همراهي هنر و
آموزش، فرآيند تعليم كودك را از فعاليتي خشك و سخت بدر آورده و با پرورش
خلاقيت او، آن را به امري فرحبخش تبديل ميكند. در اين راه، دانشآموز به
دانشجويي تبديل ميشود كه خود مراحل آموزش را يكييكي پشت سر ميگذارد و
بسياري از مفاهيم را به صورت خلاقانه فرا ميگيرد. يكي از تازهترين كتابهايي
كه در اين عرصه منتشر شده، «زنگ خلاقيت» نام دارد كه از سوي گروهي از
پژوهشگران و نويسندگان عرصه تعليم و تربيت تاليف شده است. پگاه احراري،
مريم توجهي، نيره نظري حسنآبادي و حميدرضا يوسفي كه از كارشناسان علوم
تربيتي، روانشناسي كودك و نوجوان و آموزگاران مقطع ابتدايي هستند، در 5
جلد كتاب براي دانشآموزان اول تا پنجم دبستان، از انواع خلاقيتهاي هنري و
ادبي بهره گرفتهاند.
در كتاب زنگ خلاقيت ويژه كلاس اول، شكلسازي، كامل كردن
جملهها، داستانگويي، به خود انديشيدن، نگاه دقيق به محيط اطراف و
بازيهاي هوش ابزاري ميشوند تا كودك با به كار بستن آنها ذهن خود را شكوفا
سازد. در 4?كتاب ديگر اين مجموعه كه براي دانشآموزان كلاسهاي بالاتر
تاليف شده است، با توجه به افزايش سن كودكان، روشهاي هنري و ادبي
پيچيدهتر و پيشرفتهتري به كار گرفته ميشود.
سعي مولفان مجموعه 5 جلدي زنگ خلاقيت
بر آن است تا سازههاي خلاقيت در كودكان چون انعطاف، سيالي و اصالت تفكر را
پرورش دهند. فعاليتهاي طراحي شده در اين كتابها در جهت صرف انرژي
خلاقانه طراحي شده و تمرينهاي آن باز، واگرا و برانگيزنده قوه تخيل و
خلاقيت فراگيران است. از نكات مثبت ويژگي واگراي تمرينها يكي آن است كه
دانشآموز در هر بار انجام دادن آن با زاويه ديدي جديد روبهرو ميشود.
در قسمتهاي مختلف اين
مجموعه، روشهاي خلاقانه متناسب با ويژگيهاي شناختي فراگيران طراحي شده و
تمرينهاي هر كتاب به لحاظ حجم مطالب از كم به زياد و از نظر كيفي از ساده
به سخت چيده شده است.
طرح پرسشهاي جديد
و خلق آثار ادبي و هنري ساده از جمله دستاوردهاي دانشآموزاني خواهد بود
كه با استفاده از مجموعه 5 جلدي زنگ خلاقيت به تقويت تخيل و ديگر قواي ذهني
خود ميپردازند.