ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 17 بهمن 1389     |     کد : 15036

کشف ماده جديد براي ساخت تراشه هاي رايانه اي

گروهي از دانشمندان اروپايي در بررسي هاي خود دريافتند که ماده اي به نام موليب دنيت خاصيت نيمه رسانايي دارد و مي تواند در ساخت تراشه هاي رايانه هاي آينده مورد استفاده قرار گيرد.

 
جام جم آنلاين: گروهي از دانشمندان اروپايي در بررسي هاي خود دريافتند که ماده اي به نام موليب دنيت خاصيت نيمه رسانايي دارد و مي تواند در ساخت تراشه هاي رايانه هاي آينده مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش مهر، دانشمندان اروپايي به سرپرستي «آندارس کيس» از لابراتوار الکترونيک و ساختارهاي نانويي پلي تکنيک فدرال اکوله در لوزان سوئيس و با بودجه کميسيون اروپا دريافتند که تراشه هاي الکترونيکي آينده مي توانند از سيليکون و يا گرافن ساخته نشوند بلکه ماده اي به نام «موليب دنيت» در توليد اين تراشه ها به کار رود.

نتايج تحقيقات اين پژوهشگران که در مجله علمي «نيچر نانو تکنولوژي» منتشر شده است نشان مي دهد که «موليب دنيت» يک نيمه رساناي بسيار موثر است که مي تواند براي ساخت ترانزيستورهاي کوچکتر، موثرتر و کم مصرف تر استفاده شود.

«موليب دنيت» يک ماده معدني در دسترس در طبيعت است و درحال حاضر به عنوان ماده اوليه در ساخت آلياژهاي فولادي استفاده مي شود، اما تاکنون پناسيل اين ماده به عنوان يک نيمه رسانا کشف نشده بود.

اين دانشمندان کشف کردند که «موليب دنيت» به خاطر يک شکاف 1.8 الکترون ولتي يک ماده نيمه رساناي عالي است.

ساختار دو بعدي «موليب دنيت» ، اين ماده را از نظر الکتريکي بسيار موثرتر از سيليکون مي کند و بنابراين مصرف انرژي ترانزيستورهاي «موليب دنيتي» در حالت آماده به کار 100 هزار برابر کمتر از ترانزيستورهاي سنتي است.

اين دانشمندان در اين خصوص اظهار داشتند:اين يک ماده دو بعدي بسيار نازک است که به راحتي در نانوتکنولوژي مورد استفاده قرار مي گيرد. موليب دنيت پتانسيل بالايي در ساخت ترانزيستورهاي بسيار کوچک، LED و پيلهاي خورشيدي دارد. در يک ورقه از موليب دنيت با قطر 0.65 نانومتر الکترونها مي توانند به همان راحتي حرکت کنند که در يک ورق سيليکون با قطر 2 نانومتر در جريانند. اين درحالي است که امروز ساخت يک ورقه سيليکون نازک مثل يک ورق تک لايه اي موليب دنيت امکانپذير نيست.

به گفته اين محققان، خواص و مزاياي موليب دنيت برابر با خواص و مزاياي گرافن است. با اين تفاوت که گرافن در طبيعت موجود نيست و فرايند توليد آن بسيار پرهزينه است.

«تئوري باند» در فيزيک روشي براي نشان دادن انرژي الکترون ها در يک ماده است. در نيمه رساناها در ميان اين باندها فضاهاي آزادي براي حرکت الکترونها وجود دارد که به اين فضاها «شکاف باند» گفته مي شود.

اگر شکاف چندان کوچک و يا وسيع نباشد بعضي از الکترون ها مي توانند از روي آنها پرش کنند به اين ترتيب سطح کنترل رفتار الکتريکي ماده به حداکثر مي رسد و بنابراين مي توان آنها را به راحتي روشن و خاموش کرد.

وجود اين شکاف در «موليب دنيت» موجب شده است که اين ماده نسبت به گرافن يک مزيت پيدا کند. به طوريکه به اعتقاد اين دانشمندان، اين ماده در آينده جايگزين سيليکون خواهد شد. در حقيقت شبه فلز گرافن شکاف ندارد و توليد اين شكاف ها بر روي اين ماده به صورت مصنوعي بسيار دشوار و پرهزينه است.


نوشته شده در   يکشنبه 17 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode