ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 بهمن 1389     |     کد : 14474

طلوع دو خورشيد در سال 2012

خبر احتمال انفجار دومين ستاره عظيم جهان ، آلفا-جبار و مشاهده دو خورشيد در آسمان زمين شايعات متعددي را درباره پايان يافتن عمر جهان هستي در سال 2012 در دنياي مجازي اينترنت به وجود آورده است در حالي که بسياري از اخترشناسان با اين خبر مخالف بوده و آن را رد مي کنند.

جام جم آنلاين: خبر احتمال انفجار دومين ستاره عظيم جهان ، آلفا-جبار و مشاهده دو خورشيد در آسمان زمين شايعات متعددي را درباره پايان يافتن عمر جهان هستي در سال 2012 در دنياي مجازي اينترنت به وجود آورده است در حالي که بسياري از اخترشناسان با اين خبر مخالف بوده و آن را رد مي کنند.
به گزارش مهر، بر اساس گزارش هايي که به تازگي منتشر شده، ستاره «آلفا - جبار» در سحابي اوريون به زودي شايد تا سال 2012 طي انفجاري مهيب از هم متلاشي خواهد شد به شکلي که ترکش هاي اين انفجار مهيب مي تواند زمين را تحت تاثير خود قرار دهد.

اما آيا واقعا چنين انفجاري در سال 2012 رخ خواهد داد؟ اخترشناسان اينطور فکر نمي کنند. در حالي که دومين ستاره عظيم جهان به سرعت در حال از دست دادن جرم بوده و در حال حاضر به يک ستاره عظيم سرخ رنگ تبديل شده است، يعني به زودي منفجر شده و به يک ابرنواختر تبديل خواهد شد، دليلي وجود ندارد که زمان انفجار اين ستاره را تا اين حد زود تصور کرد.

«فيليپ آر گود» استاد موسسه تکنولوژي نيوجرسي اين داستان را داستاني کاملا هاليوودي مي نامد زيرا به اعتقاد وي در واقعيت فرايند تدريجي انفجار ستاره اي اجتناب ناپذير است اما هيچکس نمي داند چنين انفجاري چه زماني رخ خواهد داد و اعلام سال 2012 براي رخ دادن چنين پديده اي تنها يک حدس ساده است.

وي مي گويد:«آلفا-جبار يک اَبَرستاره سرخ رنگ است و روزي در نهايت به ابرنواختر تبديل خواهد شد، اما کِي؟ چه کسي مي داند؟»

از سويي ديگر «فيل پليت» اخترشناس معتقد است آلفا-جبار در نهايت روزي منفجر خواهد شد اما به اندازه اي از زمين دور است که نمي تواند به آن آسيبي وارد آورد. وي مي گويد: يک ابرنواختر نبايد دورتر از 25 سال نوري باشد تا بتواند به واسطه نور و يا ديگر پديده ها به زمين آسيب وارد کند، در حالي که فاصله آلفا-جبار 25 برابر اين فاصله است.

داستان جنجالي انفجار اين ستاره در سال 2012 براي اولين بار در روزنامه اي استراليايي منتشر شد. در اين خبر پيش بيني شده بود که انفجار ستاره اي مهيبي رخ خواهد داد که درخشش آن ده ها ميليون بار شديدتر از خورشيد خواهد بود و اعلام کرده بود اين رويداد به زودي رخ خواهد داد. در واقع مبناي اين داستان درست است، آلفا-جبار طي انفجاري که امکان مشاهده آن از روي زمين نيز وجود دارد، منفجر خواهد شد اما درخشش آن به اندازه اي نخواهد بود که بتوان آن را به خورشيد دوم تشبيه کرد.

به گفته محققان ، اين ستاره کهنسال از مرکز در حال تخليه سوختي است. اين سوخت آلفا-جبار را درخشان و پر حرارت نشان مي دهد اما زماني که سوخت به پايان برسد، ستاره به سرعت در خود متلاشي خواهد شد.

با اين همه انفجار قريب الوقوع ستاره آلفا-جبار در حال مشتعل تر کردن شايعات اينترنتي است که درباره نظريه هاي مرتبط با روز آخر جهان به وجود آمده است که بر اساس تقويم قوم مايان اين رويداد در يکي از روزهاي سال 2012 رخ خواهد داد. اما «پليت» همچنان بر نظر خود پافشاري مي کند: گفتن اينکه يک ستاره کي منفجر خواهد شد، در حالي که از آن فاصله بسياري داريم، بسيار دشوار است. شايد آلفا-جبار امشب منفجر شود، شايد صد هزار سال و يا شايد چندين قرن ديگر. هيچکس از اين تاريخ اطميناني ندارد.

طي روزهاي گذشته در نشريات متعدد علمي خبر ديده شدن دو خورشيد در آسمان زمين در پي منفجر شدن يکي از عظيم ترين ستاره هاي جهان هستي نگراني بسياري را برانگيخته است.

گروهي از محققان که انفجار اين ستاره را پيش بيني کرده اند مي گويند اين پديده کيهاني بزرگترين آتشبازي از زماني خواهد بود که زمين متولد شده است و آسمان شب را به مدت يک يا دو هفته به اندازه روز روشن خواهد کرد. ستاره آلفا-جبار که در سحابي اوريون قرار دارد 640 سال نوري از زمين فاصله دارد.

«برد کارتر» يکي از اخترشناسان دانشگاه کوئينزلند جنوبي که اين انفجار را پيش بيني کرده است ، مي گويد: اين انفجار مي تواند در يکي از روزهاي سال جاري رخ دهد و يا تا ميليونها سال ديگر نيز خبري از چنين انفجاري نباشد.


نوشته شده در   دوشنبه 4 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode