جام جم آنلاين: داشتن اتومبيلهاي گرانقيمت هميشه جذابيت ويژهاي داشته و وسيلهاي براي فخر فروشي بوده است. اما امروز سليقه جوانان در حال تغيير است. کارشناسان تلفنهاي هوشمند را رقيب جديد اتومبيلهاي آخرين مدل ميدانند.
پژوهشهاي متعدد نشان ميدهند که اهميت داشتن اتومبيل ميان جوانان روزبهروز کمرنگتر ميشود. درست است که داشتن امکان جابهجايي همچنان براي جوانان مهم است، اما ديگر معياري براي سنجش جذابيت و جايگاه اجتماعي افراد نيست.
تا چندي پيش سازندگان اتومبيل در آلمان مطمئن بودند که آلمانيها عاشق داشتن اتومبيل شخصي هستند. افراد همواره براي داشتن اتومبيل مورد علاقه خود هزينه ميکردند، مراقب بودند که صدمه نبيند و با سرافرازي با آن رانندگي ميکردند. اما امروز داشتن اتومبيل شخصي ديگر ميان جوانان آنقدر هيجانانگيز نيست. در شهرهاي بزرگ تعداد کساني که اتومبيل شخصي دارند رو به کاهش است و بسياري نيز اصلا گواهينامه ندارند.
فرديناند دودنهوفريکي از کارشناسان اتومبيل از دانشگاه "اسن" آلمان ميگويد: «شبکههاي اجتماعي مانند فيسبوک و در مجموع، دنياي مجازي در حال حاضر براي جوانان از جذابيت بيشتري برخوردار هستند و در اين ميان اتومبيلهايي مانند آلفارومئو، لامبورگيني، پورشه و فراري، ديگر جوانان امروز را چندان تحت تأثير قرار نميدهند.
اشتفان براتسل يکي ديگر از کاشناسان اين رشته اعتقاد دارد که قيمت اتومبيل در سالهاي گذشته بيش از حد افزايش يافته و اين براي جوانان مسئله مهمي است. او همچنين ميگويد که براي بيش از 20 تا 30 درصد افراد، داشتن اتومبيل ديگر اهميت خاصي ندارد. آنها حاضر نيستند براي خريد اتومبيل از داشتن خانه شخصي و سفر کردن چشمپوشي کنند. اين اتفاق تنها در جامعه آلمان رخ نداده، بلکه در ژاپن نيز در دهه نود ميلادي چنين تحولي مشاهده شده است.
تلفنهاي هوشمند؛ معيار سنجش جايگاه اجتماعي
کارشناسان اعتقاد دارند که در دنياي امروز تلفنهاي هوشمند مانند آيفون متعلق به شرکت اپل، تبديل به عامل تعيينکننده جايگاه اجتماعي افراد شدهاند و به مراتب از جذابيت بيشتري برخوردار هستند. البته به نظر آنها با گذشت زمان اين داستگاهها نيز تازگي خود را از دست خواهند داد.
بنا بر پژوهش شرکت مشاورهاي "پروگنيوم"، تنها تعداد معدودي هستند که اتومبيل را هنوز نشانه جايگاه اجتماعي ميدانند. براي ديگران اتومبيل تنها ارزش کاربردي دارد. ارزش اتومبيل اسمارت يا اپل در آيندهاي نزديک در حد ارزش يک ماشين لباسشويي خواهد بود. شايد تنها اتومبيلي مانند پورشه شانسي براي حفظ کردن جايگاه قبلي خود داشته باشد.
دويچه وله