ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 اسفند 1389     |     کد : 16152

کل سياره زمين چند مي ارزد؟

دانشمندي با ابداع فرمولي جالب توجه به محاسبه نقدي قيمت سياره زمين پرداخته و در نهايت قيمت اين سياره را که زيستگاه ميلياردها موجود زنده است را سه هزار تريليون پاوند تخمين زده است.

کل سياره زمين چند مي ارزد؟
جام جم آنلاين: دانشمندي با ابداع فرمولي جالب توجه به محاسبه نقدي قيمت سياره زمين پرداخته و در نهايت قيمت اين سياره را که زيستگاه ميلياردها موجود زنده است را سه هزار تريليون پاوند تخمين زده است.

به گزارش مهر، «گرگ لافلين» فيزيک اخترشناسي از دانشگاه کاليفرنيا سانتاکروز است که با جمع زدن سن، ابعاد، حرارت، جرم و ديگر آمار اساسي سياره زمين فرمولي را براي محاسبه قيمت سياره ارائه کرده است که حاصل اين فرمول قيمتي بسيار گزاف است: 3,000,000,000,000,000 پاوند!

بر اساس اين فرمول ، قيمت مريخ 10 هزار پاوند است و سياره زهره يک پني بيشتر نمي ارزد! همچنين در ميان هزار و 235 سياره ديگري که در جهان شناسايي شده اند، برچسب قيمت بيشتر آنها قيمت چندان بزرگي را نشان نمي دهد زيرا شرايط اقليمي بر روي اين سياره ها آنها را غير قابل سکونت ساخته است.

لافلين اين معادله جالب را که براي ارزشيابي اکتشافاتي که توسط تلسکوپ 600 ميليون پاوندي کپلر صورت مي گيرند، ابداع کرده است. پس از آغاز ماموريت کپلر، لافلين تصميم گرفت بر روي تمامي سياره هايي که توسط اين تلسکوپ کشف مي شود، برچسب قيمتي بزند.

در حال حاضر سياره شبه زميني G581c که تا به حال شبيه ترين سياره جهان به زمين شناخته شده است، 100 پاوند قيمت دارد در حالي که سياره KOI326.01 قيمتي برابر 150 هزار پاوند دارد. لافلين مي گويد:«همواره فکر مي کردم عبارت «سياره شبه زميني در قلمرو قابل سکونت» عبارتي بسيار ارزشمند است و از اين رو تصميم گرفتم ارزش رقمي اين سياره ها را تعيين کنم. اين شيوه اي است براي تعيين کيفيت يافته هاي علمي تا بدانم درباره کداميک بيشتر هيجان زده شوم».

هرچه سياره قديمي تر باشد، ارزش آن بيشتر است زيرا فرصت تکامل يافتن را داشته است، سپس جرم سياره نيز در قيمت آن تاثيرگذار شده و به طور کلي اگر ابعاد سياره برابر ابعاد زمين باشد مي تواند گزينه اي مناسب براي پشتيباني از شکل گيري حيات باشد.

ليست قيمت سياره ها
نام سياره قيمت
زمين 3000 تريليون پاوند
KOI326.01 150 هزار پاوند
مريخ 10 هزار پاوند
Gilese 581c 100 پاوند
زهره 1 پني

لافلين مقدار انرژي که ستاره ها توليد مي کنند و اينکه آيا اين انرژي مي تواند به شکل گيري حيات بر روي سياره ها کمک کند يا نه، نيز توجه کرده و آنها را محاسبه مي کند. نتايج نهايي مطالعات وي نشان مي دهد سياره هايي که قيمت آنها 60 ميليون پاوند باشد ارزش مطالعه کردن را دارند اما سياره هاي ارزانتر ارزشي ندارند.

وي همچنين مي گويد اين فرمول مي تواند بخشي از ارزش حقيقي زمين را به ما نشان دهد با اين اميد که بتوانيم در محافظت از سياره زمين حرکتي انجام دهيم.


نوشته شده در   سه شنبه 10 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode