ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 دي 1404
سه شنبه 2 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 بهمن 1389     |     کد : 15236

اخبار و روايات اسلامی، جماعت مجازی را اعتباری و مشمول حكم ثانويه می‌دانند

به گزارش شبكه اجتهاد، حجت‌الاسلام «ابوالقاسم احمدی‌نژاد»، مسئول بخش پايگاه‌های اينترنتی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، در گفت‌وگویی، با بيان اين مطلب گفت...

به گزارش شبكه اجتهاد، حجت‌الاسلام «ابوالقاسم احمدی‌نژاد»، مسئول بخش پايگاه‌های اينترنتی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، در گفت‌وگویی، با بيان اين مطلب گفت: از وجه حكم اوليه و از لحاظ فقهی اصل بر جماعت واقعی، اعمال واقعی، مواجهه و حضور فيزيكی و چهره‌به‌چهره در مناسك چمعی از قبيل نماز جماعت، دعای كميل، صدقه دادن، جهاد، حج، ليلةالقدر و مانند آن است و تمام ثواب‌های مترتب بر مناسك جمعی كه در اخبار و روايات آمده است شامل همين وجه از جماعت می‌شود.
وی افزود: مقايسه جماعت مجازی و حقيقی از منظر اسلام در ارتباط با مبحث فلسفی امور و مفاهيم «حقيقی و اعتباری» است؛ امور حقيقی اموری هستند كه واقعيت و حقيقت خارجی دارند و در عالم خارج موجود هستند و امور اعتباری اموری هستند كه در واقع در عالم خارج و جود ندارند، اما برگرفته از خارج هستند و در ذهن ما به وجود می‌آيند و اعتبار پيدا می‌كنند.
حجت‌الاسلام احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش مراد اسلام از جماعت را واقعيت و حقيقت جماعت دانست و اظهار كرد: احاديثی كه درباره جماعت‌های اسلامی ـ مثلاً نماز جماعت و مراتب، اهميت و ثواب آن ـ وارد شده است مسلماً درباره جوامع واقعی ـ و نه جماعت مجازی ـ است و نمی‌توان به حكم اول آن را به جوامع مجازی تسری داد. اما اگر اين دو جماعت را از حيث نتايج مورد بررسی قرار دهيم شايد بتوان گفت از لحاظ نتيجه برابر هستند؛ علاوه بر نتايج مشترك اين دو جماعت، چه‌بسا گاه برخی از نتايج جماعت مجازی در جماعت واقعی ديده نشود و حتی شايد جماعت مجازی از برخی جهات اولی‌تر باشد.
وی همچنين استفاده از اماكن مذهبی مجازی و مناسك جمعی مجازی را منحصر در شرايط خاص روحی و معنوی برخی افراد برشمرد و بيان كرد: حسن زيارت مجازی اين است كه با انتخاب خود انسان صورت می‌گيرد و او در مواقع گرفتار شدن در مشكلات روحی می‌خواهد با اختيار و انتخاب خود، بدون حضور در مرقد، به امام معصوم(ع) متوسل ‌شود. زيارت مجازی آنلاين كه ممكن است در آنِ واحد توسط هزاران كاربر انجام گيرد از جهت نتيجه حتی ممكن است به‌مراتب روحيه و معنويتی بيش از زيارت واقعی به فرد بدهد و در روحيه افراد خاص، تأثيرات بسيار بيشتری از زيارت واقعی و حضور در مرقد امام داشته باشد.
حجت الاسلام احمدی نژاد با تأكيد بر خطرناك بودن جايگزينی جماعات مجازی به جای جماعات واقعی خاطرنشان كرد: آنچه كه در روايات ما به عنوان حكم اوليه وارد شده است مواجهه رودررو و حقيقی با امور جمعی دينی و حضور در مكان‌های واقعی و واقعيت‌های دينی است و اگر جماعت‌های مجازی به‌قدری رواج يابند كه به تعطيلی منابر و مساجد و ركود مناسك جمعی واقعی بينجامد، اين امر آثار سوئی در پی خواهد داشت.
به گزارش نورسافت به نقل از خبرگزاری ایكنا، وی اضافه كرد: فضای مجازی ابزاری مفيد و راهگشا در انجام مناسك جمعی است، اما اگر بخواهد عالم واقع را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و اجتماعات دينی جمعی را چه در بخش اخلاق، چه در بخش عبادات و حتی اجتماعات سياسی ـ اجتماعی مانند راهپيمايی در حمايت از شعائر الهی و مسائل و احكام اسلامی- محدود كند و در واقع جامعه واقعی را فدای جامعه مجازی سازد، بسيار زيان‌بار خواهد بود.
حجت‌الاسلام احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنانش با تأكيد بر اهميت حضور در فضای مجازی و نقش آن در خنثی كردن توطئه‌های دشمنان در اين فضا تصريح كرد: كسی كه با فعاليت در فضای مجازی آبرو، حيثيت و همه داشته‌های خود را در جنگ سايبری با دشمن به مخاطره می‌اندازد، او در واقع جانباز يا شهيد اين جنگ محسوب می‌شود. گاه ممكن است پيروزی يك سرباز در جنگ سايبری به لحاظ اثرگذاری، پيروزی يك گردان يا لشكر و شكست او شكست يك لشكر باشد.
وی در ادامه سخنانش، بار ديگر با اشاره به اصالت جماعت واقعی در منظر اسلام گفت: هرچند ممكن است يك فرد در جامعه مجازی اثرات به مراتب بيشتری نسبت به جامعه واقعی از خود برجای گذارد، اما حكم اوليه را بر جامعه مجازی نمی‌توان بار كرد؛ زيرا همچنان‌كه از منابع و آيات و روايات و فرهنگ دينی ما برمی‌آيد حكم اوليه بنابر واقعيت است نه مجاز و اعتبار.
وی در پايان سخنانش بر تأثيرات متقابل دو جماعت مجازی و واقعی بر هم تأكيد كرد و گفت: جماعت مجازی و جماعت واقعی اثرات متقابل انكارناپذيری بر هم‌ديگر دارند. اسلام با واقعيت‌ها سروكار دارد و جامعه واقعی يكی از اين واقعيت‌هاست. جماعت مجازی به عنوان يكی از شاخ و برگ‌های اين جماعت واقعی محسوب می‌شود كه در تعاملی طرفينی برهم اثر ميگذارند و فلسفه ايجاد جماعت مجازی، همين اثرگذاری بر جامعه واقعی است.

منبع: شبكه اجتهاد


نوشته شده در   پنجشنبه 21 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode