ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 شهريور 1387     |     کد : 1180

19 شهريور ماه سال 1387 هجري شمسي؛ برابر با 8 رمضان سال 1429 هجري قمري و 9 سپتامبر سال 2008

29 سال پيش درچنين روزي - 19شهريورسال1358هجري شمسي:« حضرت آيت الله سيد محمود طالقاني» دانشمند و مفسرقرآن كريم؛ وروحاني مبارز بدرود حيات گفت و ملّت ايران را داغدار كرد. آيت الله طالقاني از كودكي تحصيل علم را آغاز كرد و در سال 1317 شمسي بدرجه اجتهاد نائل آمد. ايشان از ايام جواني در بطن حوادث سياسي كشور قرار داشت و در سال 1331شمسي به صلاحديد آيت الله العظمي بروجردي براي شركت در اجلاس بيت المقدس به فلسطين و مصر سفر كرد. آيت الله طالقاني در سال 1341 به اتهام فعاليت برضد رژيم پهلوي دستگير و زنداني شد. اما پس از آزادي در مسجد هدايت به افشاگري چهره رژيم پهلوي ادامه داد . اين روحاني مبارز در قيام 15خرداد1342شمسي به اتهام تهيه وتنظيم اعلاميه ضد دولتي ؛ و تشويق قواي نظامي به تمرّد از رژيم به 10سال زندان محكوم شد. آيت الله طالقاني از آن زمان به بعد بارها دستگير، زنداني و تبعيد شد و سرانجام در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي از زندان آزاد شد و مورداستقبال مردم مسلمان و مبارز قرار گرفت . ايشان به امر امام خميني(ره) رياست شوراي انقلاب و امامت جمعه تهران را برعهده گرفت. هم چنين درمقام نمايندگي مردم تهران به مجلس خبرگان راه يافت. از آيت الله طالقاني كتابهاي ارزشمندي چون« پرتوي از قرآن» به جاي مانده است.

12 سال پيش درچنين روزي - 19شهريورسال 1375 هجري شمسي:« ولي الله خاكدان» از پيشكسوتان صحنه آرايي تئاتر و سينماي ايران درگذشت. خاكدان طراحي را با چند نمايش در تبريز آغازكردوازسال1325شمسي در تهران فعاليت هنري راادامه داد. حاصل تلاشهاي بي وقفه خاكدان و عشق او به هنر صحنه آرايي در بسياري از نمايشنامه هايي كه سالها درسالنهاي تئاتر تهران به روي صحنه رفت؛ تجلي يافت و دريادها ماند. طراحي صحنه مربوط به لووردرفيلم كمال الملك؛ و ساخت دكور مجموعه هزاردستان از شاهكارهاي استاد ولي الله خاكدانند.

64 سال پيش درچنين روزي - 9سپتامبرسال1944ميلادي : بلغارستان پس از خروج نيروهاي آلمان نازي مجددا استقلال خود را بازيافت . بلغارستان پس از آنكه به اشغال آلمان درآمد ، در زمان جنگ جهاني دوم با آلمان هيتلري بر ضد متفقين در جنگ شركت كرد اما خيلي زود از متفقين شكست خورد و از پاي درآمد. بعد از اين شكست ؛ ارتش سرخ شوروي وارد اين كشور شد و بلغارستان در اين روز با ورود ارتش شوروي، استقلال خود را اعلام كرد. پس از آن رژيم كمونيستي به رياست« ديميتروف» در بلغارستان برقرار شد واو 2سال بعد دراين كشور« جمهوري» اعلام كرد.


نوشته شده در   سه شنبه 19 شهريور 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode