ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 آذر 1389     |     کد : 11859

سهل‌انگاري افراد جنگل‌هاي ارسباران را 3 بار آتش زد

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي با رد آتش‌سوزي عمدي در جنگل‌هاي ارسباران گفت: سهل‌انگاري عده‌اي گردشگر در آبان ماه امسال سبب آتش‌سوزي جنگل‌هاي ارسباران شد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي با رد آتش‌سوزي عمدي در جنگل‌هاي ارسباران گفت: سهل‌انگاري عده‌اي گردشگر در آبان ماه امسال سبب آتش‌سوزي جنگل‌هاي ارسباران شد.

‌به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، رستم صادقي شب گذشته در نشست خبري با اصحاب رسانه به آتش‌سوزي در جنگل‌هاي ارسباران اشاره كرد و افزود: ساعت 19 جمعه 21 آبان اطلاع حاصل شد كه آتش‌سوزي سطحي در بخشي از جنگل‌هاي ارسباران در شهرستان ورزقان رخ داده كه با حضور اكيپ‌هاي كمكي از يگان حفاظت منابع طبيعي آذربايجان شرقي آتش‌سوزي سطحي جنگل‌هاي ارسباران اطفا شد.
وي افزود: اين آتش‌سوزي غير عمدي بوده و احتمالا به علت بي‌احتياطي عده‌اي گردشگر يا چوپان‌ها به وقع پيوسته اما سردي هواي منطقه نيز سبب تسهيل در مهار سريع حريق شد.
صادقي گفت: آتش‌سوزي در اين منطقه به طور كامل مهار شده و حتي يك درخت نيز در اين آتش‌سوزي از بين نرفته است.
وي اضافه كرد: آتش‌سوزي دوم نيز در منطقه اوجاق‌كندي و به وسعت دو هكتار و آتش‌سوزي سوم نيز در منطقه‌اي بين شهرهاي كليبر و ورزقان در وسعت چهار هكتاري حادث شد كه با تلاش ماموران منابع طبيعي و نيروهاي شهرستاني حريق به موقع خاموش شد.
وي با بيان اينكه آتش‌سوزي هاي اخير جنگل‌هاي ارسباران سطحي بود، يادآور شد: مردم بايد در جمع‌آوري ملزومات تفريحي خود و به خصوص از خاموش كردن آتش در مناطق جنگلي اطمينان حاصل كنند چرا كه باقي ماندن اين اشيا مي‌تواند با وزيدن باد منجر به حادثه‌اي جبران‌ناپذير شود.

* 6 ميليون هكتار به جنگل‌‌هاي كشور افزوده مي‌شود
وي در ادامه با اشاره به عزم دولت براي افزايش حجم سرانه جنگل در كشور اظهار داشت: ‌در حال حاضر سرانه جنگل در كشور 17 صدم هكتار است كه تلاش مي‌شود اين سرانه در سال آينده به 25 صدم هكتار برسد.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي در همين راستا وظايف استان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف مشخص شده اما سهم آذربايجان شرقي تاكنون اعلام نشده است.
صادقي تصريح كرد: ‌با اين اقدام دولت و افزايش سرانه جنگل در كشور، در 10 سال آينده 6 ميليون هكتار به جنگل‌هاي كشور اضافه مي‌شود.
وي همچنين با اشاره به قابليت‌هاي آذربايجان شرقي در راستاي رشد و توسعه جنگل‌ها گفت: 9 نهالستان در استان فعال است كه با كمك بخش خصوصي مي‌توان در توسعه فضاي سبز گام‌هاي بزرگي برداشت.
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان شرقي در ادامه به حفاظت از اراضي ملي اشاره كرد و گفت: دو ميليون و 400 هزار هكتار مساحت آذربايجان شرقي جزو اراضي ملي است كه براي بيشتر اين مناطق سند اخذ شده است.
وي اخذ سند براي اراضي ملي را در دولت نهم داراي رشد چشمگير عنوان كرد و گفت: تا قبل از دولت كنوني كمتر در اين راستا اقدام شده بود و اقدام دولت در اخذ سند براي اراضي ملي زمين‌خواري را تا حد زيادي كاهش داده است.
صادقي همچنين بر استفاده از توانمندي مردم بومي در حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبيعي تاكيد كرد و گفت: استفاده از توانمندي مردم مورد توجه دولت بوده و بايد به معيشت جنگل‌داران توجه كرد تا همراهي بيشتر در امر جنگل‌كاري ازطرف آنان صورت گيرد.

* از مراتع آذربايجان شرقي 3 برابر ظرفيت مجاز بهره‌برداري مي‌شود
وي ادامه داد: بهره‌برداري بي‌رويه از اين مراتع و وجود دام مازاد بر ظرفيت آنها و جمعيت مازاد توان مرتع و عدم وجود ساختار مناسب بهره‌برداري از دلايل عمده روند افزايش تخريب مراتع استان است.
مديركل منابع طبيعي استان آذربايجان شرقي، جمعيت دامي استان را حدود 8.9 ميليون واحد دامي اعلام كرد و ادامه داد: از اين تعداد حدود 6.8 ميليون واحد دامي كاملا به مراتع وابسته است و اين در حالي است كه اگر از اين مراتع در شرايط متناسب بهره‌برداري به عمل آيد، مي‌توان خوراك 1.3 ميليون واحد دامي را در مدت يك سال يا 2.3 ميليون واحد دامي را در مدت هفت ماه تامين كرد.
صادقي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب ملاحظه مي‌شود كه حدود سه برابر ظرفيت مجاز از مراتع استان بهره‌برداري مي‌شود.
وي، بهره‌برداري بي‌رويه از جنگل‌ها و مراتع استان از يك سو و شرايط خشك حاكم بر استان را از سوي ديگر سبب فرسايش خاك به عنوان معضل زيست محيطي اساسي استان عنوان كرد و ادامه داد: در مناطق فراخشك و خشك ايران، با توجه به شرايط اقليمي همچنين عوامل انساني بيابان‌زا از قبيل افزايش جمعيت، چراي مفرط دام از پوشش گياهي، برداشت بي‌رويه از سفره‌هاي آب زيرزميني، توسعه صنعتي و تغيير كاربري‌هاي اراضي، پديده بيابان‌زايي رشد فزآينده‌اي دارد.
صادقي در ادامه گفت: براساس مطالعات موجود ميزان رسوب ويژه در حوضه‌هاي آبخيز استان به ترتيب برابر است با ارس 9.5، اروميه هشت و سفيدرود 12 تن در هكتار در سال و براساس آمار طرح آمايش سرزمين استان ميزان فرسايش ويژه استان 35 تن در هكتار در سال برآورد شده است.
وي ادامه داد: سطح مراتع استان 2 ميليون و 473هزار و 440 هكتار است كه 54 درصد از مساحت استان را شامل مي‌شود.
صادقي گفت: 24 درصد از اين مراتع با وضعيت خوب، 55 درصد با وضعيت متوسط و 21 درصد در وضعيت ضعيف هستند.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode