ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 دي 1389     |     کد : 13460

همه تيم‌ها مي‌خواهند متحول شوند

تعطيلات 38 روزه ليگ برتر فوتبال كه به دليل بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا نصيب تيم‌ها شد، با وجود اين‌كه برخي به نوعي آن را تعطيلات نيم فصل تلقي مي‌كنند به ظاهر فرصت خوبي است...

 
جام جم آنلاين: تعطيلات 38 روزه ليگ برتر فوتبال كه به دليل بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا نصيب تيم‌ها شد، با وجود اين‌كه برخي به نوعي آن را تعطيلات نيم فصل تلقي مي‌كنند به ظاهر فرصت خوبي است تا تيم‌ها با بررسي كارنامه عملكرد خود تا اينجاي كار به ترميم ضعف‌ها و تقويت آن بپردازند. اما دور شدن از شرايط مسابقه نيز موضوعي است كه باعث نگراني برخي شده است و نمي‌توان از آن چشم پوشيد.
اين وقفه نسبتا طولاني كه در پرحرارت‌ترين روزهاي ليگ برتر به تيم‌ها تحميل شد شايد براي برخي مفيد واقع شود، ولي اين را نمي‌توان از ياد برد كه روي كيفيت مسابقات تاثير منفي برجاي خواهد گذاشت. نكته‌اي كه مي‌تواند مورد توجه باشد به ادعاي مربيان ليگ برتري برمي‌گردد. آنها كه ادعاي تحولي عظيم در تيم خود دارند و بايد ديد كه در عمل چقدر اين حرف‌ها به واقعيت تبديل خواهد شد. اگر به تجربيات قبلي استناد كنيم كمي دور از ذهن به نظر مي‌رسد كه همه اين ادعاها به واقعيت تبديل شوند ولي نمي‌توان آنها را ناديده گرفت؛ البته صحبت‌هاي مربيان به گونه‌اي است كه گويي اتفاق جديدي در ليگ برتر رخ داده است، ولي تيم‌ها، بازيكنان، كادر فني و امكانات همان‌ها هستند كه بوده‌اند.

در حقيقت شرايط جديدي حاكم نشده است ولي شناخت بيشتر تيم‌ها از اوضاعي كه دارند و نيز ضعف و قوت حريفان، آنها را مجاب مي‌كند تا به فكر طرح و برنامه تازه‌اي باشند. به نظر مي‌رسد اين تعطيلات براي تيم‌هايي كه از شرايط خوبي در جدول رده‌بندي برخوردار نيستند فرصت خوبي است تا به بازسازي بپردازند و ادعاي محمود ياوري سرمربي جديد تيم پاس همدان هم به همين خاطر بوده است. وي از اين تعطيلات به عنوان تعطيلات طلايي ياد مي‌كند و معتقد است كه در بهترين زمان ممكن به مدد تيمش شتافته است؛ چراكه مي‌تواند در اين مدت برنامه‌ريزي خوبي داشته باشد و روي مشكلات فني و جسماني بازيكنان كار كند.

باسابقه‌ترين مربي حال حاضر فوتبال ايران مي‌گويد: قول داده‌ام پاس را در ليگ برتر حفظ كنم و به همين خاطر بايد در برنامه‌هايمان يك نوع بازنگري انجام دهيم. خوشبختانه در همين مدت كوتاهي كه به اين تيم آمده‌ام متوجه شدم كه بازيكنان خوب و قدرتمندي در تيم پاس حضور دارند و مسوولان استاني هم پشت اين تيم هستند. من بايد از اين تعطيلات بيشترين استفاده را ببرم و با كمك بازيكنان وضعيت تيم را تغيير بدهم، چون بعد از تعطيلات فرصت خوبي براي جمع‌آوري امتيازات وجود دارد و همان‌طور كه شاهين را در ليگ برتر نگه داشتم، پاس را هم حفظ مي‌كنم. اين را من به همداني‌ها قول دادم و با برنامه‌ريزي كه كرده‌ايم در اين تعطيلات ضعف‌ها را تا حد ممكن برطرف مي‌كنيم.

حميد عليدوستي ديگر مربي است كه زمان زيادي از حضورش در تيم پيكان نمي‌گذرد و در همين مدت اندك هم تيمش را نسبتا متحول كرده است. او با اشاره به اين تعطيلات يادآور مي‌شود كه به خاطر فشردگي برنامه بازي‌هاي ليگ برتر فرصت زيادي براي اجراي تفكرات خود نداشت و اين تعطيلات فرصت خوبي براي وي خواهد بود تا بتواند شرايط تيم را تغيير دهد و به‌ويژه ميان رحمان رضايي و الونگ دو مدافع مياني تازه وارد خود با بقيه بازيكنان هماهنگي ايجاد كند.

تايم اوت!

شايد اين تعطيلي از قبل پيش‌بيني شده براي برخي از تيم‌ها بي‌شباهت به يك تايم اوت فني در واليبال نباشد تا گروهي از تيم‌ها كه اوضاع نابساماني در هفته‌هاي گذشته داشتند با اين فرصتي كه نصيب‌شان شده است بهترين استفاده را داشته باشند. پرسپوليس يكي از اين تيم‌هاست. تيمي كه با علي دايي روزهاي تلخ بسياري را تجربه كرد و حالا كه اين مربي بازگشته، ادعاي تحولي عظيم پس از تعطيلات را مطرح كرده است. حضور در تورنمنت تركيه و دبي و بازي با تيم‌هاي مطرح اروپايي براي پرسپوليس يك غنيمت به حساب مي‌آيد و دست‌كم اين تيم را در شرايط مسابقه قرار مي‌دهد. بايد ديد دايي از اين موقعيت استثنايي كه براي وي و پرسپوليس مهيا شده چگونه بهره خواهد برد. نكته جالب اين‌كه استقلال هم اين اواخر به روزهاي افت خود نزديك شده بود و با باخت‌هايي كه متحمل شد تا رده پنجم جدول رده بندي نيز سقوط كرد. اين تعطيلات شايد از جهاتي براي مظلومي بسيار حياتي باشد، چرا كه وقفه ايجاد شده دست‌كم اين تيم را مي‌تواند از نوار ناكامي‌ها دور نگه دارد و باعث شود بازيكنان مصدوم به شرايط بازي برگردند.

نكته: شايد اين تعطيلي از قبل پيش‌بيني شده براي برخي، بي‌شباهت به يك تايم اوت فني در واليبال نباشد تا گروهي از تيم‌ها كه اوضاع نابساماني در هفته‌هاي گذشته داشتند بهترين استفاده را كنند
وقتي در اين باره از سرمربي استقلال پرسيديم، گفت: امسال از اين نظر واقعا بدشانس بوديم. فكر كنم در كمتر هفته‌اي ما همه بازيكنان را در اختيار داشتيم. قصد توجيه ندارم ولي در اكثر هفته‌ها دستم خالي بود. حتي در آخرين بازي تيم مقابل ذوب‌آهن مجبور شديم از فرهاد مجيدي استفاده كنيم كه آماده نبود. اميدوارم اين تعطيلات به نفع ما تمام شود و بازيكنان مصدوم به نيم فصل دوم برسند. هر چند كه خودم اصلا با تعطيل كردن ليگ موافق نيستم ولي شرايط ما به گونه‌اي بود كه از آن رضايت داريم. ناصر حجازي رئيس كميته فني باشگاه استقلال هم در اين زمينه عنوان مي‌كند كه استقلال بايد از تعطيلات به درستي استفاده كند و اگر اين مهم صورت بگيرد استقلال مي‌تواند به شرايط بهتري در بازگشايي دوباره ليگ برتر دست يابد.

براي حميد درخشان كه نوسانات زيادي با تيم شهرداري تبريز در پايين جدول رده‌بندي داشته و در آخرين مسابقه پيش از تعطيلات نيز دربي تبريز را با يك پنالتي جنجالي و ديرهنگام به تراكتورسازان واگذار كرد هم اين تعطيلات حكم اكسير را دارد. اين مربي كه از كارنامه خود در تيم شهرداري رضايت دارد ادعاي ايجاد تحول عظيم را در تعطيلات اخير داده است. چنين ادعايي را محمد خاكپور نيز براي تيم قعرنشين استيل‌آذين مطرح كرده است. وي آنقدر به اين تعطيلي و برنامه‌هاي آماده‌سازي‌اش اطمينان خاطر دارد كه با جديت تمام مي‌گويد كه تحولي صددرصدي در تيمش ايجاد مي‌كند و به نتايج خوبي دست پيدا خواهد كرد. شايد وي هم مثل مظلومي به بازگشت مصدومانش دل بسته است تا از اين مهلكه تيم خود را نجات بدهد. براي نفت تهران، سايپا و حتي شاهين بوشهر كه نياز به هماهنگي عماد رضا با ساير نفرات تيمش دارد هم اين تايم اوت مي‌تواند مفيد واقع شود و اين البته منوط به عملكرد خوب مربيان و برنامه‌ريزي‌شان است، ولي اگر اوضاع مثل تعطيلات قبل باشد آب از آب تكان نخواهد خورد.

نگراني‌هاي صدرنشينان

در مقابل اين تيم‌ها بايد به دل نگراني‌هاي بالانشينان جدول رده‌بندي اشاره كرد كه معتقدند اين وقفه آنها را از شرايط خوبي كه دارند دور خواهد كرد. ذوب‌آهن و سپاهان دو تيم اصفهاني بالاي جدول ممكن است از اين تعطيلي آسيب ببينند، اما امير قلعه‌نويي سرمربي زردپوشان مي‌گويد كه با برنامه‌ريزي صورت داده و ديدارهاي تداركاتي مد نظرش تلاش مي‌كند تيم را آماده نگه دارد. دغدغه بزرگ وي و ابراهيم‌زاده بدنسازي بازيكنان است. چيزي كه براي چندمين بار است در ليگ جاري صورت مي‌گيرد. مس كرمان و تراكتورسازي تبريز هم شايد در اين بين به طور ناخواسته قرباني شوند زيرا در بهترين شرايط ممكن قرار دارند. هر دو تيم يادشده با اردوهاي خارجي كه مد نظر دارند اميدوارند شرايط خوب خود قبل از تعطيلات را حفظ كنند.

نكته جالب ديگر در خصوص تيم‌هاي ليگ برتري اين است كه اكثر تيم‌هاي اين رده تشكيل اردو در امارات يا تركيه را مدنظر قرار داده‌اند تا با ايجاد فضاي تازه براي بازيكنانشان بتوانند برنامه‌هاي آماده‌سازي را به خوبي پيش ببرند. بايد ديد اين ادعاها تا چه اندازه به مرحله عمل مي‌رسد و كدام تيم‌ها مي‌توانند براساس ادعاي مربيانشان متحول شوند. شايد تيم‌هايي كه در ميانه جدول به سر مي‌برند و از امنيت كافي برخوردارهستند در اين روزها هم از آرامش كافي برخوردارند و اوضاع برايشان چندان تفاوت نكند ولي براي تيم‌هايي كه در بالاي جدول به دنبال كسب سهميه هستند يا آنها كه در پايين جدول به فرار از منطقه قرمز مي‌انديشند، روزهاي مهمي در پيش است.

علي رضايي ‌‌‌/‌‌‌ جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 11 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode