ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 28 بهمن 1389     |     کد : 15609

عروس دريايي و جلبک سمي تهديد آب هاي کشور

رئيس موسسه تحقيقات شيلات ايران از ارائه طرح جامع مبارزه بيولوژيکي با بحران هاي آب هاي کشور خبر داد و گفت: اين طرح جامع براي اجراي مبارزه بيولوژيکي با چهار تهديد شانه دار و کشند شيري در درياي خزر ، کشند قرمز و شکوفايي عروس دريايي در آبهاي جنوب خواهد بود.

جام جم آنلاين: رئيس موسسه تحقيقات شيلات ايران از ارائه طرح جامع مبارزه بيولوژيکي با بحران هاي آب هاي کشور خبر داد و گفت: اين طرح جامع براي اجراي مبارزه بيولوژيکي با چهار تهديد شانه دار و کشند شيري در درياي خزر ، کشند قرمز و شکوفايي عروس دريايي در آبهاي جنوب خواهد بود.
عباسعلي مطلبي در گفتگو با مهر،با اشاره به تهديدات پهنه آبهاي کشور افزود: در سال هاي اخير شاهد تهديداتي در پهنه آب هاي کشور هستيم که از آن جمله مي توان به شانه دار و کشند شيري در درياي خزر و شکوفايي عروس دريايي و کشند قرمز در آبهاي جنوب اشاره کرد.

وي از ارائه طرح جامع براي مبارزه بيولوژيکي با اين تهديدات خبر داد و خاطرنشان کرد: اين طرح که شامل مبارزه بيولوژيکي با تهديدات پهنه آبهاي ايران است، به مجلس ارائه شده است و منتظر ارزيابي هاي کميسيون زير بنايي دولت در ايم زمينه هستيم.

رئيس مرکز تحقيقات شيلات به برخي از تهديدات بيولوژيکي پهنه آبهاي کشور اشاره کرد و گفت: از جمله اين تهديدات مي توان به شکوفايي عروس دريايي اشاره کرد. اين آبزيان جز خانواه «شانه دار»ها است که جمعيت آنها در آبهاي جنوب کشور افزايش يافته است و پديده شکوفايي عروس دريايي را شاهد هستيم.

مطلبي تغييرات آب و هوايي و اکوسيستم منطقه را از دلايل ازدياد جمعيت اين آبزيان نام برد و گفت: ورود اين آبزيان به اکوسيستم آب هاي جنوب کشور، به دليل مناسب بودن زنجيره غذايي و اکوسيستم، اين منطقه است اين شرايط باعث مي شود که آنها براي ادامه زيست خود اين منطقه را انتخاب کردند و به دليل آنکه تکثير عروس دريايي زياد است شاهديم که جمعيت آنها بيش از اندازه معمول شده است به گونه اي که زماني که تورهاي صيادي را از آب بيرون مي کشيم جمعيت زيادي از اين موجودات در تور مشاهده مي شود.

وي با تاکيد بر اينکه طرحهايي براي کنترل جمعيت عروس دريايي در طرح جامع مبارزه بيولوژيکي مطرح شده است، توضيح داد: فرآوري عروس دريايي داراي کاربردهاي دارويي است از اين رو طرح هايي براي صيد اين موجودات آبزي و فرآوري آنها در طرح جامع پيشنهاد کرديم.

رئيس مرکز تحقيقات شيلات همچنين به پديده کشند شيري در آب هاي شمال و جنوب کشور اشاره کرد و افزود: رويداد شکوفايي جلبکي شيري رنگ در منطقه بين بابلسر تا نوشهر در سطح وسيع و با تراکم انبوه حادث شده است. دامنه گسترش اين شکوفايي در نواحي ساحلي، اعماق 10 تا 15متري ديده شده و گونه شناسايي شده از نوع «نوداليا» از شاخه سيانوفيتا (جلبک هاي سبز-آبي) است.

وي گونه شناسايي شده را در زمره جلبک هاي سمي توصيف کرد و يادآور شد: با تمهيداتي که انديشيده شد اين گونه در حال حاضر از درياي خزر رفع شده است ولي تکرار پديده زنگ خطري براي درياي خزر محسوب مي شود؛ چراکه اين جلبک با توليد سم نودولارين سلامت حيات وحش، حيوانات اهلي و انسان را به خطر مي اندازد.


نوشته شده در   پنجشنبه 28 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode