ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 آذر 1389     |     کد : 11779

جهان در ابتدا مايع بوده است

دانشمندان در بزرگترين برخورد دهنده جهان دريافته اند لحظاتي پس از متولد شدن جهان هستي مايعي عجيب با حرارتي بيش از 10 تريليون درجه سيلسيوس به نام کوارک-گلوئن به وجود آمده که رفتاري مانند رفتار مايعات داشته است.

 
دانشمندان در بزرگترين برخورد دهنده جهان دريافته اند لحظاتي پس از متولد شدن جهان هستي مايعي عجيب با حرارتي بيش از 10 تريليون درجه سيلسيوس به نام کوارک-گلوئن به وجود آمده که رفتاري مانند رفتار مايعات داشته است.
به گزارش مهر، اين مايع داغ محيطي مناسب را براي شکل گيري اولين اتم و ذره در جهان به وجود آورده است که در نهايت اين اتم و ذره به شکل گيري ستاره ها و کهکشان هايي که امروز ما را فرا گرفته اند، منجر شده اند.
اين يافته باعث شگفتي فيزيکدانان شده است زيرا با ديدگاه پذيرفته شده آنها از آنچه بلافاصله پس از خلقت جهان هستي رخ داده است، در تناقض است، ديدگاهي که بر اساس آن انفجار بزرگ توده اي از گازهاي پر حرارت را به وجود آورده که ماده از متراکم شدن آنها به وجود آمده است.
به گفته «ديويد اوانز» فيزيکدان ذره اي دانشگاه بيرمنگام، در اولين لحظه تولد، جهان رفتاري مانند يک مايع بسيار متراکم داشته است، نتايج مطالعات جديد اطلاعات ارزشمندي را درباره روند تکاملي جهان اوليه در اختيار انسان قرار مي دهد، پديده اي که بر روي چهره امروزي جهان تاثيري اجتناب ناپذير دارد.
اين نتايج از آزمايش برخورد دو يون سرب با هدف خلق انفجارهاي کوچکي مشابه آنچه در ابتداي جهان رخ داده و بازسازي شرايطي که در آن زمان در جهان حاکم بوده، در آشکار ساز «آليس» به دست آمده اند اين نتايج اولين نتايج منتشر شده از آزمايشي هستند که گروهي متشکل از هزار دانشمند و فيزيکدان از دو هفته پيش در برخورد دهنده بزرگ هادرون آغاز کرده اند.
اين انفجارهاي کوچک درون تونل 27 کيلومتري شتاب دهنده انجام گرفته و حرارات آن براي کسري از ثانيه به 10 تريليون درجه رسيد در چنين حرارتي اتمها و ذرات دو ذره به بخش هاي سازنده اصلي به نامهاي کوارک و گلوئن ها تجزيه شدند.
فيزيکدانان بر اين باور بودند که در چنين حرارتي که پس از انفجار بزرگ به وجود آمده است، نيروهايي که کوارک ها و گلوئن ها را به هم متصل نگه مي دارند تا اندازه قابل توجهي ضعيف شده و در نتيجه بايد ماده اي با رفتاري گاز مانند به وجود بيايد. در آزمايش هايي که 5 سال پيش در برخورد دهنده يون هاي سنگين «آپتون» انجام گرفت، حرارت به چهار تريليون درجه رسيد و نتايج نشان داد در اين درجه حرارت پلاسماي کوارک - گلوئن بيشتر به مايع شباهت دارد اما بسياري بر اين باور بودند در صورت افزايش حرارت اين ويژگي به گاز تغيير حالت خواهد داد.
با اين همه يافته هاي اخير «سرن» نشان مي دهند پلاسماي کوارک- گلوئن آنطور که انتظار مي رفت رفتار نمي کنند، به گفته اوانز نظريه هاي مختلف بيانگر اين نکته هستند که نيروهاي نگه دارنده کوارک ها و گلوئن ها با بالا رفتن حرارت شروع به ضعيف تر شدن مي کنند و سپس کوارک ها آزادانه و مانند گازها حرکت مي کنند.
نتايج آزمايش اخير نشان مي دهد نيروهاي قدرتمندي که کوارک و گلوئن را به يکديگر متصل نگه مي دارد در چنين حرارت بالايي نيز بخش زيادي از قدرت خود را حفظ کرده و کوارک ها بيشتر از آنچه انتظار مي رفت تعامل با يکديگر را حفظ مي کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 1 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode