ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 آذر 1389     |     کد : 12706

کوچکترين باتري جهان

محققان در مرکز مطالعات CINT موفق به ساخت نانو باتري شده اند که کوچکترين باتري جهان نام گرفته و مي تواند تا سال آينده به ساخت باتري هايي با کارايي هاي بالاتر کمک کند.

 
جام جم آنلاين: محققان در مرکز مطالعات CINT موفق به ساخت نانو باتري شده اند که کوچکترين باتري جهان نام گرفته و مي تواند تا سال آينده به ساخت باتري هايي با کارايي هاي بالاتر کمک کند.
به گزارش خبرگزاري مهر، فناوري ساخت باتري به سرعت پيشرفت تجهيزات الکترونيکي پيشرفت نداشته است و از اين رو اين تجهيزات براي تامين انرژي خود همواره به تعداد زيادي از باتري ها نياز دارند.

اکنون تيمي از محققان مرکز ادغام فناوري هاي نانو (CINT) اعلام کرده اند موفق به ساخت کوچکترين باتري جهان شده اند و با وجود اينکه اين باتري نمي تواند انرژي مورد نياز تلفنهاي همراهي که براي سال جديد توليد مي شوند را تامين کند، اما مي تواند ديدگاهي روشن تر از عملکرد باتري ها به وجود آورده و منجر به توليد باتري هايي با کارايي هاي بالاتر خواهد شد.

اين باتري هاي کوچک و قابل شارژ ليتيومي از يک کاتد ليتيوم کبالتي به طول سه ميليمتر، الکتروليت يوني مايع و يک نانو کابل 10 نانومتري از جنس اکسيد قلع برخوردار است.

از آنجايي که نانو مواد در باتري هاي ليتيومي به واسطه الکترودها از توانايي بهبود يافتن تراکم انرژي و قدرت برخوردارند، دانشمندان تلاش کردند از مکانيزم بنيادين اين باتري ها اطلاعات دقيق تري به دست آورند. از اين رو نانو باتري خود را درون يک ميکروسکوپ الکتروني انتقالي به وجود آوردند تا بتوانند روند شارژ شدن و خالي شدن شارژ را در اين باتري از نزديک، در زمان واقعي و در مقياس اتمي مورد مطالعه قرار دهند.

نتايج اين مشاهده نزديک نشان داد بر خلاف باور هميشگي توليد کنندگان باتري در هنگام شارژ شدن باتري طول رشته نانو کابل دو برابر مي شود، پديده اي که مي تواند از بروز مدار کوتاه و کم شدن عمر باتري جلوگيري کند.

پيش از اين به دليل وجود شرايط شديد خلاء در اين نوع از ميکروسکوپها و عدم وجود امکان استفاده از الکتروليت مايع، امکان مطالعه بر روي روند شارژ شدن و خالي از شارژ شدن تک کابلهاي نانويي وجود نداشت، با اين حال دانشمندان با جايگزين کردن الکتروليتهاي مايع با مايع يوني کم فشار بر اين مشکل غلبه کردند.

بر اساس گزارش گيزمگ، محققان معتقدند اين مطالعه جديد مي تواند بر روي ساخت مخازن جديد انرژي، کنترل فرسودگي و مطالعات تحليلي در زمينه سنتز شيميايي تاثيرگذار باشد.


نوشته شده در   يکشنبه 21 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode