ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 19 تير 1403
سه شنبه 19 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 دي 1389     |     کد : 13896

آفریده ای که می تواند خالق نیکی و بدی باشد

موبدسروش پور عنوان کرد: اگر انسان به آن آگاهی دست یابد که زیربنای تمام نیکی ها راستی است، آنگاه او با تکیه بر عقل و خرد خود راستی پیشه خواهد کرد.

 
موبدسروش پور عنوان کرد: اگر انسان به آن آگاهی دست یابد که زیربنای تمام نیکی ها راستی است، آنگاه او با تکیه بر عقل و خرد خود راستی پیشه خواهد کرد.

موبد 'پدرام سروش پور' نماینده انجمن موبدان تهران در سومین نشست دینی مرکز گفت و گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کنفرانس اسقف های سوئیس با عنوان 'کرامت انسان از دیدگاه ادیان توحیدی' به نکات زیر اشاره کرده است:

*نگاه بزرگان فرهنگی ایران نظیر کوروش هخامنشی به ادیان گوناگون، ایدئولوژیهای مختلف و 1400 سال همزیستی مسالمت آمیز در کنار هم‌میهنان مسلمان، مسیحی و یهودی دلیل محکمی بر باور داشتن ما زرتشتیان به اندیشه تفاهم ادیان است.

*کرامت انسانی از دیدگاه ادیان الهی را باید نخست در معنی خدای یکتا جستجو کرد و سپس در نگاه او به انسان. خداوند که تماما نیکی است ، وجودی از خود به نام انسان آفریده که از مهمترین مشخصه خویش یعنی عقل بهره‌اش داده است، بهره ای که به واسطه آن قدرت اختیار می‌یابد.

*این انسان است که می‌تواند با تکیه بر عقل خود نیکی بیافریند یا بدی. خدا به واسطه عرضه کردن این موهبت یعنی آزادی و اختیار انسان که موهبتی خداگونه است او را آنچنان آفریده که می‌توان هم خالق نیکیها باشد و هم بدیها .

*اگر انسان به آن آگاهی دست یابد که زیربنای تمام نیکیها راستی است و بازخورد راستی به خود شخص و جهان اطراف عینا نیکی است، آنگاه او با تکیه بر عقل و خرد خود راستی پیشه خواهد کرد.

*این رویه حداقل سودی که دارد این است که جلوی برداشتهای نادرست و اعمال آن را در جامعه گرفته به نوعی استفاده ابزاری از دین را به حداقل می‌رساند از طرفی با بالا رفتن سطح آگاهی جامعه ما شاهد شکل گیری جوامع آگاه دینی خواهیم بود.

*همین گوناگون و گاه متفاوت بودن تفسیرها و برداشتهای دینی از متون مقدس به وسیله موبدان خود دلیل محکم دیگری است بر این مدعا که تنها ضمانت اجرای مفاهیم دینی سعی و کوشش در انتقال آگاهی به دیگران است.


نوشته شده در   دوشنبه 20 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode