جام جم آنلاين: انتشار خبرهايي درباره پيشنهاد 150 ميليارد دلاري پادشاه عربستان به مالک شبکه اجتماعي فيس بوك جنجالي در جهان رسانه به راه انداخت به نحوي که پادشاهي آل سعود مجبور به واکنش شده و اين موضوع را تکذيب مي کند.
به گزارش مهر،روز دوشنبه خبرگزاري ابنا (اهل بيت) در خبري از پيشنهاد 150 ميليارد دلاري پادشاه عربستان به مالک فيس بوك براي خريد اين شبکه اجتماعي خبر داد. البته اين خبر از سوي رسانه هاي ديگري چون "فايننشال پست" نيز پوشش داده شده بود.
به نوشته اين خبرگزاري هدف از اين پيشنهاد آن بود تا عربستان از کشيده شدن دامنه انقلابهاي فيس بوكي به اين کشور جلوگيري کند.
ابنا همچنين اعلام کرده بود که در تاريخ 25 ژانويه سال جاري ميلادي ديداري ميان پادشاه عربستان و زوکربرگ انجام شد و در اين ديدار مالک فيس بوك به آل سعود وعده داد که اجازه ندهد صفحه ها و پيامهاي ضد پادشاهي عربستان در اين شبکه اجتماعي ورود پيدا کنند.
در انقلاب کشورهاي عربي که از ژانويه سال جاري و از تونس آغاز شد فيس بوك نقشي تاثير گذار در آنها داشت تا جائي که خيزش مردم عرب به انقلاب فيس بوكي مشهور شد. از همين رو مي توان گفت که با توجه به شباهت حکومت عربستان به حکومت هاي مصر و ليبي و تونس احتمال خيزش مردم اين کشور عليه خاندان سلطنتي آل سعود نيز چندان دور از ذهن نيست و براي اين کار فيس بوك يک وسيله ارتباطي مناسب محسوب مي شود.
گفته مي شود پادشاه عربستان پيشنهاد خريد فيس بوك را بنا بر توصيه رسانه يهودي-آمريکايي "گلدمن ساكس" ارائه کرده بود و هر چند مشاوران پادشاه گفته بودند که نبايد براي خريد فيس بوك بيش از يک ميليارد دلار هزينه کرد اما با اين وجود ملک عبدالله پيشنهاد 150 ميليارد دلاري را به زوکربرگ ارائه کرد.
در همين رابطه عصر روز دوشنبه يکي از اعضاي خاندان سلطنتي عربستان در تماس با خبرگزاري آلمان، اخبار منتشر شده درباره پيشنهاد خريد فيس بوك از سوي رياض را تکذيب کرد.
به فرض درست بودن خبر پيشنهاد خريد فيس بوك از سوي عربستان اين پرسش مطرح مي شود که چرا حکومت رياض حاضر شده براي در اختيار گرفتن چنين شبکه اي مبلغ بارو نکردني 150 ميليارد دلار را پيشنهاد بدهد؟
پاسخ اين است که با توجه به توسعه رسانه ها بويژه رسانه هاي سايبر در جهان و استقبال مردم از شبکه هاي اجتماعي نظير فيس بوك و تويتر، امروزه در کمتر از يک دقيقه مي توان يک پيام را به سراسر جهان مخابره کرد و کاربران اينترنتي نيز با انتشار اين خبر و به اشتراک گذاشتن آن وضعيتي را به وجود مي آورند که کمتر اتفاقي در جهان باقي مي ماند که کسي از آن مطلع نشود.
در اين راه فيس بوك بيش از هر رسانه سايبر ديگري نقش ايفا مي کند و در انقلاب کشورهاي عربي که از ژانويه سال جاري و از تونس آغاز شد فيس بوك نقشي تاثير گذار در آنها داشت تا جائي که خيزش مردم عرب به انقلاب فيس بوكي مشهور شد. از همين رو مي توان گفت که با توجه به شباهت حکومت عربستان به حکومت هاي مصر و ليبي و تونس احتمال خيزش مردم اين کشور عليه خاندان سلطنتي آل سعود نيز چندان دور از ذهن نيست و براي اين کار فيس بوك يک وسيله ارتباطي مناسب محسوب مي شود.
در ميزان کارآيي فيس بوك براي اطلاع رساني همين بس که در سال 2010 فيس بوك در عنوان بيشترين صفحه بازديد شده در وب ، از گوگل پيشي گرفت که البته موضوع غافلگير کننده اي نبود . فيس بوك با 600 ميليون عضو در حال رشد و بيش از 100000 کاربر آنلاين، روش استفاده مردم از وب و شيوه ارتباط با ديگران را تغيير داده است.
در مورد نفوذ فيس بوك در کشورهاي جهان، وضعيت ساير کشورهاي عربي با در نظر گرفتن ميزان جمعيت نيز تفاوت چنداني با عربستان ندارد به نحوي که هم اکنون دو ميليون و 300 هزار نفر از مردم عربستان عضو شبکه فيس بوك هستند، اين تعداد در مصر سه ميليون و 400 هزار نفر، در ليبي 150 هزار نفر، بحرين 220 هزار نفر، عمان 160 هزار نفر و در تونس يک ميليون و 600 هزار نفر است.