ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 آذر 1389     |     کد : 11884

سياره فراخورشيدي شماره 500 کشف شد

شکارچيان سياره هاي بيگانه اعلام کردند موفق به کشف پانصدمين جهان بيگانه شده اند، سياره اي که به نظر مي رسد يکي از چهار جهان فراخورشيدي باشد که به تازگي کشف شده است.

جام جم آنلاين: شکارچيان سياره هاي بيگانه اعلام کردند موفق به کشف پانصدمين جهان بيگانه شده اند، سياره اي که به نظر مي رسد يکي از چهار جهان فراخورشيدي باشد که به تازگي کشف شده است.
به گزارش مهر، کمتر از 20 سال پس از به تاييد کشف اولين سياره فراخورشيدي ، اخترشناسان سياره فراخورشيدي شماره 500 را کشف کرده و به ثبت رساندند.

اين کشف بزرگ در 19 نوامبر 2010 رخ داده و در دانش نامه سياره هاي فراخورشيدي که توسط «ژان اشنايدر» زيست اخترشناس رصدخانه پاريس - مئودن راه اندازي شده، به ثبت رسيده است.

کشف پانصدمين سياره فراخورشيدي در کنار کشف تعدادي ديگر از پديده هاي کيهاني رخ داده و به دليل اينکه هميشه خطر رد شدن يا خطا اعلام شدن چنين اکتشافاتي وجود دارد، اشنايدر معتقد است نامگذاري دائم اين سياره به عنوان پانصدمين سياره فراخورشيدي چندان منطقي به نظر نمي آيد.

بر اساس ليست اشنايدر ، اين سياره يکي از چهار جهان بيگانه جديدي است که به تازگي کشف شده اند، تمامي اين سياره هاي جديد از سياره مشتري کوچکتر بوده و محدوده فاصله آنها از زمين در حدود 58 سال نوري تا 196 سال نوري محاسبه شده است.

اتحاديه بين المللي اخترشناسي، نهادي که اسامي رسمي اجرام کيهاني جديد را تعيين مي کند، هيچ ليست رسمي از سياره هاي فراخورشيدي در اختيار ندارد و در عوض تنها دو ليست غير رسمي، مشابه آنچه اشنايدر و لابراتوار احتراقي جت ناسا در حال جمع آوري آن هستند آمار دقيق اين سياره ها را جمع آوري مي کنند.

تفاوت ميان اين دو ليست در شبهاتي است که درباره سياره بودن يا نبودن و تاييد شدن يا نشدن اين اجرام کيهاني وجود دارد.

مرز ميان تاييد يا رد سياره هاي فراخورشيدي به اندازه اي نامشخص است که اشنايدر ترجيح مي دهد در مورد اختصاص دادن نام پانصدمين سياره فراخورشيدي به اين سياره جديد تامل کند. با اين حال تعداد سياره هاي کشف شده کاملا مشخص بوده و همچنان در حال افزايش است.

تلسکوپ فضايي کپلر تاکنون بيش از 700 ستاره را به عنوان کانديدهاي دارنده سياره هاي شبه زميني رصد کرده است که در انتظار رصدهاي بيشتر و تاييدهاي علمي هستند حتي انتظار مي رود برخي از اين ستاره هاي بيگانه به دليل رواج سامانه هاي چند ستاره اي در جهان، بيش از يک سياره را در مدار خود داشته باشند. از اين رو مي توان مطمئن بود که تا چند سال آينده سياره فراخورشيدي هزارم نيز کشف شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode