ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 آذر 1389     |     کد : 12472

آغاز مراسم دهه اوّل محرم با سوگواري مسلم‎بن عقيل

مداحان اهل بيت(ع) از امشب درباره مسلم‎بن عقيل نوحه‎سرايي مي‎كنند. مسلم‎بن عقيل نماينده اعزامى سيد الشهدا عليه السّلام از مكه به كوفه براى بررسى اوضاع و بيعت گرفتن از مردم بوده است.

 
خبرگزاري فارس: مداحان اهل بيت(ع) از امشب درباره مسلم‎بن عقيل نوحه‎سرايي مي‎كنند. مسلم‎بن عقيل نماينده اعزامى سيد الشهدا عليه السّلام از مكه به كوفه براى بررسى اوضاع و بيعت گرفتن از مردم بوده است.

مسلم‎بن عقيل سلام الله عليه
نماينده اعزامى سيد الشهدا عليه السّلام از مكه به كوفه براى بررسى اوضاع و بيعت گرفتن از مردم.
مسلم‎بن عقيل، پسرعموى امام حسين‏«ع‏» و مورد وثوق وى بود. رشادت و جوانمردى او مشهور بود. در جنگ صفين، در جناح راست لشكر على‏«ع‏» بود.امام حسين‏«ع‏» در پاسخ‏به دعوتنامه‏هاى مكرر شيعيان و سران كوفه، نامه‏اى خطاب به آنان نوشت و مسلم‎بن عقيل را به‏عنوان ‏«برادر، پسرعمو و فرد مورد اطمينان خود» به آنان معرفى كرد. مسلم ‏در نيمه شعبان از مكه به كوفه رفت، در كوفه به تلاش وسيعى براى دعوت مردم به ‏بيعت با امام پرداخت. آن زمان والى كوفه نعمان‎بن بشير بود. حدود 18 هزار نفر با او به‎نفع امام بيعت كردند. در ايام فعاليت و قيام حماسى مسلم، والى كوفه عوض شد و ابن‏زياد به ولايت كوفه و مقابله با حركت مسلم منصوب گشت. جايگاه مسلم در كوفه پنهان ‏بود. ابن‎زياد به كمك جاسوسان محل اختفاى او را پيدا كرد و به دستگيرى ميزبانش‏ كه‏«هانى‏» بود، پرداخت. مسلم‎بن عقيل مجبور شد قيام خويش را پيش از موعد علنى كند.
قصر ابن‎زياد به محاصره درآمد.
ابن‎زياد، سران شهر را گرد آورد و آنان را با تهديد و تطميع، مطيع خويش ساخت. با ايجاد جوّ رعب و وحشت و دستگيريها، بيم و هراس بر مردم سايه افكند و از دور مسلم ‏پراكنده شدند. مسلم‎بن عقيل آن بزرگوار در كوفه، تنها و غريب و بى‎پناه ماند. شب به خانه طوعه ‏رفت. جايگاه او براى ابن‎زياد معلوم شد. نيروهايى فرستاد، مسلم از خانه بيرون آمد و دركوچه‏ها و ميدان شهر، يك‎تنه با سربازان ابن‎زياد جنگيد تا آنكه گرفتار شد. او را به قصر ابن‎زياد بردند. پس از گفت‎وگوهاى تندى كه رد و بدل شد، به دستور ابن‎زياد، او را بالاى ‏قصر برده، سر از بدنش جدا كردند و پيكرش را به زير افكندند. سر آن بزرگوار را همراه سر هانى نزد يزيد فرستادند. شهادت مسلم‎بن عقيل، روز هشتم ذي‎حجه سال 60(روز عرفه) بود.

قبر مسلم در كوفه است. و در سال 1282 قمرى گنبدش كاشى و ضريحش از نقره‏ شد و اطراف ضريح، مجلل و آينه‏كارى گشت. محدّث قمى پس از ذكر اعمال مسجد جامع كوفه، نماز و زيارت‎نامه‏اى براى حضرت مسلم نقل كرده است. با اين شروع: الحمد لله الملك الحق المبين . . .
\
مأخذ: فرهنگ عاشورا- استاد جواد محدثي 


نوشته شده در   دوشنبه 15 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode