض خطر انقراض که اغلب ساکن آمريکاي جنوبي هستند در اين سال ها به اسارت گرفته شده و پس از ازدياد و سرشماري در طبيعت آزاد شده و تحت کنترل قرار گرفته اند. اين درحالي است که يوزپلنگ هاي گونه غرب آمريکا که به شرق اين قاره مهاجرت کرده اند به شدت در معرض خطر قرار دارند.

در ايالت فلوريدا نيز يک گونه ديگر از گربه هاي در معرض تهديد انقراض وجود دارند که امروز تنها 5 درصد از زيستگاه خود را اشغال کرده اند و تنها کمتر از 160 نمونه از اين حيوانات در جنوب غربي اين ايالت باقيمانده اند.

اين محققان در اين خصوص توضيح دادند:«اين يک تراژدي واقعي است. زماني که اولين جمعيت هاي اروپايي به آمريکاي شمالي رسيدند يوزپلنگ شرقي يکي از گسترده ترين حيوانات منطقه بود اما از آغاز قرن بيستم اين حيوانات تقريبا منقرض شدند».


نوشته شده در   يکشنبه 15 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode