ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 بهمن 1389     |     کد : 14369

كنسرت «وداع» عرض ادبي به پيشگاه امام حسين (ع) است

حسام‌الدين سراج گفت: اجراي آلبوم وداع همزمان با اربعين حسيني را كنسرت تلقي نمي‌كنم بلكه عرض ادبي به پيشگاه امام حسين (ع) است.

 حسام‌الدين سراج گفت: اجراي آلبوم وداع همزمان با اربعين حسيني را كنسرت تلقي نمي‌كنم بلكه عرض ادبي به پيشگاه امام حسين (ع) است.

به گزارش خبرنگار فارس، حسام‌الدين سراج خواننده موسيقي سنتي اين روزها خود را براي برگزاري كنسرت همزمان با اربعين حسيني آماده مي‌كند، در حاشيه تمرينات گروهش گفت: ما در اين اجرا قطعات آلبوم وداع را كه بر اساس شعرهاي عمان ساماني اجرا خواهيم كرد و نوازندگاني چون شهرام ميرجلالي: عود. داود ورزيده: ني. مسعود حبيبي و گروه كوبه‌اي همراه شامل سازهايي چون سنج و دمام و دف كه دف در اين اجرا همانند يك ساز كوبه‌اي و با چوب نواخته مي‌شوند.
وي افزود: اگر در كنار گروه‌مان يك گروه سازهاي زهي افزوده مي‌شد، كار بسيار زيباتر مي‌بود ولي به دليل محدويت زماني نتوانستيم اين كار را انجام دهيم.
اين خواننده ادامه داد: بنده اين اجرا را كنسرت تلقي نمي‌كنم بلكه عرض ادبي به پيشگاه امام حسين (ع) است و از آنجايي كه همزمان با اربعين حسيني اجرا مي‌شود، قطعات آلبوم وداع را كه چند سال پيش همزمان با محرم منتشر شده بود را اجرا خواهيم كرد.
وي درخصوص برگزاري كنسرت در ايران گفت: من دوست دارم در ايران كنسرتي داشته باشم اما متاسفانه برگزاري كنسرت موسيقي ايراني در ايران بسيار سخت است. چرا كه براي يك اجرا مجوزها در لحظات آخر صادر مي‌شود و ما مجبوريم همه كارهاي مربوط به كنسرت را ظرف دو روز انجام دهيم كه اين خود كار گروه را با مشكل مواجه مي‌كند.
سراج با اشاره به اشعار عمان ساماني گفت: اشعار اين شاعر لطافت تؤام با حماسه را در خود دارد و به عقيده من كمتر شاعري اينگونه شعر مي‌سرايد. مضامين ديوان او هم جنبه عرفاني، حماسي و هم مرثيه و در برخي فرازها عاشقانه نيز هست و خواننده مي‌تواند به عنوان يك شعر آزاد با آن برخورد كند.
وي با اشاره به نبود فقر ملودي در زمينه موسيقي مذهبي گفت: متاسفانه ما در كشورمان فقر شناخت ملودي داريم و گاهي مداحان از آهنگ‌هاي استفاده مي‌كنند و با شعر و ملودي آن را تزريق مي‌كنند كه اين فضا را به ابتذال مي‌كشاند در صورتي كه مداحان قديم ما هم دستگاه‌هاي موسيقي و هم شعر را خوب مي‌شناختند و به اين واسطه ملودي‌هاي خاصي را مي خواندند كه بسيار نافذ بود.
وي افزود: آنچيزي كه هم اكنون در كشور ما به صورت موسيقي رسمي قابل قبول است موسيقي مناسبتي است و راديو و تلويزيون و نهادهايي كه در اين زمينه كار مي‌كنند، اين بخش را بيشتر ترويج مي‌دهند اما گاهي در اين مناسبتي‌ها هم كارهاي ضعيف هم ديده مي‌شود اما من به شخصه علاقه خاصي به كار در زمينه موسيقي مذهبي دارم و افتخار مي‌كنم كه در اين بخش كارهايي را انجام مي‌دهم.
وي در خصوص برگزاري كنسرت با حمايت حوزه هنري گفت: هم اكنون اين نهاد براي برگزاري اين برنامه پيشقدم شده اما مشخص نيست باز هم بتوانيم با حمايت حوزه هنري كنستري را برگزار كنيم كه لغو نشود ولي در آينده اگر پيشنهادي از سوي حوزه هنري مطرح شود، حتما كنسرتي را برگزار خواهيم كرد.
سراج ادامه داد: من هم اكنون انتشار دو آلبوم را در دست دارم به طوري كه يكي از آنها توسط حوزه هنري منتشر مي‌شود يك آلبوم ديگر نيز در مرحله انتشار قرا دارد و بر اساس اشعاري از هوشنگ ابتهاج و نوازندگي اردشير كامكار، شهرام ميرجلالي و گروهي از جوانان چيره دست موسيقي ايراني ضبط شده است و آهنگسازي آن را مديا فرج‌نژاد بر عهده دارد.
سراج با بيان اينكه من در جشنواره موسيقي فجر اجرايي نخواهم داشت، اظهار داشت: جشنواره موسيقي فجر در يك قالب خاصي عنوان مي‌شود كه باز همان بحث مناسبت است. ولي كنسرت آزاد كنسرتي است كه مردم حق دارند در آن شركت كنند يا نكنند.
وي افزود: ما يك بار تجربه برگزاري كنسرت در جشنواره را داشتيم ولي متاسفانه به دليل كوتاهي مسئولان برگزاري سالن اجراي ما و نيز چند گروه ديگر خالي رفت و اين خود نحوه نادرست برگزاري اين جشنواره را مي‌رساند.
در ادامه رضا مهدوي رئيس مركز موسيقي حوزه هنري با اشاره به برنامه عصر سوره كه همزمان با اربعين در حوزه هنري برگزار مي‌شود، گفت: در اين برنامه كه همه مراكز حوزه دخيل هستند، يك سري حركت‌هاي فرهنگي خودجوش شكل مي‌گيرد به طوري كه ما در اين ايام در كنار كنسرت سراج،‌نمايش، تئاتر و خوشنويسي را خواهيم داشت كه بهترين فضا براي ديدن اجراهاي صحنه‌اي است.
وي افزود: عصر سوره يك مناسبت فرهنگي است كه مي‌تواند خوراك‌هاي خوبي در زمينه هنر به مردم ارائه دهد.
سراج در پايان با بيان اينكه ورود براي عموم در اين كنسرت آزاد است، اظهار داشت: من موسيقي خودم را مناسبتي نمي‌دانم بلكه معنوي مي‌دانم و برايم بسيار مقدس است و به آن افتخار مي‌كنم.
كنسرت حسام‌الدين سراج با عنوان وداع يكم تا چهارم بهمن مناسبت اربعين حسيني در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي‌شود.



نوشته شده در   جمعه 1 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode