ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 آذر 1389     |     کد : 12558

آغاز آيين هاي سوگواري اباعبدالله الحسين (ع) در آذربايجان شرقي

با فرا رسيدن ماه محرم و سالروز شهادت امام سوم شيعيان، آيين هاي مختلف سوگواري و عزاداري هاي اباعبدالله الحسين (ع) در آذربايجان شرقي توسط هيئات زير نظر اداره كل تبليغات اسلامي آغاز شده است.

با فرا رسيدن ماه محرم و سالروز شهادت امام سوم شيعيان، آيين هاي مختلف سوگواري و عزاداري هاي اباعبدالله الحسين (ع) در آذربايجان شرقي توسط هيئات زير نظر اداره كل تبليغات اسلامي آغاز شده است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي،، از شامگاه گذشته آيين هاي عزاداري حسيني با حضور مردم مومن و متدين استان در قالب هيات هاي مذهبي و دستجات شاه حسين گويان در تبريز و ديگر شهرها و روستاها آغاز شده به طور متناوب تا اربعين حسيني ادامه خواهد يافت.شهرستان هاي مختلف استان نيز همانند تبريز در شهرهاي مراغه، مرند، آذرشهر، سراب، بناب، جلفا، اسكو، ميانه و شبستر نيز مردم با نصب پرچم هاي سياه، بنرهاي مختلف و برگزاري آئين هاي عزاداري خود را براي سوگواري ايام محرم و ناسوعا و عاشوراي حسيني آماده مي كنند.
آيين هاي سوگواري مردم ولايي آذربايجان شرقي از ديرباز داراي سابقه اي بسيار غني و در عين حال منحصر به فرد بوده است كه اين امر در جريان برگزاري عزاداري هاي حسيني به وضوح قابل مشاهده است.

مردم شهر تبريز نيز به عنوان مركز استان قبل از اينكه ماه محرم شروع شود، در قالب دسته جات شاه حسين گويان در محلات مختلف، به طور رسمي عزاداري هاي خود را آغاز مي كنند كه حضور جوانان و پيرمردان در اين دستجات شور و شوق خاصي به آين آيين ها مي دهد.

دستجات شاه حسين گويان تبريز دو شب مانده به ماه محرم و پس از غروب آفتاب و تاريكي هوا در محلات مختلف عزاداري هاي خود را شروع كرده و با استقبال مردم رويروست.

سوگواري در بازار مسقف تبريز از ديگر آيين هاي مهم و بسيار مورد پذيرش مردم اين شهر است كه از سابقه بسيار طولاني تاريخي برخوردار مي باشد كه اين آيين ها از روز ماقبل تاسوعا شروع و تا سوم شهداي كربلا ادامه مي يابد.

در عزاداري هاي بازار تبريز در طول 10روز ايام سوگواري ماه محرم دستجات مختلف حسيني در قالب سينه زني هاي عرب و عجم، زنجيززني و نوحه خواني از محلات مختلف كه بيش از 35 محله را شامل مي شود، شركت مي كنند.

سوگواري هاي بازار تبريز با قرعه كشي نوبت محلات از تيمچه صادقيه در جوار ميدان صاحب الامر شروع و با طي مسيري در تيمچه مظفريه بازار بزرگ اين شهر خاتمه مي يابد.


نوشته شده در   چهارشنبه 17 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode