ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 9 آذر 1403
جمعه 9 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 اسفند 1389     |     کد : 16046

روز امور تربیتی و تربیت اسلامی

در سالهاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي، نهاد «امور تربيتي» با هدف گسترش و تعميق ارزشهاي انقلاب اسلامي در نظام آموزش و پرورش كشور شروع به شكل گيري كرد...

در سالهاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي، نهاد «امور تربيتي» با هدف گسترش و تعميق ارزشهاي انقلاب اسلامي در نظام آموزش و پرورش كشور شروع به شكل گيري كرد و بر همين اساس شهيدان رجايي و باهنر در دوران تصدي وزارت آموزش و پرورش در سال 1359 شمسي اقدام به تاسيس ستادهاي امور تربيتي در مدارس كردند تا دانش آموزان را به ارزشهاي اسلامي ترغيب كنند.

بويژه آنكه شهيد رجايي مربيان امور تربيتي را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش ناميد و بنا به گفته شهيد باهنر «مربيان زماني با انبيا هم صف و با امام عادل هم رديف هستند كه آموزش را از محتوای تزكيه پر كنند» و چه پر معناست كلام امام (ره) كه مي فرمايند:

«اگر تهذيب در كار نباشد علم توحيد هم به درد نمي خورد.»

اين نهاد از بدو شكل گيري تا به امروز مجموعه وسيعي از عملكردها و وظايف متعدد و گوناگوني را بعهده داشته و تحقق امر تربيت را منوط به حضور مربي و فعاليتهاي رسمي غير كلاسي در كنار آموزشهاي كلاسي مي داند. اهداف و اصول مشروحه زير علل اصلي تشكيل اين نهاد انقلابي پرورشي مي باشند كه عبارتند از:

1ـ انتقال ارزشهاي ديني و فرهنگي انقلاب اسلامي به مدارس

2ـ تربيت و بازسازي دانش آموزان در فضايي انقلابي و اسلامي

3ـ زمينه سازي براي ورود نگرش هاي ديني و ارزشهاي انقلاب اسلامي به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگي و سياسي.

4ـ شناخت و پرورش استعدادهاي دانش آموزان در رشد ديني، عقلي، اجتماعي، عاطفي آنان و حفظ ارزشها.

بنابراين مهمترين اهداف تشكيل امور تربيتي را حراست از مرزهاي اعتقادي و حفظ دستاوردها و تبيين ارزشهاي انقلاب در مدارس بايد دانست. چرا كه انگيزه هاي انقلابي و اسلامي همراه با شعار «مربيان امور تربيتي سربازان انقلابند» موجب تاسيس اين نهاد انقلابي شده است.

اين مجموعه در طي سالهاي شكل گيري خود تلاش گسترده اي را درجهت رفع كاستي ها و پرورش مذهبي و انقلابي دانش آموزان به انجام رسانده است.

لازم به ذكر است كه ارزيابي فعاليتها نياز به شناختن اهداف و راهبردهاي اجرايي دارد. لذا فعاليتهاي امور تربيتي بايد همراه و هم قدم با نظام پرورشي باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خويش و اهداف بنيادي اين نهاد جامعه عمل بپوشاند.

قابل ذكر است كه طرح امور تربيتي همه اركان آموزش و پرورش رابا محوريت معلمان، كتابهاي درسي، نظام ارزشيابي، خانواده و دانش آموز در برمي گيرد. هر ستاد امور تربيتي در مدارس از سه عضو تشكيل مي شود كه عبارتند از:

1ـ مدير مدرسه و يا يكي از معاونان كه به مسائل تربيتي آگاهي بيشتري دارد.

2ـ مربي تربيتي مدرسه (يا مربي ارشد)

3ـ يكي از معلمان يا دبيران مومن و متعهد داراي حُسن شهرت و سابقه اعتقادي و اخلاقي موفق در اجراي وظايف آموزشي و آشنا به مباني و روشهاي تربيتي اسلام به انتخاب شوراي معلمان مدرسه.

و امام (ره)؛ چه خوش مي فرمايند:

« .......... اگر چنانچه معلم يك معلمي باش كه دعوت به نور بكند، دعوت به صلاح بكند، دعوت به اسلام بكند، دعوت به اخلاق صالحه بكند، دعوت به ارزشهاي اسلامي بكند، آن ارزشهايي كه عندالله ارزش است ـ اگر معلم اين كار را بكند همانطوري كه انبياء مرد م را از ظلمت به نور مي كشانند اين معلم هم اين بچه ها را از ظلمات به نور وارد مي كند و همين شغلي است كه شغل انبياء است.»


نوشته شده در   يکشنبه 8 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode