ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 آذر 1387     |     کد : 1576

يکشنبه 17 آذر1387 / 8 ذيحجه 1429 / 7 دسامبر 2008

1369 سال پيش درچنين روزي - هشتم ذيحجه سال 60 هجري قمري: «عُمَرِ بنِ سَعيدِ بن عاص» به بهانه اداي مناسك حج با جماعتي بسيار به شهر مكه وارد شد. اين عده از جانب يزيد مأموريت داشتند كه حضرت امام حسين (ع) را در هر حال دستگير كنند و نزد يزيد ببرند، يا اينكه آن وجود توراني و معصوم را به قتل برسانند. اما سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) كه از ماجرا آگاه بودند نيّت حجّ را به عمره مُبَدَّل ساختند و پس از طوافِ خانه كعبه و سعي بين صفا و مروه، و اداي فرائض براي جلوگيري از كشتار و قتل عام مسلمانان در خانه خدا با عده اي از ياران و همراهان خويش مكه را ترك كردند. ايشان قصد داشتند كه از اين طريق زمينه مساعدي براي قيام و حركت عظيم خود فراهم آورند. بر اساس اسناد تاريخي در ميان راه حوادثِ بسياري روي داد و از آن جمله هنگامي كه امام حسين (ع) در بين راه بودند به ايشان خبر رسيد كه مُسلِم بن عقيل نماينده آن حضرت و هانيِ بن عُروَه و عَبدُالله بن يَقطُر حاميان راستين ايشان در كوفه به شهادت رسيدند. پس از دريافت اين خبر متأثر كننده، امام حسين (ع) از ياري و همراهي نكردن كوفيان مطلع شدند و بر آن شدند تا با ياران اندك خويش به نبرد با كفار بپردازند.

346 سال پيش درچنين روزي - 7دسامبرسال1662ميلادي: «بِلز پاسكال» رياضيدان فرانسوي و مخترع ماشين حساب درگذشت. پاسكال از ابتداي دوره تحصيل استعداد و نبوغ خود را در رياضي آشكاركرد بطوريكه در 12سالگي بسياري ازقضاياي هندسي را حل كرد. پاسكال در18سالگي ماشين حساب را اختراع كرد. او از واضعان حساب احتمالات هم بشمار مي رود.

119 سال پيش درچنين روزي - 7دسامبرسال1889ميلادي: نخستين اتومبيل جهان كه آن را «گردونه خودكار »ناميدند، بدست «بنز» صنعتگرمبتكر آلماني ساخته شد. اين خودرو با سرعت 12كيلومتر درساعت حركت مي كرد و سوخت آن بنزين يا الكل بود.

67 سال پيش درچنين روزي - 7دسامبرسال1941ميلادي: 200فروند هواپيماي ژاپني پايگاه نظامي امريكا را درپرل هاربر بمباران كردند. اين عمليات برق آسا هنگامي انجام گرفت كه ژاپني ها بناچار با نيروهاي امريكايي برسر ميز مذاكره نشسته بودند. دراين عمليات ضمن بمباران 19كشتي جنگي امريكا قواي ژاپن به ممالك آسياي جنوب شرقي هجوم برد و سرزمين اندونزي و جزاير سوماترا و جاوه را هم اشغال كرد. نبرد پرل هاربر در زمان جنگ جهاني دوم روي داد.

27 سال پيش درچنين روزي - 7دسامبرسال1981ميلادي: «عبدالوهاب كيّالي» از رؤساي كنگره جبهه آزاديبخش عرب و ازمبارزان آزادي فلسطين دربيروت بدست صهيونيستها ترور شد. او از دوران تحصيل با توجه به مشكلات و مسائل فلسطين با سياست آشنا شد و ازاين رو رساله دكتراي خود را در دانشگاه لندن درباره فلسطين و مقاومت عربها در برابر استعمار و صهيونيسم در قرن20 نوشت. كيّالي در مسير مبارزات خود نخستين مجله فلسطيني به نام «فلسطين آزاد» را منتشركرد. او همچنين «بنياد المؤسسةُ العَرَبيَّةُ لِلدِّراساتِ وَ النَّشر» را دايركرد كه امروزه از معتبرترين مؤسسات چاپ نشر بشمار مي رود. «تاريخ نوين فلسطين، جنبش مقاومت فلسطين و سوادهاي توسعه طلبانه صهيونيسم» از آثار عبدالوهاب كيّالي بشمار مي رود.


نوشته شده در   يکشنبه 17 آذر 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode