نماينده وليفقيه در آذربايجان شرقي، قيام امام حسين (ع) را قيامي عنوان كرد كه بركات آن تا زمان قيام امام زمان، (عج) باقي ميماند.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي، پنجمين كنگره شعر عاشورايي آذربايجان شرقي با حضور جمعي از شعرا و علماي حوزه شعر عاشورايي در تبريز برگزار شد.
آيتالله محسن مجتهد شبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي در آيين پاياني اين كنگره، قيام امام حسين (ع) را قيامي عنوان كرد كه بركات آن تا زمان قيام امام زمان (عج) باقي ميماند.
وي گفت: قيام امام حسين (ع) در روز عاشورا براي احياي اسلام و حقخواهي بود و به همين خاطر آثار و بركات آن تا زمان قيام امام زمان (عج) پايدار است.
آيتالله مجتهد شبستري، شعرهاي سروده شده در رابطه با امام حسين (ع) را به چهار دسته تقسيم كرد و اظهار داشت: دستهاي به امام حسين (ع) اهانت كرده، دستهاي كاملا بياساس است، دستهاي هم نميتواند عظمت واقعي امام حسين(ع) را بيان كند.
امام جمعه تبريز اضافه كرد: اما دسته چهارم كه اكثريت قريب به اتفاق اشعار در اين زمره قرار دارند، بهترين و تاثيرگذارترين نمونه شعري در جامعه است.
مدير كل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي نيز با يادآوري آثار مثبت چهار كنگره برگزار شده، گفت: لزوم برگزاري سلسله كنگرههاي شعر عاشورايي در استان، خدمت به اسلام و ترويج مكتب حسيني است.
حجتالاسلام حميد عظيمي خاطرنشان كرد: هركس به طريقي ميتواند در حفظ نهضت حسيني نقشي داشته باشد كه در اين رابطه برخي به صورت جاني و مالي و برخي ديگر از طريق قلم و قدم به سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) خدمت ميكنند.
وي افزود: اسلام از زمان پيدايش تاكنون، اصل شعر را تمجيد كرده ولي شعر جاهليت را مورد نكوهش قرار داده است و از نظر اين دين بزرگ، شعرهايي مقبوليت دارند كه حكمتآموز و پنددهنده باشند.
مدير كل تبليغات آذربايجان شرقي اظهار داشت: عشق، زيبايي و لذتها امري حسي، عقلي و معنوي است كه كسب اين لذتها و زيباييها درجات مختلفي دارد.
وي گفت: انسان هر عملي را كه انجام ميدهد لذتي در آن نهفته است اما براي رسيدن به لذتهاي معنوي كه برترين لذايذ است، از مرحله لذت حسي و عقلي فراتر رفته و عمق فضائل را درك ميكند.
عظيمي ابراز اميدواري كرد پنجمين كنگره شعر عاشورايي آذربايجان شرقي بتواند زمينهاي براي گسترش بيش از پيش فرهنگ عاشورايي در جامعه اسلامي باشد.
531 اثر ادبي به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده بود كه بعد از بررسي كميته داوران، شش قطعه شعر، سه قطعه مقاله و يك نثر ادبي به عنوان آثار برتر شناخته شده و در كنگره ارائه شد.