ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 آذر 1389     |     کد : 12258

با برنامه‌ريزي 2 ساله به مدال رسيديم

در مسير تحول ورزش كشورمان در بازي‌هاي‌ آسيايي گوانگجو، فدراسيون تيراندازي هم سهم بسزايي داشت. پيش از شروع مسابقات وقتي هاشمي، رئيس اين فدراسيون با اميدواري وعده كسب مدال مي‌داد كسي تصور نمي‌كرد تيراندازان ايراني كه از نظر امكانات نسبت به رشته‌هاي ديگر در مضيقه بودند، بتوانند در رقابت با بهترين‌هاي آسيا سربلند بيرون بيايند، اما اين اتفاق افتاد، بخصوص در بخش بانوان با كسب 2 مدال برنز و نقره تيمي و يك نقره انفرادي كارنامه قابل قبولي از اين تيم به جاي ماند.


در مسير تحول ورزش كشورمان در بازي‌هاي‌ آسيايي گوانگجو، فدراسيون تيراندازي هم سهم بسزايي داشت. پيش از شروع مسابقات وقتي هاشمي، رئيس اين فدراسيون با اميدواري وعده كسب مدال مي‌داد كسي تصور نمي‌كرد تيراندازان ايراني كه از نظر امكانات نسبت به رشته‌هاي ديگر در مضيقه بودند، بتوانند در رقابت با بهترين‌هاي آسيا سربلند بيرون بيايند، اما اين اتفاق افتاد، بخصوص در بخش بانوان با كسب 2 مدال برنز و نقره تيمي و يك نقره انفرادي كارنامه قابل قبولي از اين تيم به جاي ماند.

الهه احمدي، تيرانداز ملي‌پوش كشورمان كه در رقابت‌هاي تيمي موفق بود، در بخش انفرادي نيز در فينال 50 متر تپانچه 3 وضعيت در رقابت با 7 تيرانداز ديگر با كسب 688 امتياز در رقابتي نزديك با حريف چيني خود به مدال نقره دست يافت. با اين بانوي تيرانداز موفق كشورمان در بازي‌هاي آسيايي گوانگجو درباره اين رقابت‌ها و راهي كه تا كسب مدال نقره پيموده گفت‌وگو كرديم، ما را همراهي كنيد:

با حريف چيني رقابت نزديكي براي كسب مدال طلا داشتي، فكر مي‌كني چه اتفاقي افتاد كه تيراندازي ايران توانست در بازي‌هاي آسيايي كسب مدال را تجربه كند، اتفاقي كه قبلا رخ نداده بود.

به نكته خوبي اشاره كرديد، مدال نقره‌ام فقط حاصل تلاش من نبود، علتي كه باعث شد تيراندازي ما شگفتي‌آفرين ظاهر شود زمينه‌سازي‌هايي بود كه فدراسيون تيراندازي انجام داد وگرنه استعدادها كه همان استعدادهاي سال‌هاي پيش هستند كه البته تعدادشان در ايران كم نيست اما برنامه‌ريزي و بسترسازي مناسب باعث شد كه ما تحول را تجربه كنيم.

گفته مي‌شود امكانات تيراندازي نسبت به رشته‌هاي ديگر كمتر بوده، اين برنامه‌ريزي‌ها و بسترسازي‌ها شامل چه مواردي بود؟

ملي‌پوشان ما 2 سال است كه در اردو هستند، در تورنمنت‌هاي مختلف بين‌المللي و اردهاي برون‌مرزي شركت كردند و همه اين مسابقات به عنوان تداركات بازي‌هاي آسيايي بود. شايد ما از نظر تفنگ و تجهيزات كمي مشكل داشتيم اما سالن‌هاي خوبي در سطح جهاني داريم كه با بهترين كشورها در تيراندازي برابري مي‌كند.

ظاهرا مربي خارجي تاثير زيادي در آماده‌سازي شما داشت؟

خيلي، 2 سالي هست كه ما از حضور «سوچك» مربي مجارستاني بهره مي‌بريم كه تجربه قهرماني جهان و المپيك را دارد و كمك مربي ما خانم هاشمي كه خودش عضو تيم ملي بوده، در مجموع به نظر من براي كسب اين مدال‌ها يك برنامه‌ريزي جمعي صورت گرفته بود، فقط پول و بودجه نبود بلكه همه عوامل مثل دانه‌هاي زنجير به هم پيوسته بودند.

چند سال براي كسب اين مدال تلاش كردي؟

من 10 سال پيش وقتي فقط 19 سال داشتم در حالي كه فكر نمي‌كردم در آينده آن را به‌طور حرفه‌اي ادامه دهم در كلاس‌هاي تيراندازي ثبت‌نام كردم، آن هم به واسطه حضور پدرم. او عضو تيم ملي بود و بعد هم در باشگاه نيروي زميني ارتش سال‌ها مربيگري كرد. بنابراين به صورت تفريحي وارد اين رشته شدم و بعد كه مشخص شد استعداد هم دارم ادامه دادم. از سال 82 عضو تيم ملي هستم و شايد بتوانم بگويم كه در اين مدت منتظر چنين روزي بودم.

مهم‌ترين عنوان بين‌المللي كه در اين سال‌ها كسب كردي چه بود؟

خرداد امسال در مسابقات جهاني در همين رشته 3 وضعيت مدال برنز گرفتم.

سطح مسابقات گوانگجو چطور بود؟

اين رقابت‌ها از سطح بالايي برخوردار بود و گواه آن ركوردهاي ثبت شده است كه چيزي كمتر از ركوردهاي جهاني نداشت، ما از نظر تيمي خيلي خوب ظاهر شديم و خوشبختانه با چين كه قهرمان جهان و المپيك است اختلاف امتيازي كمي داشتيم، در بخش انفرادي هم كه با اختلاف ناچيزي در فينال دوم شدم و در مجموع فكر مي‌كنم مسابقات گوانگجو در تيراندازي فصل جديدي را بويژه براي بانوان كشورمان باز كرد و اگر اين توجه ادامه داشته باشد در آينده شاهد موفقيت‌هاي بيشتري خواهيم بود.

بازتاب اين موفقيت‌ها صددرصد بانوان بيشتري را به تيراندازي علاقه‌مند مي‌كند، در حقيقت در بازي‌هاي گوانگجو بانوان ناكامي‌هاي گذشته را به دست فراموشي سپردند. با اين نظر موافق هستي؟

ببينيد الان حدود يك سال و نيم است كه در اين زمينه اطلاع‌رساني مي‌شود، البته زماني كه من تيراندازي را شروع كردم اين رشته، تنها رشته‌اي بود كه در مسابقات برون‌مرزي در قسمت بانوان نماينده داشت، اما شناخت تا اين حد نبود. نكته‌اي كه خيلي باعث خوشحالي من است همين اطلاع‌رساني است، مثلا ديدار فينال ما از تلويزيون پخش مستقيم شد، باور كنيد اين موضوع براي خود ما تعجب‌آور بود، اما همين مساله باعث ايجاد علاقه بين مردم مي‌شود چون تا ديدن نباشد شناخت به وجود نمي‌آيد، از نكات ديگر بايد به تاثيري كه روي مسوولان گذاشت اشاره كنم. آنها هم باور كردند كه بانوان چيزي از آقايان براي رقابت كمتر ندارند، حتي بعضي از آنها بعد از كسب مدال نقره به من گفتند ما تازه فهميديم تيراندازي چقدر مشكل است كه همين توجه باعث مي‌شود به اين بخش توان و بودجه بيشتري اختصاص بدهند.

بزرگ‌ترين آرزوي زندگي ورزشي‌ات بعد از كسب اين مدال چيست؟

براي هر ورزشكاري حضور در المپيك جهاني بالاترين هدف است، اما در حال حاضر هدف مشترك ما، فدراسيون و مربيان موفقيت در 4 كاپ جهاني از اسفند 89 تا تير 90 است كه در صورت موفقيت مي‌توانيم سهميه حضور در المپيك را كسب كنيم.

سارا احمديان / جام‌جم


نوشته شده در   چهارشنبه 10 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode