ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 آذر 1389     |     کد : 12717

تاريخ طبري آغازگر تحريف‌ قيام عاشوراست

معاون پژوهش دانشكده علوم اجتماعي امام حسين(ع) گفت: نويسنده تاريخ طبري عنايتي به ائمه اطهار عليهم‌السلام نداشته و تلاش كرده از عظمت حماسه حضرت اباعبدالله عليه‌السلام بكاهد.

رجبي‌دواني: تاريخ طبري آغازگر تحريف‌ قيام عاشوراست 
معاون پژوهش دانشكده علوم اجتماعي امام حسين(ع) گفت: نويسنده تاريخ طبري عنايتي به ائمه اطهار عليهم‌السلام نداشته و تلاش كرده از عظمت حماسه حضرت اباعبدالله عليه‌السلام بكاهد.

معاون پژوهش دانشكده علوم اجتماعي امام حسين (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص تحريفات وارد شده به واقعه عاشورا، اظهار داشت: تحريفات در ارتباط با قيام هميشه جاويد حضرت امام حسين عليه‌السلام توسط دشمنان آن حضرت و دوستان نادان در طول تاريخ صورت گرفته است.

*حكومت بني اميه سرآغاز تحريفات عاشورا است

وي گفت: دستگاه‌ جبار اموي تحريفات عاشورا را از زمان قيام حضرت، با استفاده از ابزارها و رسانه‌هاي آن زمان توسط خطبا، حاكمان وقت، ائمه جمعه و جماعت مطرح مي‌شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين عليه‌السلام تصريح كرد: دستگاه اموي سعي داشت قيام امام حسين عليه السلام را به ايستادن در برابر خليفه واجب‌الاطاعه و مشروع تنزل دهد تا حركت آن حضرت را خروج، طغيان و بغي كه در اصطلاح فقهي حكم آن سركوبي و مرگ است، تلقي كنند؛ اينكه در برخي اقوال، كاروان اسراي اهل بيت عليهم السلام را خارجي خطاب مي‌كردند به معناي بيگانه نبود بلكه مقصودشان اين بود كه آنها ـ‌ خاندان اهل‌بيت ـ در برابر حكومت حق و مشروع خروج كرده‌اند.

*مرفهان كوفه به خواست ابن زياد مردم را از اطراف مسلم متفرق كردند

وي در ادامه افزود: اين تحريف به گونه‌اي بود كه وقتي مسلم‌بن عقيل در كوفه قيام كرد، اشراف كوفه به خواست عبيدا‌لله بن زياد براي متفرق كردن مردم از اطراف مسلم، جلو آمدند؛ چرا كه مسلم از حكومت و خليفه اطاعت نكرد و چنين كاري از دست دادن موقعيت و هلاكت جان،‌ اموال و نواميس‌شان را به دنبال دارد لذا ايستادن همراه با مسلم در كنار امام حسين عليه‌السلام را مساوي با هلاكت براي آنها قلمداد كردند.

رجبي دواني يادآور شد: عبيدالله بن زياد بعد از دستگيري جناب مسلم عليه‌السلام در مقابل جمع اشراف و بزرگان كوفه به ايشان گفت «تو آمدي و ميان مسلمانان تفرقه‌ افكندي، جمع آنها را به هم زده و مردم را به جان هم انداختي»؛ يعني در واقع اين حركت را بر هم زدن وحدت مسلماناني مي‌دانست كه بر خليفه‌اي اجماع و بيعت كرده‌اند كه اين تحريف توسط دوستداران بني اميه و دشمنان اهل بيت سلام‌الله عليه به نوعي در طول تاريخ ادامه يافته است.

وي ابراز داشت: از آنجا كه فساد و تباهي يزيد بسيار زياد بود و نمي‌شد آن را ناديده گرفت، بعد از سرنگوني بني‌اميه و روي كار آمدن بني‌عباس برخي از هواخواهان بني‌اميه در حقيقت اهداف و آرمان‌هاي امام تشكيك كرده؛ آنها معتقد بودند اگرچه يزيد فردي فاسق بود و موقعيت خرابي داشت اما ايستادن امام حسين عليه‌السلام در برابر او، انداختن خود به «تهلكه» بود.

*برخي از علماي اهل سنت به دنبال حذف عظمت حماسه حسين بن علي (ع) بودند

معاون پژوهش دانشكده علوم اجتماعي امام حسين عليه‌السلام با بيان آيه‌اي از قرآن كريم كه مي‌فرمايد «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» خودتان را به دست خود به هلاكت نيندازيد، خاطرنشان كرد: طبق اعتقاد بسياري از فرق اهل تسنن اگر خليفه و پيشواي مسلمانان به اعمال خلاف شرعي دست زند در صورتي كه مفسده‌اي را در پي نداشته باشد بايد در مقابل او ايستاد؛ اما اگر ايستادن در برابر اعمال خلاف شرع خليفه و حاكم، مفسده‌اي داشت به اين معنا كه دردسر و مشكلات بعدي را به وجود آورد و به وحدت جامعه صدمه زند، مجاز به انجام اين كار نيست.

وي اظهار داشت: برخي از فرق اهل سنت بر اين مبنا، قيام امام حسين عليه‌السلام را اينگونه تحليل مي‌كنند كه درست است امام (ع) متوجه اعمال خلاف شرع يزيد شده بود؛ اما به خاطر اينكه اين امر مفسده‌اي به دنبال داشت ايشان نبايد در مقابل حكومت يزيد ايستادگي كند؛ چرا كه ايستادن ايشان به نوعي به وحدت جامعه اسلامي لطمه زده و استدلال آن دسته از كساني كه آرمان‌هاي امام حسين عليه‌السلام را تحريف مي‌كنند اين است كه ايستادگي حسين بن علي عليه‌السلام در برابر يزيد نتيجه‌اي جز كشته شدن را در بر نداشت.

رجبي دواني با اشاره به بعضي از مخالفان اهل بيت عليهم‌السلام افزود: كساني كه عنايتي به ائمه اطهار عليهم‌السلام ندارند، تلاش كردند از عظمت و بزرگي حماسه حضرت اباعبدالله عليه‌السلام و قيام ايشان بكاهند؛ به عنوان مثال در تاريخ طبري آمده است «چون حضرت عباس عليه‌السلام متاهل و داراي فرزنداني بود ابتدا برادران مجرد خود را به ميدان فرستاد تا بعد از كشته شدنشان ارث آنها به حضرت عباس برسد و بعد از ايشان همه اموال و دارايي برادران به فرزندان حضرت عباس برسد»؛ يعني آن عظمت، ايثار و از خودگذشتگي حضرت عباس را طوري كوچك جلوه مي‌دهند كه ايشان در اوضاع بحراني جنگ به دنبال تصاحب اموال برادرانش براي فرزندان خويش است.

وي در ادامه به بيان نمونه‌ ديگري از تحريف واقعه عاشورا پرداخت و گفت: در تاريخ طبري و برخي از منابع ديگر آمده «وقتي امام حسين عليه‌السلام در كربلا متوقف شد، مي‌گويند حضرت پيشنهاد كرد كه به او اجازه دهند يا به مدينه برگردد يا به طرف يكي از مرزها برود» كه منظورشان اين است كه امام (ع) نمي‌خواهد خطري براي حكومت داشته باشد، «يا اينكه امام (ع) مي‌خواست به شام رفته و دست در دست يزيد بگذارد» كه اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا شخصي كه با عظمت مي‌فرمايد «هيهات من‌ الذله» خواستار پذيرش چنين ذلتي است؟

رجبي‌دواني اظهار داشت: اين امر نشان از تحريفاتي دارد كه براي كم كردن ارزش قيام امام حسين عليه‌السلام، حماسه بي‌نظير و پرشكوه ايشان توسط مخالفان اهل بيت عليه‌السلام ايجاد شده است.

*قيام عاشورا احياي دين از طريق امر به معروف و نهي از منكر بود

معاون پژوهش دانشكده علوم اجتماعي امام حسين (ع) اضافه‌كرد: تحريف توسط دوستان نادان به دو شكل صورت گرفته است؛ برخي از دوستان نادان فكر مي‌كردند كه اباعبدالله (ع) قيام كرد تا با شهادت دردناك خود براي شيعه حزن و اندوهي به بار آورد تا با گريستن بر مظلوميت شهادت آن حضرت باعث بخشش گناهان آنها شود و به استناد اين كلام كه حضرت مي‌فرمايند «انا قتيل‌العبرات»، «من كشته اشك‌ها هستم» تصور مي‌كنند كه اصلا حضرت براي اشك ريختن شيعيان به شهادت رسيده است.

وي در خصوص فلسفه و هدف اصلي حضرت امام حسين عليه‌السلام از قيام عاشورا تصريح كرد: حسين بن‌ علي سلام‌الله عليه براي احياي دين از طريق امر به معروف، نهي از منكر، از ميان بردن پليدي‌ها و انحطاط جوامع اسلامي در هر زمان و مكان قيام كردند؛ لذا هدف و فلسفه قيام امام حسين عليه‌السلام با ناداني به فراموشي سپرده شد كه تنها جنبه احساسي قيام امام حسين (ع) مبداء كار آنها قرار گرفته شد.

*جاودانگي قيام امام حسين (ع) فلسفه گريستن بر ايشان است

رجبي دواني تاكيد كرد: امام حسين عليه‌السلام به دنبال از بين بردن بزرگترين منكر يعني حاكميت فاسد و غاصب يزيدي و برقراري بزرگترين معروف يعني حاكميت حق بود كه در خاندان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‌السلام تجلي داشت.

وي گفت: دوستان نادان اينگونه تصور مي‌كنند كه اگر انسان هر كار خلاف شرع و معصيتي را مرتكب شد اما به محض ريختن يك قطره اشك بر مظلوميت اباعبدالله‌الحسين (ع) همه گناهان او بخشيده خواهد شد در حالي كه فلسفه گريستن بر امام حسين سلام الله‌عليه آن است كه اين قيام و نهضت تا ابد زنده و جاويد بماند و در مواقع مشابه الهام‌بخش مردمي باشد كه دچار حاكميت‌هاي غاصب و ظالم شده‌اند.

معاون پژوهش دانشكده علوم اجتماعي امام حسين عليه‌السلام در ادامه به بيان دسته دوم از تحريفات عاشورا پرداخت و ابراز داشت: دوستان نادان در نقل حوادث و وقايع عاشورا نيز دست به تحريف زده‌اند؛ مانند غلو در تعداد نفرات دشمن، غلو در قدرت بدني شهيدان كربلا و تعداد دشمناني كه به دست آنها به هلاكت رسيده‌اند و همچنين داستان‌هاي جعلي، افسانه‌هاي بي‌پايه و اساسي كه براي نشان دادن قدرت ماورايي امام حسين عليه‌السلام و يارانش توسط اين گروه ساخته شده است.

وي افزود: اقدام اين گروه باعث شد تا حقايق واقعه عاشورا با پوششي از نقل‌هاي غيرواقعي در برخي مواقع تحت‌الشعاع قرار بگيرد يا نقل‌هاي جعلي ديگري را نيز در چگونگي به شهادت رسيدن برخي از شهداء آورده‌اند كه هدف آنها ايجاد سوز، گداز و گرياندن مخاطب بوده است كه هيچ مبنايي ندارند.

*ويژه‌نامه محرم در خبرگزاري فارس/79 



نوشته شده در   يکشنبه 21 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode