ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 آذر 1389     |     کد : 12111

حضور سرمايه‌گذاران آلماني در آذربايجان شرقي افزايش مي‌يابد

استاندار آذربايجان شرقي گفت: حضور سرمايه‌گذاران آلماني در آذربايجان شرقي افزايش مي‌يابد.

 استاندار آذربايجان شرقي گفت: حضور سرمايه‌گذاران آلماني در آذربايجان شرقي افزايش مي‌يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، احمدعليرضا بيگي عصر امروز كه به منظور ارائه گزارش سفر پنج روزه هيئت اقتصادي آذربايجان شرقي به آلمان در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، با بيان اينكه نقش آلمان در مناسبات اقتصادي استان آذربايجان شرقي قابل توجه بوده است، اظهار داشت: همايش سرمايه‌گذاري آذربايجان شرقي به لحاظ سابقه تاريخي آلمان در منطقه و ارتقاي بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري استان اين همايش ترتيب يافت.
وي اضافه كرد: با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و ضرورت نوسازي صنايع موجود در استان اميدواريم تا اين ارتباطات زمينه‌هاي افزايش سرمايه‌گذاري در صنايع استان تحقق يابد.
استاندار آذربايجان شرقي گفت: در خصوص نحوه برگزاري با هماهنگي‌هايي كه با سفارت آلمان صورت داديم مقرر شد تا هيئتي از تجار و بازرگانان استان آذربايجان شرقي در اين همايش مشترك حضور يابند كه پس از هماهنگي‌هاي لازم 33 نفر از بخش خصوصي و هفت نفر از بخش دولتي در اين همايش شركت كردند.
بيگي افزود: از سوي طرف آلماني نيز اعضاي اتاق بازرگاني مشترك ايران آلمان و ايرانيان مقيم آلمان كه اكثرا نيز از آذري‌هاي مقيم آلمان بودند در اين همايش شركت كردند.
وي در خصوص محورهاي مورد بحث در اين همايش نيز اظهار داشت: صنعت و معدن، گردشگري، خدمات، مناطق آزاد، انرژي، حمل و نقل از جمله بحث‌هايي بودند كه در اين همايش مورد بحث و بررسي قرار گرفتند.
استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينكه فضاي بسيار مناسبي با برگزاري اين همايش فراهم شد، اظهار داشت: نقطه نظرات سرمايه‌گذاران در استان نيز در اين همايش مطرح شد كه با بررسي موانع موجود در راستاي رفع آنها قدم برخواهيم داشت.
بيگي با بيان اينكه پوشش رسانه‌اي در رسانه‌هاي آلمان نيز بسيار مناسب بود، افزود: رسانه‌هاي آلماني با وجود تحريم‌هاي موجود از سوي كشور آلمان عليه كشورمان، انعكاس خبري بسيار مناسبي در اين زمينه دادند.

* 80 هزار ايراني در سركنسولگري هامبورگ برگه اقامت دارند
وي با بيان اينكه در آينده نزديك شاهد حضور هيئت‌هاي تجاري آلماني در تبريز خواهيم بود، اظهار داشت: بهار سال آينده سومين همايش بين‌المللي سرمايه‌گذاري با حضور سرمايه‌گذاراني از كشورهاي مختلف در تبريز برگزار مي‌شود.
بيگي اظهار داشت: برنامه بازديد از بخش‌هاي مختلف اقتصادي آلمان از ديگر برنامه‌هاي سفر هيئت تجاري آذربايجان شرقي به آلمان بود كه در اين بازديدها از مزرعه آزمايشگاه توليد سيب‌زميني با رويكرد ارتقاي كيفيت بازديد به عمل آمد.
وي در ادامه به ديدار خود با ايرانيان مقيم هامبورگ اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه بيش از 80 هزار نفر ايراني در سركنسولگري هامبورگ برگه اقامت دارند كه اكثرشان هم اهل صنعت و تجارت هستند به همين دليل ديداري با تجار و بازرگانان ايراني مقيم هامبورگ برگزار شد.
وي اضافه كرد: در اين ديدارها موضوعاتي در خصوص تجارت فرش مطرح شد كه در جلسه مشترك مديران مورد بررسي قرار گرفت.
بيگي كه به منظور ارائه گزارش سفر هيئت اقتصادي آذربايجان شرقي به آلمان در جمع خبرنگاران حاضر شده بود به ديدار اين هيئت با نخبگان و افراد برجسته ايراني ساكن در آلمان اشاره كرد و افزود: در ميان اين ديدارها، گفت‌و‌گويي با پروفسور رحمان‌زاده انجام شد كه قول حضور ايشان در تبريز و همكاري در راستاي موضوع توريسم سلامت مورد گفت‌و‌گو قرار گرفت.
استاندار آذربايجان شرقي با بيان اينكه ديدارهايي با چهره‌هاي سياسي آلمان نيز صورت گرفت، اظهار داشت: ديدار و گفت‌و‌گو با معاون وزير امور خارجه در رزيدانس كنسولگري هامبورگ و خانم هوف رئيس گروه دوستي مجلس ايران و آلمان در برلين نيز از ديگر برنامه‌هاي اين سفر پنج روزه بود.
وي زمينه‌سازي براي توسعه ارتباطات دو جانبه بين دو كشور را اصلي‌ترين راهبرد گفت‌و‌گوهاي صورت گرفته خواند.
بيگي در ادامه با تاكيد بر نكات حائز اهميت اين سفر اظهار داشت: آنچه در اين سفر بسيار حائز اهميت بود اين بود كه با وجود اعمال تحريم‌هاي شديد دولت آلمان عليه جمهوري اسلامي ايران در اين نشست‌ها مطالبي، هم از سوي طرف‌هاي ايراني و هم از سوي طرف‌هاي آلماني خطاب به دولتمردان آلمان اعلام شد كه قدمت و ديرينگي سرمايه‌گذاري‌هاي آلمان در ايران را به خاطر برخي مسائل سياسي تحت الشعاع قرار ندهند.
وي ادامه داد: با توجه به حجم سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته در طول سال‌هاي گذشته، صحيح نيست كه دولت آلمان با يك بخشنامه و دستور مانع تداوم اين همكاري‌ها شود.
استاندار آذربايجان شرقي اضافه كرد: در اين همايش تجار آلماني بارها اعلام كردند كه بر اساس آمارها ميزان حجم روابط اقتصادي آمريكا و ايران با وجود تحريم‌ها 20 درصد افزايش يافته است در حالي كه ايالات متحده خود تاكيد بر تحريم‌ها دارد، آنان معتقد بودند كه دولت آمريكا با ترفندهاي سياسي مانع از همكاري‌هاي تجار ساير كشورها با بازارهاي داخل ايران مي‌شوند.
وي خاطر نشان كرد: اكثر قريب به اتفاق ايرانيان مقيم آلمان در زمره افراد تاثيرگذار اقتصادي هستند كه چنين تركيبي در هيچ كشوري وجود ندارد به همين دليل حضور هيئت اقتصادي استان آذربايجان شرقي در فضاي سياسي آن منطقه تاثير فراواني گذاشت.

*راه‌اندازي پرواز مستقيم تبريز ـ هامبورگ و ايجاد نمايندگي سياسي آلمان در تبريز
پس از پايان سخنان استاندار آذربايجان شرقي، فرصت به خبرنگاران رسيد كه سوالات خود را مطرح كنند.
خبرنگاري در خصوص مطالبات آذري‌هاي مقيم آلمان پرسيد كه استاندار پاسخ داد: از جمله درخواست‌هاي آذري‌هاي مقيم هامبورگ بحث راه‌اندازي پرواز مستقيم تبريز ـ هامبورگ و ايجاد نمايندگي سياسي آلمان در تبريز بود كه راهكارهاي اجرايي آن در دست بررسي است.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص تحركات ضد انقلاب در حاشيه اين همايش نيز گفت: با توجه به اينكه صهيونيست‌ها در آلمان نفوذ زيادي دارند به همين دليل فعاليت‌هايي در حاشيه اين همايش ديده شد.
وي اضافه كرد: پيش از برگزاري همايش گفت‌و‌گويي با معاون وزير خارجه آلمان در اين خصوص انجام دادم كه قول برگزاري بي‌دغدغه اين همايش را داد كه البته اين چنين هم شد.
بيگي در پاسخ به اين سوال كه چه گروه‌هايي در حاشيه همايش حضور داشتند، گفت: سلطنت‌طلب‌ها، منافقان و سبزهاي مخالف نظام در حاشيه اين همايش تحركاتي انجام دادند.

*تشكيل كارگروه پيگيري
استاندار آذربايجان شرقي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس كه در خصوص نحوه پيگيري مصوبات سفر پرسيد، اظهار داشت: به منظور پيگيري اين مصوبات كميته‌اي متشكل از نمايندگان بخش خصوصي و دولتي تشكيل شده است كه به دنبال اخذ مجوزهاي لازم و كاربردي كردن اين مصوبات هستند.
وي اضافه كرد: در اين همايش برخي از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري استان نيز به سرمايه‌گذران آلماني پيشنهاد شد كه آزاد راه تبريز ـ اروميه از آن جمله شمار مي‌رود و در نهايت بايد گفت تمام مصوبات اين سفر از طريق ستاد سرمايه‌گذاري استان در دست پيگيري است.

*نتايج سفر از ديد استاندار
استاندار آذربايجان شرقي كه رياست هيئت اقتصادي آذربايجان شرقي به آلمان را نيز بر عهده داشت نتايج كلي سفر را مثبت ارزيابي كرد و افزود: اين سفر آغاز يك سري ديدارها و گفت‌و‌گوهاي دو جانبه‌اي است كه در آينده نزديك صورت خواهد گرفت.

*ظرفيت‌هاي بالاي سرمايه‌گذاري در آذربايجان شرقي معادل 800 ميليون دلار است
وي ادامه داد: ظرفيت‌هاي بالاي سرمايه‌گذاري در آذربايجان شرقي كه معادل 800 ميليون دلار است، موجب شده تا اين استان در زمره سه استان برتر در امر جذب سرمايه‌گذاري قرار گيرد و اين امر زمينه‌ساز توسعه سرمايه‌گذاري در كشور به حساب مي‌آيد.
گزارش فارس حاكي است، همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري آذربايجان شرقي از يكم آذر به مدت سه روز در شهر هامبورگ آلمان برگزار شد. در اين همايش كه هيئتي اقتصادي از استان به رياست استاندار آذربايجان شرقي و حضور جمعي از مديران استاني، صاحبان صنايع و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي شركت داشتند قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي اقتصادي و صنعتي استان معرفي شد و طرف‌هاي ايراني و آلماني در مورد سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف رايزني كردند.


نوشته شده در   سه شنبه 9 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode