ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 دي 1404
سه شنبه 2 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 بهمن 1389     |     کد : 15091

۷۰ درصد از مردم هیچ اطلاعی از عقود اسلامی ندارند

بانك مركزی در گزارشی آماری از نحوه و میزان دسترسی خانوارهای شهری ایران به خدمات مالی در سال ۸۷ اعلام كرد: ۶۹.۷ درصد از افراد هیچ‌گاه در مورد عقود اسلامی مطلبی نشنیده‌اند، ۱۷ درصد شنیده و معنی آن را نمی‌دانستند و ۱۳.۳ درصد شنیده و معنی آن را نیز می‌دانستند.

 بانك مركزی در گزارشی آماری از نحوه و میزان دسترسی خانوارهای شهری ایران به خدمات مالی در سال ۸۷ اعلام كرد: ۶۹.۷ درصد از افراد هیچ‌گاه در مورد عقود اسلامی مطلبی نشنیده‌اند، ۱۷ درصد شنیده و معنی آن را نمی‌دانستند و ۱۳.۳ درصد شنیده و معنی آن را نیز می‌دانستند.
به گزارش شبكه اجتهاد، بانك مركزی در گزارشی آماری نحوه دسترسی خانوارهای شهری ایران به خدمات مالی در سال ۱۳۸۷ را از طریق مصاحبه با حدود شش‌هزار و ۵۵ خانوار بررسی كرده است. از بین افراد مورد مصاحبه جامعه آماری در گروه‌های شهری، ۱۸.۷ درصد در تهران، ۳۸.۹ درصد در شهرهای بزرگ، ۲۸.۸درصد در شهرهای متوسط و ۱۳.۶ درصد در شهرهای كوچك سكونت داشته‌اند و همچنین ۴۹.۸ درصد افراد پاسخگو را مردان و ۵۰.۲ درصد را زنان تشكیل داده‌اند.
وضع فعالیت افراد پاسخگو نشان می‌دهد كه ۳۹.۴ درصد شاغل، ۴.۳ درصد بیكار، ۱۰.۳ درصد با درآمد بدون كار، ۱۰.۲ درصد محصل، ۳۲.۲ درصد خانه‌دار و ۳.۶ درصد در سایرگروه بوده‌اند.
بر اساس این گزارش آماری، ۶۹.۷ درصد از افراد هیچ‌گاه در مورد عقود اسلامی مطلبی نشنیده‌اند، ۱۷ درصد شنیده و معنی آن را نمی‌دانستند و فقط ۱۳.۳ درصد شنیده و معنی آن را نیز می‌دانستند.
در خصوص بیمه سهم‌ها به ترتیب ۳.۲ درصد، ۵.۲ درصد و ۹۱.۶ درصد و برای سهام به ترتیب ۹.۱ درصد، ۱۸.۲ درصد و ۷۲.۷ درصد بوده است.
طبق این گزارش ۸۰.۶ درصد از افراد پرسش شونده اخبار و مطالب مورد نظر از طریق تلویزیون، ۷.۴ درصد روزنامه، ۴.۱ درصد بستگان و دوستان، ۲.۹ درصد اینترنت، ۲.۱ درصد همكاران، ۱.۷ درصد رادیو و مجله و سایر منابع ۰.۶ درصد سهم داشته‌اند.
در این میان ۵.۴ درصد از آنان هیچ‌وقت در مورد چك پول نشنیده‌اند، ۵.۴ درصد شنیده ولی معنی آن را نمی‌دانند و ۸۹.۲ درصد شنیده و معنی آن را می‌دانند. در مورد دستگاه خودپرداز این نسبت به ترتیب ۷.۶ درصد، ۶.۵ درصد و ۸۵.۹ درصد بوده است. برای بانكداری الكترونیكی نسبت‌ها به ترتیب ۴۷.۷ درصد، ۲۷ درصد و ۲۵.۳ درصد بوده است.
در این نمونه‌گیری پاسخ افراد در مورد زمینه‌های مالی كه مایل به كسب اطلاعات در آن هستند گویای آن است كه ۶۶.۵ درصد در خصوص انواع حساب بانكی، ۵۵.۸ درصد چگونگی عملكرد و محاسبه نرخ سود حساب‌های بانكی و تسهیلات، ۴۹ درصد عملكرد شركت‌های بیمه‌ در خصوص انواع بیمه، ۵۱.۷ درصد هزینه و كارمزدهای بانك‌ها، ۶۳.۵درصد انواع وام و تسهیلات ارایه شده توسط بانك‌ها، ۵۷ درصد در مورد نحوه استفاده از تكنولوژی‌(اینترنت،تلفن) جهت استفاده بهتر از خدمات بانكی، ۴۰.۷ درصد بورس، سهام و بازار سرمایه، ۸۱.۸ درصد نحوه پس‌انداز درآمد، ۷۹.۵ درصد چگونگی استفاده از منابع مالی و ۲.۸ درصد در مورد سایر زمینه‌های مالی مایل به كسب اطلاعات هستند.
بنابر این گزارش توزیع افراد پاسخگو بر حسب میزان علاقه‌مندی به مفاهیم مالی از جمله نرخ سود، بورس، نرخ ارز و سایر نشان می‌دهد كه ۳۶.۲ درصد از آنان به هیچ عنوان علاقه‌ای به این مفاهیم ندارند، ۲۰.۲ درصد از‌ آنان بی‌تفاوت بوده، ۳۶.۹ درصد تا حدودی علاقه دارند و ۶.۶ درصد خیلی علاقمندند و همچنین در خصوص میزان پی‌گیری مطالب مفاهیم مالی ۵۲.۲ درصد از پاسخگویان هیچ‌وقت پی‌گیر چنین مطالبی نیستند، ۳۴.۱ درصد گاهی اوقات پی‌گیر، ۱۰.۴ درصد اغلب اوقات پی‌گیر و ۳.۳ درصد همیشه مطالب راجع به مفاهیم مالی را پی‌گیری می‌كنند.ش

منبع: خبرگزاری تقریب 


نوشته شده در   دوشنبه 18 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode