ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 اسفند 1389     |     کد : 16177

شير هندي با آهوي‌ايران مبادله مي‌شود

رئيس سازمان محيط زيست از نهايي شدن پروژه مبادله آهو ايراني با شير هندي با هدف احياي نژاد شير ايراني خبر داد و گفت: اين پروژه 6 ماه است کليد خورده و زيستگاه شير جنب چغازنبيل در بيشه زاري بين رودخانه کرخه و دز در حال آماده شدن است.

جام جم آنلاين: رئيس سازمان محيط زيست از نهايي شدن پروژه مبادله آهو ايراني با شير هندي با هدف احياي نژاد شير ايراني خبر داد و گفت: اين پروژه 6 ماه است کليد خورده و زيستگاه شير جنب چغازنبيل در بيشه زاري بين رودخانه کرخه و دز در حال آماده شدن است.
محمدجواد محمدي زاده در گفت و گو با مهر با اعلام اينکه آخرين شيرهاي ايراني در دشت ارژن و زيستگاهي بين دو شهر شوش و دزفول ديده شده ، اظهار داشت: متاسفانه زيستگاه دشت ارژن از دست رفته و هيچ اميدي نداريم که در دشت ارژن اين گونه را احيا کنيم.

معاون رئيس جمهوري تاکيد کرد: زيستگاه شير در بيشه زارهاي بين کرخه و دز بسيار وضعيت مطلوبي دارد و براي مطالعه ميداني روي اين زيستگاه کارشناساني را مستقيما به منطقه فرستاديم تا از نزديک بررسي کنند و حتي در پروازي هوايي بيش از سه ساعت اين زيستگاه از طريق هوا بررسي شد.

وي تاکيد کرد: اين زيستگاه به لحاظ اکوسيستمي بيشه زاري عالي و فضايي محصور و بسته است و تصميم قطعي بر اين است که احياي زيستگاه در فاصله بين دز و کرخه عملياتي شود.

رئيس سازمان محيط زيست تاکيد کرد: براي انجام اين طرح حدود پنج ميليارد تومان اعتبار تامين شده و تا الان اين پروژه 15 تا 20 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.

وي همچنين اظهار داشت: هندي ها تقاضاي معاوضه شير با يوزپلنگ را مطرح کرده بودند که سالهاست پيگير اين ماجرا هستند اما به دليل اينکه يوز گونه در خطر انقراض است و تحت حمايت سازمانهاي بين المللي است با اين درخواست آنها موافقت نشد.

محمدي زاده اظهار داشت: در مذاکره اي که چندي پيش با وزير محيط زيست هندوستان در کشور مکزيک داشتم با وي به توافق رسيدم که شير هندي که اصالتا از نژاد شير ايراني است به ايران منتقل شود و در زيستگاه بومي خود در کنار رودخانه دز در منطقه حفاظت شده رها شود.

معاون رئيس جمهوري تاکيد کرد: هندي ها در قبال دادن شير ايراني از ما درخواست ديگري نداشتند اما پيشنهاد داديم در مقابل اين اقدام آنها گونه هايي مثل آهو که در کشور به تعداد زياد داريم و در معرض خطر نيستند در اختيار آنها بگذاريم.

به گفته محمدي زاده ، آخرين شيري که در ايران ديده شده نزديک به صد سال پيش و در حاشيه رودخانه کرخه و دز در خوزستان بوده است.

وي اظهار داشت: بسياري از کشورهاي آفريقايي حاضر بودند شيرهاي با نژاد غير ايراني را به ما بدهند بدون اينکه توقعي از ما داشته باشند اما ما دنبال احياي گونه از دست رفته بومي خود هستيم بنابراين با هندي ها وارد مذاکره شديم و به زودي اين پروژه اجرا مي شود.

رئيس سازمان محيط زيست گفت: براي انتقال شير ايراني به زيستگاه نياز به احياي زيستگاه داريم و قطعا اين کار را خواهيم کرد. همچنين در حال بررسي زيستگاههايي در چندين نقطه هستيم و به احتمال قوي بيشه اي بين رودخانه کرخه و دز در خوزستان، ميزبان شير ايراني است.

شير ايراني اکنون در اغلب باغ وحشهاي اروپا وجود دارد اما اين گونه تنها در کشور هندوستان به طور طبيعي زندگي مي کند و گونه هاي باغ وحشي به دليل اختلالات ژنتيکي نمي توانند در طبيعت ادامه حيات دهند.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode