ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 اسفند 1389     |     کد : 16274

زنان بيشتر از مردان قهوه بنوشند

تحقيقات جديد انجام شده در انگلستان نشان مي‌دهد زناني كه قهوه مي‌نوشند، عملكرد بهتري در شرايط پردغدغه و استرس‌زا نسبت به زناني دارند كه از نوشيدني‌هاي بدون كافئين استفاده مي‌كنند.

جام جم آنلاين: تحقيقات جديد انجام شده در انگلستان نشان مي‌دهد زناني كه قهوه مي‌نوشند، عملكرد بهتري در شرايط پردغدغه و استرس‌زا نسبت به زناني دارند كه از نوشيدني‌هاي بدون كافئين استفاده مي‌كنند. اين موضوع در مردان شرايط عكس دارد (اين قضيه در مردان وارونه است)‌.
كافئين موجود در قهوه به عنوان عاملي محرك و مبارزه با خواب‌آلودگي شناخته مي‌شود و تحقيقات پيش از اين نشان مي‌دهد كه اين ماده مي‌تواند در برابرآسيب‌هاي كبد، ديابت، آلزايمر و بيماري‌هايي مانند نقرس مفيد واقع شود.

دكتر «ليندسي سنت كلاير» و همكارانش در دانشگاه بريستول تصميم گرفتند اثر قهوه كافئين‌دار در شرايط پرتنش و استرس‌زا مانند محيط كار را بررسي كنند. آنها 64 فرد شركت‌كننده را به جفت‌هايي هم‌جنس و تقريبا هم‌سن تقسيم كردند. سپس به آنها كارهايي مانند تست‌هاي حافظه، حل جدول و جلسات مذاكره و گفت‌وگو محول شد.

به بخشي از شركت‌كنندگان نوشيدني غيركافئين‌دار و به بخش ديگر نوشيدني با كافئين افزوده شده جهت نوشيدن داده شد و در طول انجام آزمايش‌ها، عملكرد آنها تحت نظارت قرار گرفت. هدف محققان از انجام اين آزمايش اين بود كه بدانند آيا مصرف كافئين مي‌تواند نقشي در تجربه كردن استرس و تاثير بر آن داشته باشد يا خير.

از آنجا كه مردان و زنان واكنش‌هاي متفاوتي نسبت به استرس و تنش از خود بروز مي‌دهند، تاثير نتايج اين آزمايش هم روي هر گروه حائز اهميت بود. نتايج نشان مي‌داد كه در بخش زنان، آنهايي كه از نوشيدني كافئين‌دار استفاده كرده‌اند توانسته‌اند 100 ثانيه سريع‌تر نسبت به ديگر زناني كه از نوشيدني غيركافئين‌دار استفاده مي‌كردند، جداول و پازل‌ها را تكميل كنند.

اين در حالي بود كه اين عمل در مردان نتيجه عكس داشت و مرداني كه از نوشيدني كافئين‌دار استفاده كرده بودند، 20 ثانيه ديرتر از ديگر گروه مردان جداول را تكميل كردند و نظارت‌ها نشان از اختلال بيشتر فعاليت‌هاي مغزي در اين گروه از مردان داشت.

محققان متذكر مي‌شوند چون در بسياري از جلسات مهم و سطح بالا تعداد مردان بيش از زنان است، در نتيجه مصرف بيش از حد قهوه در چنين جلساتي نمي‌تواند ايده خوبي باشد چرا كه ممكن است به صورت غيرعمدي كارآيي چنين جلساتي پايين بيايد. مطالعه اخير روي تاثيرات قهوه يكي از چندين پروژه‌اي است كه توسط دكتر سنت كلاير و همكارانش انجام شده است. 2 تحقيق اول اين تيم حاكي است مردان آسيب‌پذيرتر از زنان در برابر استرس هستند اما در قالب گروه، عملكرد بهتري دارند. مرداني كه قهوه كافئين‌دار مصرف مي‌كنند، بيشتر تمايل دارند به صورت تكي كار كنند تا در گروه.

Physorg
مترجم: آتنا حسن‌آبادي


نوشته شده در   جمعه 13 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode