ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1389     |     کد : 12812

آسمان ايران شهاب باران مي شود

دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران از بارش شهابي جوزايي در روزهاي 23 و 24 آذر ماه خبر داد و گفت: اوج بارش شهابي جوزايي در روز 23 آذر ماه است به گونه اي که مي توان 120 شهاب را در ساعت مشاهده کرد.

جام جم آنلاين: دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران از بارش شهابي جوزايي در روزهاي 23 و 24 آذر ماه خبر داد و گفت: اوج بارش شهابي جوزايي در روز 23 آذر ماه است به گونه اي که مي توان 120 شهاب را در ساعت مشاهده کرد.
اسدالله قمري نژاد در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه در بارش شهابي در هنگام عبور سياره زمين از ميان توده اي از ذرات در مسير حرکت انتقالي خود به دور خورشيد رخ مي دهد ، گفت: زمين در حرکت انتقالي خود به دور خورشيد ، در چند نقطه، مدار دنباله دارها را قطع مي کند که با ورود ذرات باقي مانده از دنباله دارها بر اثر اصطکاک مي سوزند که از ديد رصدگر زميني به صورت بارش شهابي قابل مشاهده است.

وي با اشاره به بارش شهابي جوزايي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه 23 و 24 آذر ماه با تاکيد بر اينکه اين بارش منشاء «دنباله دار» ندارد ، اظهار داشت: کانون بارش شهابي جوزايي يک سيارک با نام «فايتون 3200» است که در سال 1998 کشف شد. بارش شهابي جوزاني در صورت فلکي جوزا از باقي مانده اين سيارک ايجاد مي شود.

دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران به جزئيات اين بارش اشاره کرد و گفت: زماني که اين سيارک در مدار خود به نزديکترين فاصله خود به خورشيد مي رسد ذراتي را به بيرون پرتاب مي کند و وقتي زمين، مدار سيارک را قطع مي کند، اين ذرات وارد جو زمين مي شوند که پس از سوختن به صورت بارش شهابي قابل مشاهده هستند.

وي، رنگ شهاب هاي اين سيارک را عموما سفيد ذکر کرد و يادآور شد: برخي از شهاب هاي جوزايي داراي درخشندگي زيادي هستند که اين امر رصدگران زيادي را تشويق مي کند که در شب هاي سرد آذر ماه به رصد اين اجرام آسماني بپردازند.

قمري نژاد با بيان اينکه سرعت اين ذرات بارش 35 کيلومتر بر ثانيه است که نسبت به ساير بارش ها از سرعت کمتري برخوردار است، خاطرنشان کرد: کانون بارش شهابي جوزايي در صورت فلکي جوزا در دو درجه ستاره «کالستور» که يکي از ستاره هاي اين صورت فلکي است قرار دارد.

وضعيت ايران براي رصد پديده زيباي بارش شهابي جوزايي

دبير اجرايي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران با تاکيد بر اينکه اين پديده نجومي از ايران قابل مشاهده است اضافه کرد: معمولا از کانون بارش نمي توان شهاب ها را رصد کرد بلکه در 40 تا 50 درجه از کانون مي توان بيشرين تعداد شهابها را رصد کرد.

وي تعداد شهاب ها در ساعت (ZHR) را 100 تا 120 شهاب در ساعت ذکر کرد و گفت: زمان اوج اين بارش در ظهر روز سه شنبه 23 آذر ماه برابر 14 دسامبر است که قابل رويت نيست.

قمري نژاد در عين حال بهترين زمان رصد بارش شهاب جوزايي را هنگام غروب «ماه» دانست و افزود: غروب ماه فرصت مناسبي براي رصد شهاب هاي کم نورتر و قدر بالاتر است.

وي با بيان اينکه رصدگران براي رصد و ثبت اين پديده نجوبي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه را انتخاب کنند ، خاطر نشان کرد: اميدواريم شرايط آب و هوايي به گونه اي باشد تا منجمان امکان رصد اين پديده زيباي نجومي را داشته باشند.

صورت فلکي جوزا يا دو پيکر از صورت فلکي منطقه البروج است که خورشيد در تير ماه در آن قرار دارد بنابراين بهترين زمان براي ديدن اين صورت فلکي، فصل زمستان است.

جوزا داراي ?? ستاره پر نورتر از قدر ? است. آلفا (کاستور) و بتا (پلوکس) ستاره هاي پر نور اين صورت فلکي و نمايانگر سرهاي دو پيکر هستند.


نوشته شده در   سه شنبه 23 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode