جام جم آنلاين: عدم رعايت ضوابط ايمني پرواز سبب افزايش خطر سوانح هوايي شده است. تنها در سال گذشته حدود 2 هزار تصادم هوايي قريبالوقوع از آمريکا گزارش شده است. افزايش پروازها و آموزش ناکافي ماموران مراقبت از جمله دلايل اين ناامنيها هستند.
در سال 2010 ميلادي حدود 2 هزار سانحه هوايي قريبالوقوع در آمريکا ثبت شده است. در اين موارد هواپيماهاي کمتر از 5 هزار متر از يکديگر فاصله داشته و يا اينکه ارتفاع ميان آنان کمتر از 350 متر بوده است. اين دو عدد، شاخص استانداردهاي ايمني در پروازهاي هوايي به شمار ميآيند.
بر اساس گزارش اداره ترافيک هوايي آمريکا (FAA) در اين ميان 44 مورد بسيار خطرناک بودهاند. 15 خطر سانحه هوايي نيز تنها در محدوده واشنگتن، پايتخت آمريکا رخ داده است.
شايد با توجه به 130 ميليون پرواز در سال گذشته در آمريکا گفته شود که 2 هزار سانحه احتمالي آماري ناچيز محسوب ميشود، اما نبايد فراموش کرد که در صورتيکه همه اين خطرات به سانحهاي هوايي منجر ميشدند، آمريکا با چه فاجعهاي هماکنون روبرو بود.
مسئولان اداره ترافيک هوايي آمريکا ضمن تاييد اين آمار از گفتوگو با رسانههاي عمومي خودداري کردند. رندي بابيت، سرپرست اداره ترافيک هوايي آمريکا در چند ماه پيش در نشستي در جمع خلبانان آمريکايي گفت: «ما به کمک دستگاهها و فناوري جديد ميتوانيم از بروز بسياري سوانح جلوگيري کنيم، اما ما قادر نيستيم که از بيدقتي انساني و حواسپرتي خلبانان ممانعت کنيم.»
نمونههايي باورنکردني از سوانح احتمالي
ماموران برج مراقبت در فرودگاه "جان اف کندي" نيويورک تنها با تلاش و خوشاقبالي زيادي موفق شدند که از تصادم دو هواپيما جلوگيري کنند. براي نمونه در ماه ژوئيه 2010 ميلادي خلبان يک شرکت هواپيمايي اکوادور قصد فرود بر باندي در فرودگاه جان اف کندي را داشت، بي آنکه متوجه برخاستن هواپيمايي ديگر در همان لحظه از همين باند شود.
آنچه باعث شگفتي است، ماموران مراقب پرواز ابداَ متوجه اين تصادم قريبالوقوع نبوده و تنها پس از هشدارهاي خلبان ديگري که شاهد اين اشتباه بوده، توانستند از اين تصادم هولناک جلوگيري کنند.
در ژوئيه سال گذشته حادثه خطرناکتري نيز از فرودگاه مينياپوليس در آمريکا گزارش شده است. در فرودگاه مينياپوليس در دو باند موازي يک هواپيماي مسافربري و يک هواپيماي باري همزمان از زمين برخاسته و هر دو در مانوري براي اوجگيري به سمت راست چرخش ميکنند. در اين مانور تنها 17 متر فاصله ميان دو هواپيما وجود داشته و مسافران از صداي بلند غرش موتور هواپيماي باري به وحشت ميافتند.
در اين مورد تنها خوشاقبالي مانع از فاجعهاي مرگبار ميشود. تحقيقات بعدي روشن ميکند که ماموران مراقب پرواز در حال تعويض شيفت روزانه خود بوده و هيچ نظارتي در اين زمان بر تردد هوايي در فرودگاه نداشتهاند.
سهلانگاري در رعايت ضوابط ايمني پرواز
بر اساس ارزيابي داخلي اداره ترافيک هوايي آمريکا، که از سوي روزنامه واشنگتن پست انتشار يافته، رندي بابيت از نحوه آموزش و کار ماموران مراقب پرواز به شدت انتقاد کرده است. بنا به نوشته اين روزنامه، وي گفته است که «سهلانگاري در رعايت قواعد و ضوابط ايمني پرواز در مقياسي گسترده رشد يافته است.»
به گفته کارشناسان اين موضوع تنها دليل قصور ماموران مراقب پرواز نيست. حدود 51 درصد از تصادمات احتمالي مربوط به تغيير سالانه ماموران مراقب پرواز است. بازنشستگي گسترده ماموران باتجربه سبب خلاء در ايمني پروازها شده و به علت کمبود امکانات مالي، آموزش ماموران مراقب نيز پس از استخدام آنان صورت ميگيرد. اين واقعيت سبب ميشود که درصد خطاها به نحو چشمگيري افزايش يابد.
آخرين سانحه هوايي قريبالوقوع در سال گذشته از آلاسکا گزارش شده است. در اين مورد خطرناک يک هواپيماي ايرباس تنها چند متر از خطر تصادم با يک هواپيماي بوئينگ 747 با صدها مسافر فاصله داشته است. به گفته اين گزارش تنها يک معجزه از وقوع يک حادثه مرگبار در پايان سال ميلادي گذشته جلوگيري کرد.
دويچه وله