ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 آذر 1389     |     کد : 11880

فلسفه از ایران آغاز شد

دکتر دینانی معتقد است فلسفه از ایران آغاز شد و افلاطون تحت تأثیر حکمت ایران بوده است.

دکتر دینانی معتقد است فلسفه از ایران آغاز شد و افلاطون تحت تأثیر حکمت ایران بوده است.
در نخستین روز از همایش "روز جهانی فلسفه" یکشنبه 30 آبان دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، در مورد " فلسفه ؛ بهترین راه برای گفت‌وگو" صحبت کرد و با اشاره به اهمیت زبان در حوزۀ اندیشه گفت: زبان با همۀ اهمیتی که دارد گاهی نامحرم است و رازها را می پوشاند.

وی دلیل نامحرمی زبان را اختلاف میان بشر در عالم عنوان کرد و افزود: زبان به همان اندازه که هدایت‌کننده است گمراه‌کننده نیز است و اگر نامحرمی‌های زبان نبود شاید جنگ و خونریزی به‌وجود نمی آمد.

دینانی با طرح این پرسش که چه باید کرد که مردم با هم گفت‌وگو کنند؟ بهترین راه گفت‌وگو چیست؟ و آیا ادیان با هم می‌توانند گفت‌وگو کنند، تأکید کرد: ادیان به این دلیل که پیش‌داوری دارند گفت‌وگوهایشان به جایی نمی‌رسند و به جدال می‌کشند .

وی از فلسفه به‌عنوان بهترین راه گفت‌وگو یاد کرد و افزود: فیلسوفان به این جهت که نباید پیش‌داوری داشته باشند بهترین گزینه برای گفت‌وگو هستند البته یک فیلسوف می تواند معتقد باشد اما باید معتقدات خود را در کناری گذاشته و بعد وارد بحث شود چرا که با پیش‌داوری نمی‌توان فیلسوف بود.

وی پرسش و جهانی بودن را دو ویژگی برجستۀ فلسفه خواند و گفت: از بهترین خصلت‌های ذاتی فلسفه پرسش است. کسی که پرسش ندارد فیلسوف نیست اگرچه تمام کتاب‌های فلسفی را خوانده باشد.

وی با بیان این‌که آن‌جا که پرسش نیست، فلسفه نیست تأکید کرد: البته نه هر پرسشی بلکه باید پرسش، پرسش جدی دربارۀ بنیادی‌ترین مسائل هستی باشد. انسان با پرسش واقعی وارد گفت‌وگو می‌شود و فرد با دیگران و یا با خود می‌تواند گفت‌وگو داشته باشد چرا که مونولوگ نیز نوعی دیالوگ است.

این استاد برجستۀ فلسفه با تأکید بر اینکه گفت‌وگو با پرسش آغاز می‌شود افزود: کسانی که پرسش بنیادی ندارند فیلسوف نیستند و باید تأکید کنم که در فلسفه پرسش بنیادی صرف نظر از منافع زودگذر مطرح است.

دکتر دینانی با بیان اینکه اسلام، تفکر را تقویت کرد از قرآن به‌عنوان برجسته‌ترین کتاب آسمانی که انسان را به تفکر و تدبر خوانده یاد کرد و افزود: ملت ایران در طول تاریخ اهل حکمت بوده و هیچ‌گاه چراغ فلسفه در این سرزمین خاموش نشده است.

وی حواشی به‌وجود آمده در مورد برگزاری روز جهانی فلسفه در ایران را آلوده به اغراض سیاسی دانست و تأکید کرد : جای این کنگره در ایران است چرا که ایران مهد حکمت بوده است نه در برخی کشورها که اصلاً نمی‌ دانند فلسفه چیست.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode